خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سرانه دسترسی اهل سنت به مسجد دو برابر دسترسی سایرین است

پاسخ شورای مدارس اهل‌ سنت به نامه مولوی عبدالحمید:

سرانه دسترسی اهل سنت به مسجد و اماکن مذهبی در جمهوری اسلامی ایران، به گواهی آمارها بیشتر و گاهی دو برابر دسترسی سایرین به اماکن مذهبی است و این مهم بیانگر ظرفیت عظیم نظام اسلامی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت در پی نامه ١۵ دی ماه مولوی عبدالحمید خطاب به رهبر معظم انقلاب، پاسخی نوشته است که در پی می‌آید:

بسمه‌تعالی

جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج‌آقای محامی دامت‌توفیقاته

نماینده محترم ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد علیهم‌السلام و تبریک ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، همانگونه که مستحضرید چندی پیش نامه‌ای منسوب به جناب آقای مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه محترم مسجد مکی زاهدان خطاب به مقام معظم رهبری مدظله‌العالی منتشر و رسانه‌ای گردید که در بخش‌هایی از آن نسبت به جایگاه قانونی شورای برنامه‌ریزی که در راستای خدمت‌رسانی به طلاب، فضلا و روحانیان گرانقدر اهل‌سنت و نیز برقراری عدالت آموزشی و فرهنگی تأسیس شده، تشکیک شده و ابهاماتی وارد گردیده بود.

در این نامه برخی تعابیر و قضاوت‌ها ارائه شده بود که یقیناً پیامد تحلیل‌های دور از واقعیت و غیرموثقی است که از سوی برخی افراد و جریان‌های غیرامین به ایشان رسیده است، در این راستا به‌منظور استحضار حضرتعالی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در آن استان، همچنین آگاهی افکار عمومی توضیحاتی به‌صورت اختصار ارائه می‌گردد.

۱. انتظار می‌رفت جناب مولوی برابر آیه شریفه «و اذا جاءَ هم أَمرٌ مِنَ الأمنِ أوِ الخَوفِ أَذاعوا بهِ و لو رَدّوهُ الی الرسول و الی آُولی الامر منهم لَعَلِمَهُ الذین یَستَنبِطونَه منهم و لو لا فضل الله علیکم و رحمتُهُ لَاتَّبَعتُم الّا قلیلا» که اتفاقاً در ذیل نامه ارسالی‌شان به آن تمسک جسته بودند، برابر اقتضا و مفهوم آیه مبارکه، اجازه می‌دادند موضوعات اشاره شده در نامه توسط اولی الامر بررسی می‌شد و سپس اقدام به رسانه‌ای کردن نامه می‌نمودند.

۲. بخشی از مطالبات مطرح شده، حقوق مسلمی است که در قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام تصریح شده، اما در عمل با چالش‌هایی روبرو گشته، بنابراین پیگیری مطالبات بحق، وظیفه همگان است که این دغدغه ایشان در این راستا نیز ستودنی است و این دبیرخانه هم در کنار مسئولین و خیرخواهان جامعه تمام تلاش‌اش را جهت تحقق این حقوق معطوف داشته و خواهد داشت.

۳. در این نامه به اصل ۱۲ قانون اساسی و حق آزادی مذهبی پیروان مذاهب اسلامی اشاره و در این رهگذر، به نفی آزادی مذهبی اهل‌سنت اشاره شده؛ این در حالی است که پرونده پرافتخار نظام اسلامی، سرشار از خدمت‌گذاری بی‌منت و تبعیض به پیروان ادیان و مذاهب مصرح در قانون اساسی است و همگان می‌دانند ارتقای چشمگیر آزادی‌های مذهبی پیروان مذاهب اسلامی در ایران در هیچ کشور دیگری دیده نمی‌شود؛

متأسفانه در برخی تحلیل‌ها، در موضوع آزادی مذهبی، مغالطه می‌شود؛ در حالی که منظور از آزادی مذهبی، آزادی در چهارچوب مقررات قانونی است که برای همه اقشار پیش‌بینی و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را زیر پا بگذارد، اما اگر منظور این باشد که «هرکس، هرکجا و هرگونه فعالیتی» که تشخیص داد مورد تأیید قرار گیرد، پیامدی جز هرج‌ومرج و قانون‌گریزی نخواهد داشت.

