خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رفع موانع توسعه معنوی و مادی با هم‌اندیشی پیروان ادیان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهیدان قبل از شهادت خود حقیقتی را می‌بینند که جان خود را پای آن می‌نهند، گفت: ادیان الهی اشتراکات بسیاری در حوزه‌های مختلف با یکدیگر دارند که نوع نگاه به مرگ یکی از این اشتراکات به شمار می‌آید.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سیدعباس صالحی عصر روز دوشنبه سیزدهم بهمن در نشست با پیروان و خانواده شهیدان ادیان توحیدی که به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به صورت وبینار برگزار شد، گفت: مرگ انواعی دارد که مرگ بر اثر تصادف، بیماری، بلایای آسمانی و زمینی و … از جمله این انواع است. مرگ انتحاری هم وجود دارد که نوعی مرگ انتخابی است اما نوع دیگر مرگ که در همه ادیان از آن سخن گفته شده، شهادت است.

وی افزود: مرگ شهید با دیگران متفاوت است. شهید حقیقت را می بیند و جانش را پای حقیقت می نهد و پس از شهادت نمادی برای حقیقت جویان می شود تا شعله بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما ساحت های مختلفی برای وجود انسان داریم. ساحت و بعد مالی، ساحت و بعد انسانی و ساحت و بعد ملکوتی از جمله این ساحت ها است.

شهید کسی است که این ابعاد مختلف حقیقی را به تماشا می نشیند؛ در بعد مالی فردی است که از جان و مالش می گذرد، در بعد انسانی فردی است که از ناموس، عدالت و وطنش دفاع می کند و در بعد ملکوتی فردی است که حقیقتی ملکوتی از جمله توحید و … را می بیند.
صالحی در عین حال تصریح کرد: بنابراین شهید که در ادیان از آن سخن آمده نوعی دیگر از مرگ را برای انسان به تصویر و تفسیر می کشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتشار کتاب شهیدان ایرانی پیرو ادیان توحیدی که در این نشست رونمایی شد، گفت: وقتی این کتاب را مشاهده می کنیم نگاه شهیدان به حقیقت را بسیار زیبا و شگفت انگیز درمی یابیم. حتی حس نمی کنیم که این شهیدان چه دینی دارند بلکه می بینیم نوع نگاه به حقیقت زندگی را دریافته اند و با آن متحد شده اند.

وی افزود: مهمترین وجه بشری این است که فرد وقتی به پایان حیاتش نزدیک می شود چه تفسیری از زندگی دارد. شهیدان ایران در طول تاریخ ایران و به طور خاص در دوران انقلاب و دفاع مقدس حلقه وصل دیگری برای رسیدن به حقیقت و در کنار هم قرار گرفتن ایجاد کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود خطاب به پیروان ادیان توحیدی گفت: امیدوارم همچنان بتوانیم با هم و در کنار یکدیگر زیر پرچم ایران، مسالمت آمیز زندگی کنیم.

سید عباس صالحی پیروان ادیان

رفع موانع توسعه معنوی و مادی با هم‌اندیشی پیروان ادیان

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، محسن جوادی روز دوشنبه در دیدار با پیروان ادیان توحیدی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با تاکید بر گفت‎و‎گوی میان پیروان ادیان مختلف، ابراز خرسندی کرد امروز در آغاز روزهای دهه مبارک فجر فرصتی مجدد برای گفت‎ وگوی بزرگان ادیان مختلف فراهم شده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در ایران اسلامی، تاکید کرد: برای رفع موانع توسعه معنوی و مادی کشور باید با هم اندیشی از ظرفیت‎های فکری و معنوی پیروان ادیان مختلف استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به زندگی مسالمت آمیز مردم در جمهوری اسلامی ایران با پیروان ادیان مختلف، اظهار داشت: هر رنج و اندوهی که بر چهره سرزمین ایران نشسته، رنج و اندوهی است که نشان آن را در چهره تک ‎تک فرزندان ایران با ایمان‎های مختلف می‌توان دید.

