خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نه خانه‌نشینی و نه الگوی فمنیستی؛ حضرت زهرا(س) الگوی اصلی

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور اظهار کرد: یک الگو می‌گوید زن فقط در منزل باشد و نسبت به جامعه بی‌تفاوت باشد و الگوی دیگر نگاه فمنیستی است که ادعا می‌کند زن در جامعه حضور دارد، اما حقوق زن را زیر پا می‌گذارد. الگوی اصلی، دختر پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، لاله افتخاری، استاد دانشگاه و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور، در گفت‌وگو با شبکه قرآن و معارف سیما، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت زهرا(س) اظهار کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی برگرفته از آموزه‌های دینی و وحیانی است. در ایجاد این انقلاب، بانوان به فرموده حضرت امام(ره) دوشادوش مردان و حتی گاهی جلوتر از مردان بودند. در ادامه هم بانوان به خوبی در حفظ انقلاب و کشور، نقش‌آفرینی کرده‌اند.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: چه در دفاع مقدس و چه اخیراً که دفاع از حرم داشتیم، فرهنگ ایثار و شهادت با حمایت و تشویق مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا تقویت شد. تعداد زیادی هم بانوی شهید داریم. بانوی تراز انقلاب اسلامی باید بانوی تراز اسلام باشد. با توجه به اینکه ولادت حضرت زهرا(س) نیز در پیش است، خوب است اشاره کنم که بانوی انقلابی از کجا باید الگو بگیرد.
افتخاری تصریح کرد: یک الگو می‌گوید، زن فقط گوشه منزل باشد و به جامعه بی‌تفاوت باشد، الگوی دیگر نگاه فمنیستی حاکم در غرب است که ادعا می‌کند، زن در جامعه حضور دارد، اما حقوق زن را زیر پا می‌گذارد. الگوی سومی وجود دارد که حضرت آقا هم از آن یاد کرده‌اند؛ یعنی الگویی برگرفته از سیره حضرت زهرا(س) که بانوان را پای انقلاب آورد و در حفظ انقلاب، آن‌ها را ثابت‌قدم نگاه داشت. مهم‌ترین و بالاترین بانوی اسلام حضرت زهرا(س) است، انسان کاملی که به فرموده امام(ره) اگر مرد بودند، پیغمبر خدا می‌شدند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب، اقدامات خوبی انجام داده و کم‌کاری‌های قابل توجهی نیز داشته است. بارها گفته‌ایم که شورا باید ابزار و دقت در نظارت نیز داشته باشد. به طور کلی برای اقدامات فرهنگی باید اختصاص بودجه کافی و نظارت مستمر انجام شود. مثلاً در امور قرآنی، اینطور نباشد که بودجه صندوق مشارکت قرآنی از ۲۰۰ میلیارد در اوایل دهه ۹۰ به ۲۰ میلیارد تومان در آخر این دهه کاهش پیدا کند

این استاد دانشگاه گفت: در همه چیز به الگو نیاز داریم و الگویی بهتر از ایشان برای بانوان وجود ندارد. ایشان اگرچه چهارده قرن قبل می‌زیستند، اما الگوی زندگی‌شان برای امروز هم کارآمد است. همانطور که دین اسلام امروز نیز کارآمدی دارد. بانوی انقلاب باید در عبادت، پاکدامنی، عفاف و حجاب و حفظ خانواده از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد.

وی ادامه داد: بانوان بزرگ اسلام مثل حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) از گوشه منزل به دنیا پیام ندادند، به اجتماع آمدند، اما منزل را نیز رها نکردند و از آن غافل نشدند. هم به همسر و فرزند و خانواده به عنوان هسته اصلی جامعه توجه داشتند و هم به تحولات اجتماعی. حضرت زهرا(س) نسبت به جامعه بی‌تفاوت نبودند. در خصوصی‌ترین حالات عبادات، مردم را دعا می‌کردند. در تربیت افراد، در بصیرت‌بخشی و خطبه‌خوانی شاخص بودند. یکی از خطبه‌های اختصاصاً برای زنان مهاجر و انصار ایراد شد و نشان می‌دهد که ایشان به هم‌سنخ خود هم توجه داشت. حجابی که امروز بانوان ایرانی دارند، مواسات و کمک‌های مؤمنانه‌ای که دارند، کمک‌هایی که در زمان دفاع مقدس به جبهه‌ها داشتند، نشان‌دهنده الگوگیری از حضرت زهرا(س) است که شب عروسی خود، لباس خود و پرده منزل را انفاق کردند.

افتخاری گفت: تلاش باید بر این باشد که خانه‌داری را شغل بدانیم، حتی اگر فرزند هم نداشته باشد، همسرداری و خانه‌داری جهاد است. یک هنر و یک شغل است. این هنر اگر وجود داشته باشد، جامعه به صلاح کشیده می‌رود. در وهله بعد، یکسری مشاغل خانگی و قابل دورکاری که کمک به خانواده و اقتصاد کشور باشد، برای بانوان مناسب است.