در راستای پذیرش و اثبات آزادی مذهبی بد نیست بدانیم هم‌اکنون با رویکرد امت محور و تمدن‌ساز نظام اسلامی قریب به ۱۷ هزار مسجد، مصلی و نمازخانه اهل‌سنت در کشور با همت علما، مردم و همیاری نظام اسلامی فعال و صدها مدرسه علوم دینی اهل‌سنت نیز به تعلیم و تربیت طلاب و دانش‌پژوهان اهل‌سنت همت می‌گمارند.

همچنین ده‌ها هزار طلبه و روحانی برادر و خواهر اهل‌سنت با آزادی کامل مذهبی در حال فعالیت علمی، پژوهشی و تبلیغی می‌باشند و شمار قابل‌توجهی از علمای شاخص اهل‌سنت در جایگاه امامت جمعه، جماعت، قضاوت، شورای حل اختلاف، مدیریت فرهنگی و آموزشی و… در حال خدمت‌رسانی به جامعه، نظام اسلامی و مردم شریف می‌باشند.

نکته جالب این است که سرانه دسترسی اهل سنت به مسجد و اماکن مذهبی در جمهوری اسلامی ایران، به گواهی آمارها بیشتر و گاهی دو برابر دسترسی سایرین به اماکن مذهبی است و این مهم بیانگر ظرفیت عظیم نظام اسلامی در نهادینه‌سازی تقریب عملی در جامعه است.

هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار امام جماعت و مبلغ، بیش از ۳۰۰۰ امام‌جمعه، بیش از ۲ هزار مدرس، قریب به ۱۰ هزار طلبه برادر و خواهر و قریب به ۲۰۰ نفر عضو شورای روحانیت و افتای اهل سنت در کشور تحت پوشش این شورا بوده و حدود ۲۰ هزار نفر از طلاب و روحانیان و ده‌ها هزار نفر از خانواده‌های شریف طلاب و روحانیان اهل سنت از خدمات بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمانی، بیمه تکمیلی، مستمری و… برخوردار می‌باشند.

صدور بیش از ۱۳۰۰ مدرک رسمی معتبر در ۴ سطح علمی تا مرتبه – دکتری- صادر و برای ۲ هزار و یک‌صد نفر از مدرسان مدارس علوم دینی حکم رسمی تدریس صادر گردیده و همه‌ساله با فارغ‌التحصیلی طلاب و برگزاری آزمون‌های تعیین سطح علمی، به جمع دارندگان مدارک علمی معتبر افزوده می‌شود. همچنین تاکنون چندین هزار نفر از طلاب و روحانیان اهل‌سنت از معافیت تحصیلی بهره‌مند و قریب به صدها نفر به‌عنوان سرباز روحانی مشغول گذراندن دوره خدمت نظام‌وظیفه در قالب فعالیت فرهنگی، تبلیغی و آموزشی در مساجد، مدارس علوم دینی و مراکز فرهنگی شده‌اند.

شگفت‌آور این‌که متأسفانه برخی افراد یا جریان‌های خاص با کم‌لطفی، این‌همه ظرفیت بالنده و راهگشا که فضای آکنده از همدلی و انسجام به ارمغان آورده را نادیده گرفته و بدبینانه به دنبال ضعف‌های احتمالی ناشی از سلایق افراد_ نه حاکمیت_ و به‌منظور تخریب دیوار اعتماد بین ملت و حاکمیت می‌باشند.

