خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آشنایی با سلسله مراتب کلیسای کاتولیک رم

جستار زیر ترجمه مدخل سلسه مراتب کلیسای کاتولیک رم در دانشنامه ویکی‌پدیا است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سلسه مراتب روحانیونی که در کلیسای کاتولیک رم خدمت می کنند عبارت است از:

پاپ

رهبر کلیسا، وی در واتیکان مستقر است. کاتولیک‌ها اعتقاد دارند پاپ در تعریف موضوعات ایمانی و اخلاقی خطاناپذیر و معصوم است.

کاردینال

توسط پاپ منصوب می‌شود. ۱۷۸ کاردینال در سراسر دنیا وجود دارد. عده‌ای از این کاردینال‌ها، شورای کاردینال‌های انتخاب پاپ را تشکیل می‌دهند و به‌عنوان مشاور پاپ محسوب می‌شوند و در زمان مرگ او پاپ جدید را انتخاب می‌کنند.

کاردینال

در کلیسای  کاتولیک رم کاردینال شخص عالی مقامی است که دومین مقام پس از پاپ قرار دارد. کاردینال ها شورای سری کاردینال های انتخاب پاپ را تشکیل می دهند. کاردینال ها به سه درجه تقسیم بندی می شوند، کاردنیال اسقف ها، کاردینال کشیش ها و کاردینال دیکون ها.

اسقف اعظم

اسقفی است که در قلمرو ناحیه‌ای در شهرهای اصلی به کلیسا خدمت می‌کند که این ناحیه، قلمرو زیرنظر اسقف اعظم نیز نامیده می‌شود. یک کاردینال می‌تواند اسقف اعظم نیز باشد.

در مسیحیت، اسقف اعظم، اسقف ترفیع یافته ای است که رئیس یک قلمرو خاص زیر نظراسقف است که از نظر اندازه، تاریخ و یا هر دو ، ناحیه کلیسایى زیر نفوذ اسقف اعظم نامیده می شود. زمانی که یک اسقف اسقف اعظم می شود، هیچ آداب خاصی درباره او صورت نمی گیرد، اما زمانی که فرد به درجه اسقفی می شود، طی مراسم ویژه ای منصوب می شود.

اسقف

وی همانند کشیش در یک جا مستقر بوده و آموزگار اصول تعلیمی کلیساست و بر کار کشیشان نظارت دارد.

اسقف ها در میان رهبران کلیسای کاتولیک، کلیسای ارتدوکس شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردارهستند. اسقف ها عموماً مسئول هدایت منطقه ای هستند که بسیار پرجمعیت است. مقام اسقفی در مناطقی که از ابتدا به مسیحیت روی آوردند به ویژه اطراف دریای مدیترانه کوچک تر ازهمین مقام در مناطقی است که بعدها به مسیحیت روی آوردند که در آن میان می توان به شمال و مرکز اروپا و مناطقی که پیشتر مستعمره ابرقدرت ها بودند اشاره کرد.

تنها یک اسقف می تواند اسقف، کشیش و دیکون منصوب کند. پاپ، علاوه بر این که اسقف شهر رم و رهبر کلیسا کاتولیک است، عنوان کشیش ارشد کلیسای کاتولیک لاتین را نیز با خود دارد. در آیین کلیسای کاتولیک روم و همچنین ارتدوکس، کلیسای جامع یک قلمرو زیر نظر اسقف جایگاه ویژه ای دارد که تنها برای استفاده اسقف در نظر گرفته شده است. این جایگاه متعلق به اسقف کلیسا جامع است که از آن به عنوان تخت اسقف نیز یاد می شود.

کشیش

این واژه از لحاظ ریشه شناسی از بزرگتر و ارشد گرفته شده و معنی  sacerdos را در خود دارد که درزبانهای انگلیسی، فرانسه وآلمانی هیچ معادلی ندارد. کشیش مجری نیایش الهی و به ویژه بلند مرتبه ترین اقدام نیایش یعنی از خودگذشتگی است. در این شرایط هر دینی دارای کشیش است که به عنوان واسطه ای میان مردم و خداوند قرار می گیرد.

وی مسئول انجام کارها و مراسم عبادی ازجمله عشای ربانی، تعمید و ازدواج است.

در بیشتر سنت های مسیحی  لباس کشیش با دیگر اقشار جامعه تفاوت دارد. در مسیحیت غربی کشیش ها لباس بلند سیاه با یقه سفیدی می پوشند. کشیش ها در حین انجام مراسم های عبادی لباس های خاصی می پوشند. این لباس ها درهر سنتی آنقدر متفاوت است که موارد عمومی درباره آنها وجود ندارد. در این میان می توان به لباس بلند و سفید کشیش ها، ردای سفید که در مراسم رسمی پوشیده می شود و روپوش کشیش ها اشاره کرد.

دیکون (شماس)

مقام دیکون در مذاهب  کاتولیک ر م، انگلیکن، ارتدوکس شرقی، کاتولیک روم وجود دارد؛ این مقام کلیسا یک درجه پایین‌تر از کشیش است و به کسی گفته می‌شود که برای کشیش شدن آماده می‌شود. در کلیسای پروتستان، به این مقام «شماس» گفته می‌شود و کشیش را برای امور غیرنیایشی یاری می‌کند. یک دیکون، همیشگی می‌تواند ازدواج کند و در اجرای برخی از آداب و رسوم دینی به کشیش کمک کند.

منبع: مهر

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.