خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارتباط میزان دیانت افراد با تمایل به مالکیت اسلحه

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از ساینس دیلی، یامانه معتقد است: «معمولاً تبعیت از یک دین سازمان‌یافته موجب کاهش تمایل افراد به مالکیت سلاح می‌شود. شاید به آن دلیل که افراد دارای روابط مستحکم‌تر با گروه‌های مذهبی، از اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به نهادها و جوامع خود برخوردارند.» این دستاورد می‌تواند برای خیل کسانی که معتقدند اعتقادات دینی ارتباط مستقیمی با تمایل به مالکیت سلاح دارد جای تعجّب داشته باشد.

یامانه با استفاده از داده‌های حاصل از نظرسنجی اجتماعی صورت‌گرفته بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، موفّق شده است ارتباط درهم‌تنیدۀ بین دین و مالکیت سلاح را موشکافی کند و از نحوۀ ارتباط ابعاد مختلف دیانت با مالکیت سلاح تصویر روشن‌تری ارائه دهد. البته در این مطالعه درصد مسلمانان، هندوها و بودیست‌ها کمتر از آنی بود که بتوان آنها را با پیروان ادیانی که در امریکا رایج‌تر هستند مقایسه کرد.

یامانه می‌گوید مسلماً دین با مالکیت سلاح مرتبط است، اما این ارتباط، ارتباط ساده‌ای نیست. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارتباط بین مالکیت سلاح و سطح دیانت افراد (بسته به اینکه منظور از دیانت رفتار دینی، اعتقاد دینی یا وابستگی دینی است) می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال کسانی که بیشتر در جمع‌های مذهبی شرکت می‌کنند، تمایل کمتری به مالکیت سلاح دارند، اما کسانی که دارای اعتقادات مذهبی محافظه‌کارانه هستند، احتمال اینکه سلاح داشته باشند بیشتر است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.