۴. جناب مولوی در بخشی از نامه، دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت را نهادی نوپا معرفی نموده اند؛ در حالی که از سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی در نقاط مختلفی از کشور نهادهایی همچون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور و نهاد مقام معظم رهبری در امور اهل‌سنت سیستان و بلوچستان متولی رسیدگی به امور علما، روحانیان و مدارس علوم دینی اهل‌سنت بوده و این دبیرخانه نیز به‌عنوان نهادی قانونی، در راستای خدمت‌رسانی عادلانه به تمام هم‌وطنان سنی‌مذهب تشکیل و اساسنامه آن در سال ۱۳۸۶ و در جلسه ۶۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به تصویب رسیده است؛ بنابراین دبیرخانه در تراز شوراهای عالی آموزشی حوزه و دانشگاه در کشور به شمار آمده و تأسیس آن نیز نشانگر توجه نظام اسلامی به تدوین قوانین و مقررات بر اساس فقه و اندیشه اهل‌سنت و اعتقاد راسخ به زمینه‌سازی پیشرفت برادران و خواهران اهل‌سنت است؛ آیا در صورتی که این مجموعه در زمره اقمار یکی از نهادهای علمی قرار می‌گرفت، فریاد بی‌توجهی از سوی عده‌ای بلند نمی‌شد که چرا نادیده انگاری صورت گرفته است؟ ناگفته نماند که ساختار دبیرخانه دربرگیرنده علمای بزرگوار بلاد اهل‌سنت به‌عنوان ستون‌های اصلی تشکیل‌دهنده شورا بوده و همه مصوبات شورا نیز از رهگذر تأیید این عزیزان و کارگروه‌های اقماری با عضویت خبرگان و متخصصان حوزه‌ای اهل‌سنت قانونی و ابلاغ می‌شود.

تدوین نظام آموزشی و نظارت کیفی بر مدارس علوم دینی اهل‌سنت و نیز صدور مدرک تحصیلی برای طلاب، ارزشیابی مدارک علمی، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای تطبیق مدارک سنتی و… که از وظایف اصلی شورای برنامه‌ریزی است با کدام بخش آزادی مذهبی مغایرت دارد؟

۵. متأسفانه نگاه دور از انصاف و کم‌لطفی برخی افراد برخوردار و متنعم باعث شده شمار قابل‌توجهی از طلاب علوم دینی که به‌صورت غیررسمی تحصیل می‌کنند، از خدماتی مانند بیمه، معافیت و مدرک تحصیلی محروم و آینده‌ای مبهم برای آنان رقم بخورد؛ به‌راستی گناه این عزیزان چیست که قربانی این نگاه‌ها شده‌اند؟

۶. دبیرخانه همواره از انتقادهای خیرخواهانه استقبال و در این راستا تاکنون بهره‌های فراوانی برده است.

۷. دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت تاکنون هیچ دخالتی در محتوای نظام آموزشی مدارس علوم دینی اهل‌سنت نداشته و صرفاً با هدف دانش‌افزایی طلاب و روحانیان و بهینه‌سازی فرایندهای آموزشی در قالب دوره‌های تکمیلی اقدام به توانمندسازی طلاب و روحانیان شرکت‌کننده در این دوره‌ها نموده که این موضوع نیز مصوبه شورای برنامه‌ریزی بوده و با نظر مستقیم علمای برجسته اهل‌سنت اجرایی و یکی از افتخارات دبیرخانه به شمار می‌رود.

لازم به یادآوری است مصوبات شورای برنامه‌ریزی که برای عموم علاقه‌مندان قابل دسترسی است، با پشتوانه کمیته‌های علمی احناف و شوافع، شوراهای آموزشی استانی با ترکیب صد درصد از علما و صاحب‌نظران اهل‌سنت به تصویب می‌رسد.

۸. در نامه جناب مولوی به نقش سازمان اوقاف و امور خیریه در کشورهای اسلامی در امور مذهبی اشاره و از عدم تحقق این موضوع در کشور سخن به میان آمده است. در خصوص این مطلب باید گفت: از آغاز تأسیس شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت، ریاست شورا به عهده رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بوده و هم‌اکنون نیز حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی، رئیس محترم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ریاست شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت کشور را بر عهده دارند و تمام جلسات شورا با مدیریت ایشان و حضور فعال و حداکثری علمای برجسته اهل‌سنت کشور از جمله نمایندگان ادوار شورا از استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌گردد.

