خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تدریس تاریخ و فرهنگ یهود در کتب درسی مغرب

وزارت آموزش و پرورش مغرب اعلام کرد که اولین درس‌های زبان عبری در مدارس مغرب، به دانش آموزان سال آخر ابتدایی، تدریس خواهد شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزدبیر کل اقلیت یهودی در مغرب به خبرگزاری «فرانس پرس» در «دار البیضاء» گفت: «این کار برای اولین بار در جهان عرب صورت می‌گیرد و به مانند سونامی تأثیر خواهد گذاشت». «فؤاد شفیقی» مدیر برنامه‌های درسی وزارت آموزش و پرورش مغرب در این رابطه افزود: «با اینکه تاریخ اقلیت یهودی در مغرب به قرن هجدهم باز می‌گردد، اما تنها عناصر تاریخی مستندسازی شده‌ی آن به زمان حال مرتبط است.

*اقلیت یهودی از قرن‌ها قبل در مراکش زندگی می‌کرده و تعداد آنها از هم‌کیشان مقیم خود در کشورهای شمال آفریقا بیشتر است، به ویژه هنگامی که یهودیان رانده شده پادشاه اسپانیا (۱۴۹۲م) به مغرب مهاجرت و در این کشور اقامت گزیدند.

* در پایان دهه چهارم قرن گذشته، تعداد اقلیت یهودی مغرب به ۲۵۰ هزار نفر رسید، اما بسیاری از آنها در سال ۱۹۴۸م. از این کشور مهاجرت کردند و در حال حاضر تعداد آنها به ۳ هزار نفر می‌رسد.

* تدریس تاریخ و فرهنگ اقلیت یهودی در مدارس این کشور در چارچوب برنامه اصلاحی کتاب‌های درسی که از سال ۲۰۱۴ شروع شده بود، صورت می‌گیرد.

* گروه‌های یهودی مستقر در آمریکا همچون جمعیت «السفردیم» و جمعیت «کنفرانس سران» که وزارت آموزش و پرورش مغرب با این دو جمعیت در رابطه با نشر تسامح و همزیستی در مؤسسات مدرسه‌ای و دانشگاهی همکاری مشترک دارد، از این پروژه تدریسی در مغرب استقبال کردند. خانم «زهور ریحیحیل» مسئول موزه یهودی شهر دارالبیضاء پایتخت مغرب می‌گوید: کشور مغرب تنها کشور عربی است که هیچ گاه «حافظه یهودی» را در داخل کشور پاک نکرده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.