خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادای احترام به آلکساندر آقایان، بنیانگذار بیمه ایران در کلیسای میناس مقدس

اعضای شرکت بیمه ایران، ۱۱ آبان ۱۳۹۹ به مناسبت سالروز تولد آلک آقایان بر مزار آن بزرگوار حضور یافته و یادش را گرامی داشتند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آلکساندر آقایان (معروف به آلک آقایان) در سال ۱۲۶۵ شمسی در قزوین به دنیا آمد. ایشان پس از تکمیل تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای ادامه تحصیل به ژنو رفت و در رشتهٔ علوم تربیتی کودکان مدرک عالیه تحصیلی خود را دریافت نمود، پس ازبه‌پایان رساندن تحصیلات تکمیلی به وطنش بازگشت و به مبارزان مشروطه‌خواه پیوست و پس از فتح قزوین در فتح تهران نیز ایفای نقش کرد.

آلک، باردیگر به بروکسل رفت و در رشتهٔ حقوق مدرک دکتری حقوق را دریافت و محض برگشت به وطن، در تهران به‌عنوان وکیل دادگستری، آغاز به‌کار کرد.

وی با رأی ارامنه، در چهارم تیر ۱۳۰۴ شمسی رسماً به‌عنوان نماینده ارامنه وارد مجلس شورای ملی شد. وظیفه‌ای ملی و میهنی یک‌بار دیگر در سال ۱۳۲۲ بر عهده گرفت.

آقایان در سال ۱۳۱۲ شمسی فکر تأسیس شرکت بیمه را با علی‌اکبر داور وزیر دارایی وقت، مطرح کرد و سرانجام باپشتکار آن دو، نخستین شرکت بیمهٔ ایران به نام شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایهٔ اولیهٔ بیست میلیون ریال، که دولت تأمین می‌کرد، تأسیس و آلکساندر آقایان به مدیریت آن مشغول شد.

وی پس از تحمل دوران سخت بیماری در ۷۷ سالگی (۹ اردیبهشت ۱۳۴۲ شمسی) در تهران چشم از جهان فرو بست و در کلیسای میناس مقدس به خاک سپرده شد.

به گزارش شورای خلیفه گری ارامنه تهران، اعضای شرکت بیمه ایران، ۱۱ آبان ۱۳۹۹ به مناسبت سالروز تولد آلک آقایان بر مزار آن بزرگوار حضور یافته و یادش را گرامی داشتند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.