هم‌اکنون نیز ۱۰ نفر از اعضای شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت یعنی دو سوم کل اعضا از علمای شاخص اهل‌سنت استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، فارس، گلستان، هرمزگان، بوشهر و خراسان می‌باشند که در تمام جلسات حضور حداکثری و مؤثر دارند.

۹. این دبیرخانه نهادی آموزشی، فرهنگی، مذهبی و کاملاً غیرسیاسی است و به‌هیچ‌وجه در مسائل امنیتی و قضائی ورود نداشته و رسالت خدمات‌رسانی علمی و فرهنگی به جامعه شریف روحانیت و طلاب گران‌قدر اهل‌سنت در حوزه‌های تخصصی را به‌عنوان امانتی از سوی نظام اسلامی به عهده گرفته و از هیچ تلاشی در این خصوص فروگذار نکرده و نخواهد کرد.

به‌یقین در این مسیر نورانی، علاوه بر شیرینی طعم خدمتگزاری به دین و علمای دینی که از شریف‌ترین و نجیب‌ترین اقشار جامعه هستند، مشکلات فراوان و فضاسازی‌های به دور از انصاف نیز مشاهده می‌شود که صد البته به فضل الهی در اراده خدمتگزاران مجموعه خللی وارد نخواهد کرد.

آنچه مسلم است، این‌که قانون، ملاک و شاخص تمام فعالیت‌ها در جامعه اسلامی است و نباید برخورد دستگاه‌های امنیتی یا قضائی با عده انگشت‌شماری از افراد شیعه یا اهل‌سنت که خود را فراتر از قانون دانسته و مصالح کشور را مورد هجمه قرار می‌دهند به حساب این نهاد که مأموریتش صرفاً آموزشی، مذهبی و فرهنگی است نوشته شود؛ چراکه در مجموعه نظام، هر دستگاهی مأموریت قانونی بر عهده دارد و از دخالت در مأموریت سایر نهادها نیز پرهیز می‌کند. بدیهی است نهادی که با حضور چهره‌های شاخص و علمای برجسته اهل‌سنت اداره می‌شود به‌هیچ‌وجه شاهد فشار نهادهای امنیتی یا قضائی نبوده و نخواهد بود.

۱۰. در پایان تأکید می‌شود، این دبیرخانه با تکیه به جایگاه قانونی و رسالت ذاتی خود و برخورداری از اعتماد عموم جامعه شریف و نقش رسمی و تأثیرگذار حضور بزرگان اهل‌سنت کشور در تمام تصمیم‌گیری‌ها و ایجاد سازوکار قانونی برای پیشرفت علمی مدارس علمیه، آمادگی کامل برای پذیرش، خدمت‌رسانی و حمایت از تمام طلاب و روحانیان معزز اهل‌سنت کشور را داشته و امید دارد جناب مولوی عبدالحمید نیز با بهره‌مندی از جایگاه امامت جمعه و مدیریت مدرسه علمیه، با توجه به مشکلات عدیده پیش روی طلاب و روحانیان آن سامان، همچون علمای برجسته سایر مناطق کشور زمینه برخورداری طلاب و روحانیان معزز سیستان و بلوچستان از حقوق قانونی و استفاده از فرصت برابری آموزشی و بهره‌گیری از خدمات معیشتی و بیمه‌ای که نظام اسلامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی برای طلاب اهل‌سنت همچون طلاب شیعه در نظر گرفته را فراهم ساخته و با نصیحت خیرخواهانه افراد و جریان‌های غیر مطلع، امید دشمنان انقلاب و امت اسلامی را ناامید نمایند تا ان‌شاء‌الله ایران اسلامی در سایه همدلی هر چه بیشتر و تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی روزافزون به قله‌های سعادت بشری و رضایت الهی دست پیدا کند.

در ضمن این مجموعه برای برگزاری نشست‌های حضوری با همه شخصیت‌های علمی در مجموعه استان و کشور برای تبیین خدمات و رفع ابهامات اعلام آمادگی می‌نماید.

دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.