این بانوی فعال قرآنی ادامه داد: بانوان انقلابی در پشتیبانی از دفاع مقدس و دفاع از حرم عالی ظاهر شدند، در ایام‌الله همچون ۹ دی و ۲۲ بهمن با همسر و فرزند در صحنه حاضر بوده‌اند. امروز نیز بانوان در جنگ فرهنگی و جنگ اقتصادی و ایجاد فرهنگ ساده‌زیستی و قناعت در خانواده‌ها رسالت مهمی دارند. ما معمولاً ساده‌زیستی حضرت زهرا(س) را شنیده‌ایم. شاید بعضی بگویند چهارده قرن قبل خبری نبوده است و همه مردم فقیر و درمانده بوده‌اند، در حالی که طبق روایات همان هنگام هم فرهنگ تجمل و ثروت‌اندوزی وجود داشت.

وی ادامه داد: ایشان در سنین پایین ازدواج کردند که حالا به آن می‌گویند کودک‌همسری. اگر آن ازدواج نبود امروز امام حسن و امام حسین(ع) و اهل بیتی در کار نبود. ایشان بابصیرت و ساده‌زیست بودند و حضرت علی(ع) را با وجود ثروتمندنبودن، به همسری پذیرفتند. زیست مؤمنانه به مال نیست، به شادی، رضایت، پاکیزگی مالی و اخلاقی است.

افتخاری اضافه کرد: امروز که تحریم و مشکلات بیش از پیش وجود دارد، زن باید درمان مرد خود باشد و با قناعت و ساده‌زیستی خانواده را حفظ کند. حضرت زهرا(س) در انفاق پشتیبان حضرت علی(ع) بودند، زیرا حضرت علی(ع) عمده درآمد خود را انفاق می‌کردند. البته منظور این نیست که امروز مردم کل درآمد خود را انفاق کنند، ما می‌توانیم مثل علی(ع) و فاطمه(س) باشیم، اما منظور این است که می‌توانیم حداقل بخشی از اموال خود را انفاق کنیم.

رئیس اسبق فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت حدود ۸۰ درصد تشکل‌های قرآنی کشور به عهده بانوان است، این بانوان قرآنی باید سهم خود را در پیشبرد و تعالی جامعه مشخص کنند و با الگوگیری از حضرت زهرا(س) برای تأثیر در جامعه تلاش کنند.

افتخاری درباره عفاف و حجاب به روایاتی از اهمیت این امر نزد حضرت زهرا(س) اشاره و اظهار کرد: بهترین پوشش، چادر است که امروز در انواع مختلفی برای سنین مختلف عرضه می‌شود، اما پوشش لزوماً فقط چادر نیست، یک لباس سراسری که بدن را بپوشاند، کافی است. همه ادیان الهی به خصوص مسیحیت و نیز ایران باستان به حجاب و پوشش پایبند بوده‌اند. بی‌حجابی و فرهنگ برهنگی سوغاتی بود که رضاشاه به کشور آورد و فرزندش ادامه داد.

مدیریت حدود ۸۰ درصد تشکل‌های قرآنی کشور به عهده بانوان است، این بانوان قرآنی باید سهم خود را در پیشبرد و تعالی جامعه مشخص کنند و با الگوگیری از حضرت زهرا(س) برای تأثیر در جامعه تلاش کنند

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: جالب است برخی رؤسای دولت‌ و طرفدارانشان اکنون مدعی آزادی و مدافع بی‌حجابی شده‌اند، در حالی که قانون «عفاف و حجاب» و «حقوق و مسئولیت زنان» در زمان آن‌ها تصویب شد. علت اینکه این قوانین امروز به طور کامل و درست پیاده نشده‌اند، همین است که برخی رؤسای دولت به آن قوانین باور قلبی نداشتند و اهل شعار بودند. علت دیگر این است که برخی مسئولان فعلی اهمیت این موضوع را باور ندارند و در قانونگذاری و اجرا و اختصاص بودجه به حجاب و عفاف توجه ندارند.

وی در پایان اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب، اقدامات خوبی انجام داده و کم‌کاری‌های قابل توجهی نیز داشته است. بارها گفته‌ایم که شورا باید ابزار و دقت در نظارت نیز داشته باشد. به طور کلی برای اقدامات فرهنگی باید اختصاص بودجه کافی و نظارت مستمر انجام شود. مثلاً در امور قرآنی، اینطور نباشد که بودجه صندوق مشارکت قرآنی از ۲۰۰ میلیارد تومان در اوایل دهه ۹۰ به ۲۰ میلیارد تومان در آخر این دهه کاهش پیدا کند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.