خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بزرگترین مسجد در نیمکره جنوبی زمین + تصاویر

مسجد «نظامیه» که در شهر «میدراند» در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی واقع است، بزرگترین مسجد نیمکره جنوبی توصیف می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، طراحی مسجد نظامیه در ترکیه انجام شده است اما یکی از مهندسان معماری آفریقای جنوبی کار ساخت و ساز این مسجد را به انجام رسانده است. ساخت این مسجد در اکتبر ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ میلادی به پایان رسید.

این مسجد در مساحت ۱۰ هکتار ساخته شده است اما ساختمان آن مساحتی کمتر از ۷ هکتار را در بر گرفته است. طراحی آن از سوی «علی کاترچی اوغلو» بازرگان اهل ترکیه به سبک معماری عثمانی انجام شد. او به دلیل اینکه مکان مناسبی برای اجرای طرح خود در آمریکا پیدا نکرد، ناچار این طرح را به آفریقای جنوبی برد و سرانجام در سال ۲۰۰۹ میلادی ساخت آن به همت معمار آفریقایی آغاز شد و در اکتبر سال ۲۰۱۲ به وسیله «جیکوب زوما»، رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی افتتاح شد.

نام این مسجد از قرن یازدهم هجری و مدارس دینی نظامیه بغداد الهام گرفته شده است.

مجتمع نظامیه از چند بخش از جمله مسجد، مدرسه، درمانگاه، بازار و گورستان تشکیل شده است که مسجد آن، شامل یک گنبد اصلی بزرگ به وزن ۴۸ تن بوده که از سرب ساخته شده است. در اطراف آن نیز ۴ گنبد نیمه کروی و ۲۱ گنبد کوچک قرار دارد و داخل مسجد نیز از سرامیک ترکی اصل پوشیده شده است.

به گزارش ایکنا، سقف و دیوارهای مسجد نیز با خط عربی مزین شده و شبستان آن گنجایش ۶ هزار نمازگزار را داراست. پنج وضوخانه نیز در یکی از صحن‌های خارجی مسجد تعبیه شده است و در مناسبت‌های خاص، گنبد مسجد در شب با رنگ‌های سبز و بنفش نورباران می‌شود.

در ادامه تصاویری از این مسجد را مشاهده می کنید:

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.