خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بزرگداشت نخستین فیزیکدان مسلمان برنده جایزه نوبل در انگلستان

یاد و نام فیزیکدان برجسته پاکستانی و نخستین مسلمان برنده جایزه نوبل فیزیک، در انگلستان گرامی داشته شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اداره میراث انگلستان با درج نام «محمد عبدالسلام» فیزیکدان مسلمان پاکستانی در تابلوی یادبود این کشور موسوم به «تابلوی آبی» که هرساله نام شخصیت‌های برجسته در آن درج می‌شود، یاد او را گرامی داشت.

این اداره در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: تابلوی یادبودی که تصویر عبدالسلام در آن قرار داده شده، در کنار تابلوی آبی قرار گرفته است که یک سمبل تاریخی برای بزرگداشت نام شخصیت‌های بزرگ جهان محسوب می‌شود.

اداره میراث انگلستان نوشت: تابلوی آبی امسال به نام «محمد عبدالسلام» دانشمند بزرگ فیزیک مزین شده که طی سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۹۶ میلادی می‌زیسته است.

این اداره در توئیت دیگری نوشت: عبدالسلام نیز به پیشگامان علم پیوست که نام آنها بر تابلوی آبی درج شده است. اما آنچه که ارزش این انتخاب را بیشتر می‌کند آن است که نسبت دانشمندان به کسانی که تا کنون نام آنها در این تابلو درج شده است، ۱۵ درصد است.

در صفحه رسمی وزارت خارجه انگلستان در توئیتر نیز آمده است: پروفسور عبدالسلام یک فیزیکدان بزرگ بود که با الهام از دین خود یعنی اسلام، خدمات بزرگی به کشورهای در حال توسعه انجام داد.

این وزارتخانه افزود: اداره میراث انگلستان از آن جهت نام این فیزیکدان بزرگ را در تابلوی یادبود این کشور قرار داد که او نخستین مسلمانی است که به جایزه نوبل فیزیک دست یافته است.

«تابلوی آبی»‌ در انگلستان یک نشان دائمی و تاریخی است که برای یادبود یک شخصیت مشهور یا واقعه‌ خاصی، در یک مکان عمومی در کشور انگلستان قرار داده می‌شود.

به گزارش ایکنا، محمد عبدالسلام، دانشمند مسلمان پاکستانی در سال ۱۹۷۹ میلادی به دلیل تحقیقات خود در یکی از نظریه‌های فیزیک ذرات بنیادی که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانست به جایزه نوبل فیزیک دست یابد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.