خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«نگرشی روش‌شناسانه به‌فرقه‌ها» با پژوهش میدانی

نویسنده کتاب مطرح کرد؛

حجت‌الاسلام حاجی آقازاده گفت: اگر شما بخواهید با پژوهش کتابخانه‌ای به سراغ فرقه‌ها بروید؛ چه بسا که آن‌ها را قوی‌تر و راسخ‌تر کنید.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام وحید حاجی آقازاده، نویسنده کتاب «نگرشی روش‌شناسانه به‌فرقه‌ها» در آیین رونمایی این اثر به بیان ویژگی آن پرداخت و افزود: تفاوتی که این اثر دارد این است که ما فرقه‌ها را به صورت پژوهش کتابخانه بررسی نکرده‌ایم بلکه سعی داشته‌ایم آن را با مسائل غیرقابل انکار افرادی که درگیر فرقه می‌شوند، بنویسیم.

وی افزود: مسیر ز درگیری ندارد؛ چرا که شاید یک وهابی یا یک صوفی و یا یک بهایی هیچ وقت کتاب‌های مرجع خود را نخوانده باشند، ولی یکی از اعضای درجه یک در فرقه خودشان به حساب بیایند و اگر شما بخواهید با پژوهش کتاب‌خانه‌ای به مبارزه با آن‌ها بروید، شکست بخورید و آن‌ها را قوی‌تر و راسخ‌تر کنید.

نویسنده کتاب با اشاره به اتفاق متفاوتی که در این اثر رقم خورده اظهار داشت: مجموعه مفام در رابطه با این پژوهش ساختار شکنی کرده است که باید از این مجموعه بابت شجاعتی که در وارد کردن این نوع نگاه به فرقه‌ها نشان داد تشکر به عمل آورد.

وی با گلایه از دوری برخی بخش‌های حوزه علمیه و آحاد مردم ابراز داشت: ما به عنوان نهاد پژوهشی چرخدنده درگیر با کف جامعه را نداریم تا در عرصه نقد فرقه‌ها به این شکل و با این نگاه وارد شویم.

حجت‌الاسلام حاجی آقازاده در پایان کتاب خود را به آیت‌الله جمال خوانساری که با زبان طنز به نقد فرقه‌ها می‌پرداخت تقدیم کرد و گفت: هنوز در اندازه کتاب کلثوم ننه کتابی تألیف نشده است و من با تمام احترام به مقام این بزرگوار که با خرافات زمان خودش مبارزه کرده و این کتاب را به یادگار گذاشته، کتاب خودم را به او تقدیم می‌کنم.

منبع رسا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.