زندگی مسالمت آمیز مردم ایران با پیروان ادیان مختلف

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر گفت‎و‎گو میان مذاهب مختلف در ایران اسلامی، تصریح کرد: گفت‎وگوهای ما پیش از آنکه معطوف گذشته و تاریخ ما باشد باید معطوف آینده و فردای ایران باشد.

به گفته جوادی، باید امروز علاوه بر زندگی مسالمت آمیز در کنار هم، اندیشه ‏های خود را با هم در میان گذاشته و راه‎های رشد و توسعه همه جانبه ایران عزیز را پیدا کرده و در پیمودن ادامه مسیر با هم مشارکت کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه از زحمات مدیرکل اداره مجامع، تشکل‎ها و فعالیت های فرهنگی برای برگزاری این نشست مشترک همزمان با آغاز دهه مبارک فجر قدردانی کرد.

رونمایی از کتاب «شهیدان پیرو ادیان توحیدی»

در ادامه این نشست نمایندگان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی، رئیس موبدان زردتشیان، خلیفه ارامنه تهران و شمال، رئیس انجمن زرتشیان یزد، خلیفه ارامنه کاتولیک، اسقف کلیسای کاتولیک آشوریان ارومیه و خلیفه کل ارامنه آذربایجان به بیان دیدگاه‎‌های خود پرداختند و درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای ادیان توحیدی پیرامون مسائل مختلف به ایراد سخن پرداختند.

در ادامه شارلی انویه تکیه نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت امام خمینی (ره) تنها به کاشتن نهال انقلاب بسنده نکرد، زیرا برای آن نیاز به تدابیر خاص بود که با استقلال، آزادی، عدالت، پاکی، معنویت و کرامت انسانی امروز شاهد رشد و به ثمر رسیدن این نهال پس از ۴۲ سال هستیم.

وی ادامه داد: امروز تمام ادیان توحیدی در ایران از نعمت های بیکران انقلاب اسلامی بهره می برند. ما آشوریان ایران خود را ایرانی و همیشه سرباز وطن می دانیم و پا به پای سربازان مسلمان در مقابل دشمنان این کشور می ایستیم.

در بخش دیگری همایون سامه یح نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ۴۲ سال گذشته همه ایرانیان در مقابل تمامی هجمه های دشمنان مقاومت کرده اند و این امر به دلیل وحدت کلمه، اتحاد و انسجام ایرانیان است.

وی افزود: در ایران ادیان الهی و اقوام مختلف زندگی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر دارند و این اتحاد و انسجام منجر به کسب موفقیت های بسیاری برای کشور شده است.

همایون سامه یح گفت: در تولید فیلم ها و سریال های ایرانی توجه بیش از پیش به پیروان ادیان توحیدی ضروری است.

در ادامه این نشست فریبرز شهزادی رئیس انجمن زرتشتیان یزد از طریق ویدئو کنفرانس در سخنانی گفت: پیروان ادیان توحیدی در کنار مسلمانان یزد زندگی خوب و مسالمت آمیزی دارند.

در بخش دیگری اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن موبدان زرتشتیان کشور گفت: اگر قوانین و حقوق افراد به خوبی رعایت نشود نمی توان جامعه منسجمی داشت.

وی افزود: ما پیروان ادیان توحیدی در کشور ایران برای آبادانی و پیشرفت این سرزمین کوشا بوده ایم و از هیچ تلاشی نمی کاهیم تا بتوانیم ایرانی آبادتر تحویل نسل آینده بدهیم و در این مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش موثری می تواند داشته باشد که انتشار کتاب یکی از آنها به شمار می آید. کتاب منجر به تفکر می شود و نقش این وزارتخانه در این حوزه مهم است.

در ادامه فیلمی از سخنرانی لوئیس ساکو  پارتریاک آشوریان کلدانی کاتولیک جهان پخش شد که از سوی کشیش وانیا سرگیز نماینده وی در ایران ترجمه شد. وی در این سخنرانی بر نقش ادیان توحیدی در همزیستی صلح آمیز میان جوامع مختلف جهان تاکید کرد.

