خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گفتگوهای دینی را از مرزهای محدود دین و دینداری فراتر ببریم

حجت‌الاسلام طالبی‌دارابی:

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: باید گفتگوهای دینی را به فراتر از مرزهای محدود دین و دینداری مبتنی بر علم الهیات و کلام برد و به مسائل معنوی و اخلاقی به مثابه کنش‌های جمعی بیرونی اثرگذار بر زندگی انسان توجه کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین باقر طالبی‌دارابی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در هفتمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و کلیسای کاتولیک فیلیپین مقاله‌ای با عنوان «بهزیستی انسان در دوران شیوع بیماری: ملاحظه‌ای اخلاقی ـ معنوی» ارائه کرد.

وی در آغاز سخنانش، با این استناد به الیهیدان مسیحی، پل نیتر، شروع کرد که معتقد است «گفتگوی بین ادیان را باید با توجه به امر اخلاقی ـ معنوی انجام داد و گفتگوها را معطوف به کنش اجتماعی در نظر گرفت». از این منظر نشست‌های گفتگوی ادیان که معمولا بر امور انتزاعی و موضوعات چالشی اعتقادی استوار باشد، نقشی در بهزیستی عینی و وضعیت بیرونی انسان بخصوص در زمان‌های بحرانی ندارد. از این منظر در دوران پاندمی یا شیوع فراگیر یک بیماری، باید گفتگوها معطوف به کنش‌های اجتماعی برای رفع این معضل باشد.

حجت‌الاسلام طالبی‌دارابی افزود: باید گفتگوهای دینی را به فراتر از مرزهای محدود دین و دینداری مبتنی بر علم الهیات و کلام برد و به مسائل معنوی و اخلاقی به مثابه کنش‌های جمعی بیرونی اثرگذار بر زندگی انسان توجه کرد.

وی مطرح کرد: گفتگوی اسلام ـ مسیحیت میان ایران و فیلیپین به عنوان پُر جمعیت ترین کشور کاتولیک در آسیا، اهمیت دو چندان دارد. دو دین اسلام و مسیحیت با ورود به عرصه تجربه زیستی شهروندان در در کشور مورد بحث می‌توانند بر محور «اخلاق و معنویت زیست محیطی» در زمانه‌ای بحران زمینه‌های آسیب پذیری کمتر جسمانی و روانی افراد را با فعال کردن نهادهای خیریه دین ـ بنیاد، فراهم آورند. کاری که در ایران، دینداران و معنویت گرایان و اخلاق باوران در طی این دوران با انجام فعالیت‌ها و کمپین‌ها و تعطیلی مراسم و مراکز دینی و معنوی انجام داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: شکست تلاش‌ها برای وضع اصول و مقررات اخلاقی حفظ محیط زیست و جلو گیری از تغییرات شدید اقلیمی که تا حد زیادی ناشی از سیاست‌های نادرست قدرت‌های بزرگ از جمله امریکا  و بی توجهی برخی دیگر کشورها مانند چین به آداب خورد و خوراک، می‌تواند با نگرش‌های بین الادیانی به این امر مهم به عنوان یک مساله اجتماعی فراگیر، بازسازی شود.

وی در ادامه سخنانش، گفت: به لحاظ نگرش معنوی هر بحرانی یک فرصت است. اینک در دوران شیوع یا پاندمی کرونا همه دلنگران تداوم این وضع هستند. پس ما باید برای راه حلهای جهانی برای کرونا باشیم.

حجت‌الاسلام طالبی‌دارابی اظهار کرد: اگر کرونا فراتر از دین‌ها، مرزها، قومیت‌ها و میلت‌ها بوده است، پس راه حلها هم باید اینگونه باشد. نگرش اخلاقی و معنوی به مسأله شیوع کرونا یعنی نگاه کردن بی تبعیض به راه حلها و این کاری است که در گفتگوهای میان ادیان هم باید مورد توجه واقع شود و درسی که می‌گیریم این است که برای همیشه به فکر راه حل های فراگیر و فرامرزی برای بحران‌ها باشیم که انسان‌ها را در رنج قرار می‌دهد.

به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات، دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین با عنوان «نقش دین در سلامت انسان» به صورت وبینار، برگزار و اندیشمندان مسلمان و مسیحی از دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فیلیپین آراء خود را در زمینه موضوع سمینار تشریح کردند. در این مراسم، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام یونسی، مشاور رییس جمهور، محمد حسین نیکنام، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، حبیب‌الله بابایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رییس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و باقر طالبی‌دارابی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب از ایران و اسقف اعظم پابیللو، سرپرست قلمرو کلیسای مانیل، برنارد پانتین، دبیرکل کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین، اسقف ادوین دلا پنا، رییس کمیسیون گفتگوی ادیان کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین از فیلیپین سخنرانی کردند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.