خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هشدار کارشناسان بین المللی درباره غارت میراث مذهبی جهانی در درگیریهای داخلی اتیوپی

کارشناسان میراث فرهنگی سازمان ملل هشدار داده اند که صندوق عهد، از باستانی ترین گنجینه های مذهبی جهان، در آشوب های داخلی اخیر که در نزدیکی سایت های فرهنگی کشور اتیوپی بالا گرفته، در معرض خطر جدی قرار دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کارشناسان نگرانند که کتاب مقدس اعجاز پیامبران، کتاب مقدس عهد عتیق و دیگر گنجینه های مذهبی در منطقه جنگ زده تیگری در اتیوپی به غارت بروند.

از جمله گنحینه های مذهبی جهان تابوت عهد است که هزاران سال مخفی بوده و محل تقریبی آن هرگز فاش نشده، اما گفته میشود این تابوت در عبادتگاهی در اتیوپی شمالی قرار دارد و اگر این ادعا صحیح باشد این گنجینه بسیار ارزشمند در معرض خطری فوق العاده قرار دارد.

کلیسای بانوی ما، مریم مقدس، که بنا به ادعا محل نگهداری تابوت عهد است بنا به گزارش گاردین بر اساس اطلاعات درز کرده از اتیوپی، در خشونتهای اخیر محل قتل عام ۷۵۰ نفر بوده است. تابوت عهد، صندوقی است که مادر حضرت موسی او را در آن قرار داد و به رودخانه نیل افکند و بر اساس آیات کتاب مقدس کتیبه ده فرمان نیز در این صندوق نگهداری میشده است.

اکنون کارشناسان بین المللی با توجه به بالا گرفتن خشونت در منطقه تیگری اتیوپی نسبت به امنیت این گنجینه های مذهبی جهانی اعلام خطر کرده اند.

از جمله این کارشناسان میتوان به دانشگاهیان مرکز باستانشناسی لدولف اتیوپی و بخش مطالعات اریتره در دانشگاه هامبورگ اشاره کرد.

این کارشناسان میگویند گزارش های موثقی از غارت گنجینه های مذهبی و متون خطی مقدس کلیساهای منطقه تیگرایان به دستشان رسیده است. آنها معتقدند این گنجینه ها از اتیوپی خارج و در بازارهای اتیغه جهان فروخته خواهد شد.

درگیریها در اتیوپی با عملیات نظامی ارتش فدرال اتیوپی برای برکناری حزب حاکم بر ایالت تیگرای در شمال این کشور آغاز شد. این وضعیت نه تنها وحدت شکننده اتیوپی بلکه ثبات منطقه و شاخ آفریقا را مورد تهدید قرار داده است.

ابیی احمد، نخست وزیر اتیوپی، با متهم کردن حزب جبهه آزادیبخش خلق تیگرای به حمله به نیروهای دولتی، در روز ۴ نوامبر دستور عملیات نظامی علیه آن را صادر کرد.

در واکنش به این دستور، جبهه آزایبخش نیروهای خود و مردم تیگرای را برای مقابله با این حمله بسیج کرد در حالی که به نظر می رسد که دولت فدرال به هر بهایی مصمم به از میان بردن این حزب و پایان دادن به تسلط آن بر تیگرای است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.