در بخش دیگری از این نشست توماس میرم اسقف کلیسای کاتولیک آشوریان ارومیه از طریق ویدئو کنفرانس گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب گرانبها است.

وی با بیان خاطره ای از حضور خود در فرودگاه مهرآباد همزمان با ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهنمان ادامه داد: مدارس و تعلیمات دینی، برگزاری مراسم و آیین های دینی ما در ارومیه پابرجاست و حقوق اقلیت ها شناخته شده است. ایرانی بودن افتخار ما است.

در ادامه اسقف اعظم گریگور چیفتجیان خلیفه کل ارامنه آذربایجان گفت: ما راه حل همه مشکلات را در خون شهیدان جستجو کرده ایم و خون آن ها ما را با هم متحد کرده است. خاکی که در آن خون شهید ریخته شده از استحکام بیشتری برخوردار است.

وی افزود: شهدا تا زمانی که زنده هستند با ویژگی های شخصیتی خود شناخته می شوند ولی وقتی شهید می شوند با ویژگی اخلاص شناخته می شوند.

خلیفه کل ارامنه آذربایجان گفت: شهدای کشور ما نمادی برای اتحاد و انسجام تمامی اقوام و ادیان توحیدی به شمار می آیند.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما بین ادیان توحیدی هیچ تفاوتی قائل نیستیم و همه انسان ها در همه ظواهر با یکدیگر مشترک هستند و هیچ حکم فقهی متفاوتی ندارند.

وی افزود: کج فهمی از مفهوم ادیان، انسان ها را در طول قرون گذشته به جنگ و اختلاف واداشته است. هیچ دینی در ذات خود نه جنگ را می پذیرد و نه آن را تایید می کند. در قرن حاضر هم با جنگ های مذهبی رو به رو شده ایم.

نواب ادامه داد: آرامشی که از دین به وجود می آید بر بسیاری از مشکلات می تواند فائق آید و توجه انسان به دین راهی برای بازگشت به خداوند است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: تلاش برای افزایش دانش در زمینه بازآموزی تمامی ادیان توحیدی از سوی همگان به ویژه مسئولان ضروری است. زیرا هر چه اطلاعات و آگاهی در زمینه ادیان توحیدی افزایش یابد همزیستی و بردباری و زیستن خوب در کنار سایر ادیان توحیدی هم افزایش می یابد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: هر چه به یکدیگر نزدیک تر باشیم و با هم به گفت و گو بپردازیم پرده های ابهام کنار می رود و بسیاری از تردیدها، قضاوت ها و دشمنی ها کاهش می یابد.

وی افزود: باید در شناخت یکدیگر به صورت دانشی و معرفتی کوشا باشیم. زیرا از طریق این نوع از شناخت یکدیگر را می پذیریم.

حجت الاسلام یونسی گفت: خداوند تنوع قومی، مذهبی و دینی ایجاد کرده است و دستور داده ما این تنوع قومی را ایجاد کرده ایم تا نسبت به یکدیگر هم شناسی داشته و یکدیگر را به رسمیت بشناسید.

در این نشست کتاب شهیدان ایرانی پیرو ادیان توحیدی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و از خانواده شهیدان پیرو ادیان توحیدی تقدیر شد.

نشست «دیدار با پیروان ادیان توحیدی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، علی فریدونی؛ مدیرکل اداره مجامع، تشکل‎ها و فعالیت‎های فرهنگی، نمایندگان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از رهبران ادیان توحیدی روز دوشنبه در مرکز همایش‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، همه ساله در آستانه فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و آغاز جشن های این ایام، نمایندگان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی، رئیس و جمعی از موبدان زردتشیان، خلیفه ارامنه تهران و شمال، رئیس انجمن زرتشیان یزد، خلیفه ارامنه کاتولیک، اسقف کلیسای کاتولیک آشوریان ارومیه و خلیفه کل ارامنه آذربایجان همراه با دیگر پیروان ادیان مختلف و اقلیت های مذهبی با میبانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان دیدگاه‎های خود می پردازند.

منبع وزارت فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.