خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتقاد حجت‌الاسلام قرائتی از ساخت شهرک‌های بدون مسجد

رئیس ستاد اقامه نماز از نبود توجه به احداث مسجد و حسینیه در شهرک‌های تازه تأسیس انتقاد کرد و گفت: چرا هرگونه امکاناتی در شهرک‌های جدید به جز حسینیه و مکانی برای اقامه نماز جماعت وجود دارد و برای همه چیز به جز نماز نذر می‌کنیم. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز،‌ در ششمین اجلاس نماز استان فارس که به‌ صورت آنلاین سخنرانی می‌کرد، با تأکید بر اینکه مسلمانی و هویت ما مربوط به نماز است، گفت: هویت ما به پیشرفت‌های علمی که به‌دست می‌آوریم نیست بلکه جایی امتیاز و هویت داریم که با خدا رابطه داریم.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های مسائل سیاسی، اقتصادی، انتخابات و غیره همگی بعد از ارتباط با خداست، به آیات سوره علق اشاره کرد و گفت: قرآن نمی‌گوید «اقْرَأْ» بلکه می‌گوید «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ…؛ بخوان به نام پروردگارت…» و در آیات پایانی این سوره هم، آه سجده‌دار آمده است یعنی خواندن‌ها باید به سجده ختم شوند و اگر می‌خواهیم به خدا نزدیک شویم باید سجده کنیم.

قرائتی تأکید کرد: علوم مختلف باید ما را به خدا نزدیک کند، اما متأسفانه این‌گونه نیست به‌ عنوان مثال احترام گذاشتن دبستانی‌ها به پدر و مادر و معلمشان بیشتر از دوران راهنمایی و دوران راهنمایی هم بیشتر از دبیرستان و به‌ همین ترتیب تا بالاترین درجه یعنی افراد باسوادتر می‌شوند اما مذهبی‌تر نمی‌شود البته ممکن است در این زمینه استثنا هم وجود باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه منظور از اقامه نماز، اقامه درست و صحیح نماز است، از اقشار مختلف مردم و مسئولان خواست تا حداقل یک کتاب درباره اسرار نماز مطالعه کنند و سپس ادامه داد: در آیات قرآن کریم دو مرتبه نام ذریه خطاب به ابراهیم پیامبر(ع) آمده است یکی برای حکومت و رهبری بر روی زمین و دیگری برای اقامه نماز که خداوند می‌فرماید ذریه آن حضرت نماز اقامه کنند و این مسئله نشان می‌دهد وزن اقامه نماز هم وزن رهبری جامعه اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه باید اقامه نماز را علنی کنیم، گفت:‌ امام حسین(ع) در روز عاشورا می‌توانست نمازش در خیمه‌ها بخواند اما آن را علنی کرد و این یک درس بزرگ برای مسلمانان است.

قرائتی بر ضرورت توجه به تربیت نسل‌ها برای اقامه نماز تأکید کرد و گفت: پدران ما اهل نماز بودند و ما را مسلمان تربیت کردند لذا ما هم باید نماز را به فرزندان خود منتقل کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز از مدیران کل خواست تا به وضعیت اقامه نماز کارکنان خود توجه کرده و حتی به آن نمره دهند و همچنین خودشان در صف اول نماز جماعت قرار گیرند و سپس گفت: نخستین سفارش خداوند به حضرت موسی(ع) اقامه نماز بود و این مسئله در قرآن آمده است و آخرین وصیت پیامبر(ص) هم درباره نماز بود و فرمودند کسی که نماز را سبک بشمارد، شفاعت من به او نمی‌رسد.

وی از عدم توجه به احداث مسجد و حسینیه در شهرک‌های تازه تأسیس انتقاد کرد و گفت: چرا هرگونه امکاناتی در شهرک‌های جدید به جز حسینیه و مکانی برای اقامه نماز جماعت وجود دارد و برای همه چیز به جز برای نماز نذر می‌کنیم.

قرائتی با تأکید بر اینکه نماز باید از روی علاقه و دلی باشد و این فریضه الهی بار نیست بلکه اهرم است که بار انسان را بلند می‌کند، گفت: وقتی دستان انسان در دست خداوند باشد، قوی می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه نماز سازندگی دارد، گفت: طبق آماری که از زندان‌ها گرفته‌‌اند مشخص شده است بیش از ۸۵ درصد مجرمانی که حبس می‌شوند نماز نمی‌خوانند در صورتی که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «…إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ…؛ … نماز از کار زشت و ناپسند باز مى‌دارد…» (آیه ۴۵ سوره عنکبوت) البته برخی‌ها هم هستند ظاهر مذهبی دارند اما اعمالشان مذهبی نیست.

وی اهمیت تربیت نسل جدید را یادآور شد و گفت: باید برای اقامه نماز فرزندان و کودکان خود تشویق قرار دهیم به‌ عنوان مثال در راه بازگشت از نماز جمعه، هدیه‌ای به او بدهیم.

قرائتی با تأکید بر اینکه باید سعی کنیم آنچه در توان داریم برای نماز قرار دهیم، گفت: نماز فقط مربوط به ستاد اقامه نماز و دستگاه‌های اجرایی نیست بلکه مربوط به همه است.

رئیس ستاد اقامه نماز در بخش پایانی سخنان خود گفت:‌ امروز در شهرها گروه‌های تواشیح داریم اما گروه‌های اذان نداریم و به اذان به اندازه تواشیح اهمیت داده نمی‌شود، نمی‌گوییم تواشیح خوب نیست اما باید اهتمام ویژه‌ای به اذان داشته باشیم.

منبع iqna
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.