خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مروری بر مهم‌ترین وقایع مذهبی امریکا در سال ۲۰۲۰

شکی نیست که سال ۲۰۲۰ یکی از بدترین سال‌هایی بود که در حافظه تاریخی اخیر ما به ثبت رسید. اما در کنار پاندمی، بحران اقتصادی و تظاهرات‌ برای عدالت نژادی که ذهن بسیاری از امریکایی‌ها را محاصره و آنها را عصبانی یا نگران کرد، برخی وقایع و ماجراهای مذهبی الهام‌بخش و ارتباط‌های عمیق معنوی نیز در سال ۲۰۲۰ در امریکا رخ داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در سال ۱۹۹۸، شش درصد و در سال ۲۰۱۹ شانزده درصد از گروه‌های دینی در امریکا چندنژادی نامیده می‌شدند. این رشد در سال ۲۰۲۰ به سرعت خود افزود و با وجود چالش‌ها و موانع بسیار، کلیساهای چند نژادی بیشتری به ویژه به رهبری سیاه‌پوستان به جمع جوامع دینی چند فرهنگی پیوستند.

تلاش گروه‌ها و رهبران دینی برای کمک به تظاهرکنندگان علیه نژادپرستی
در ماه می تظاهرات شدیدی در امریکا علیه نژادپرستی شکل گرفت که علت آن کشته‌شدن سیاه پوستان به دست پلبیس امریکا بود. در بسیاری از این تظاهرات‌ها روحانیون مذهبی حضور داشتند و به تطاهرکنندگان کمک می‌کردند. همچنین سازماندهی برخی از اعتراضات مانند آنچه که در شهرهای نیویورک، شیکاگو و لس‌آنجلس برگزار می‌شد به دست گروه‌های دینی بود.

انتخاب کامالا هریس، نتیجه تلاش ۱۵۰ ساله زنان سیاه‌پوست
حضور کامالا هریس در جایگاه معاون اول ریاست جمهوری آینده حاصل به نتیجه رسیدن فعالیت ۱۵۰ ساله شبکه گسترده‌ای از زنان سیاه‌پوست در نهادها، جنبش‌ها، گروه‌های مذهبی و فرهنگی در سال ۲۰۲۰ است.

بحران پاندمی کلیساها را با روش‌های جدیدی از ارتباط‌گیری و برگزاری مراسم آشنا کرد
قرنطینه و اجبار کلیساها در ایالت‌های مختلف امریکا باعث شد آنها به دنبال راه‌های خلاقانه‌تری برای در ارتباط ماندن مردم باشند. مثلاً پس از مدت‌ها دوری اعضای کلیسا از یکدیگر، یکی از کلیساها در پنسیلوانیا مسیحیان را در قایق‌های تک‌نفره دور هم جمع کرد و مراسم و سخنرانی مذهبی کشیش بر روی آب انجام شد. برگزاری مناسک آنلاین و گردهمایی‌ها بر روی اپلیکیشن‌های موبایل نیز رایج‌ترین روشی بود که کلیساها و دیگر مجامع مذهبی برای در کنار یکدیگر باقی ماندن در طول پاندمی استفاده کردند.

سخنان جدید و قابل توجه پاپ در اعتراض به نژادپرستی و مرزبندی بین انسان‌ها
در شرایط پاندمی، ناآرامی‌های اجتماعی و درگیری‌های نظامی در سراسر جهان، پاپ فرانسیس در ماه اکتبر بخشنامه جدیدی منتشر کرد و به لزوم اولویت‌بخشی به شرافت انسان در مقابل مرزها، نژادها و مالکیت خصوصی تاکید کرد. او راه‌حل بسیاری از چالش‌هاس موجود در جهان از نژادپرستی تا مهاجرت را گفتگوی بیادینی دانست.

مسلمانان، بازیگر ثابت فعالیت‌های انسان‌دوستانه در دوران وقوع بحران‌ها در امریکا
در ۱۵ سال گذشته، گروه‌های مسلمان پس از وقوع بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی در امریکا مشارکت گسترده‌ای در فعالیت‌های انسان دوستانه داشته‌اند. این بار نیز فعالان اجتماعی مسلمان در امریکا در بحران پاندمی ویروس کرونا همچون گذشته نقش پررنگی بازی کردند و همکاری داوطلبانه خود را با گروه‌های اجتماعی دیگر گسترش دادند.

منبع دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.