خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

الهیات واکسن| تأکید آیین یهود بر قرنطینه عمومی و واکسیناسیون اقشار آسیب‌پذیر

گفتگویی با رئیس دانشگاه یهودیان آمریکا؛

رئیس دانشگاه یهودیان آمریکا گفت: آیین یهود تأکید ویژه بر عجین شدن زندگی ما با مسائل پزشکی دارد و در آن اجباری قوی هست.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از religionnewsحدود ۹% از ساکنان ایالات متحده در مقابل کووید-۱۹ واکسینه شده اند و با اعلام سومین واکسن جانسون و ورژن تک دوز جانسون، کمپین ایالات متحده با وجود خطاهای اولیه، اکنون امیدبخش به نظر می ­رسد. اما بیش از یک سوم آمریکایی ­ها همچنان می ­گویند که قصد دریافت واکسن را ندارند و یا مطمئن نیستند.

این مساله بسیار واضح است که رهبران مذهبی می ­توانند نظرات و فتاوای خود را در خصوص بهداشت عمومی تغییر دهند.

خاخام جولی شونفلد، مدیرعامل سابق مجمع خاخامی جنبش یهود و کارشناس ارشد کنونی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه سیتی نیویورک، برای تحقیق در خصوص آنچه روحانیون آمریکایی در راستای حمایت از واکسن انجام می ­دهند، در حال مصاحبه و گفتگو با رهبران مذاهب، در خصوص دیدگاه ­های آیین آنان در مورد بهداشت عمومی و واکسیناسیون است.

این دفعه شونفلد، با خاخام الیوت دورف، رئیس دانشگاه و استاد برجسته فلسفه در دانشگاه یهودیان آمریکا در لس آنجلس گفتگو کرد. دورف یک خداشناس و اخلاق شناس متخصص اصول اخلاقی پزشکی است.

«قرنطینه» سفارش تورات برای پیشگیری از بیماری های مسری است

دیدگاه یهودیت در مورد سلامتی چیست؟

میان یهودیت و پزشکی ارتباطی قریب به دوهزار سال وجود داشته است. بسیاری از خاخام ­ها نیز پزشک بودند البته در حال حاضر تعداد خاخام ­های پزشک کاهش یافته است اما در فصل ۲۱ کتاب Exodus آمده است: زمانی که شخصی به شخص دیگری حمله کرد، باید وی را شفا ببخشد، از این رو بشر مجاز به شفا بخشی شد، که البته این به معنای کاهش اختیارات الهی نیست.

در فصل ۱۳ و ۱۴ کتاب لاویان، به منظور جلوگیری از انتشار بیماری ­های واگیردار، قرنطینه توصیه شده است. در آیین یهود برای اینکه با مسائل پزشکی عجین شویم اجباری قوی وجود دارد؛ هم برای پیشگیری از بیماری و هم برای درمان در سطح بالینی و بهداشت عمومی.

چرا این موضوع به صورت بسیار قوی در مذهب ما وجود دارد؟

ما آمریکایی ­ها این حقایق را بسیار بدیهی می ­دانیم؛ این که همه انسان ­ها برابرند و توسط خالق از حقوقی مانند آزادی، زندگی و جستجوی حقایق برخوردار شده ­اند. پس من به عنوان یک آمریکایی فردی با حقوق خاص هستم و این مساله جهان را به من مدیون می­ کند. اما به عنوان یک یهودی و عضوی از جامعه دارای وظایفی هستم که من را مدیون جهان می ­کند.

علاوه بر این با استناد به تصمیم ۱۹۹۰ نانسی بت کروزان در دیوان عالی کشور، به عنوان یک آمریکایی زمانی که ۱۸ سال یا بیشتر دارم، می ­توانم از هرگونه مداخله پزشکی خودداری کنم ولی به عنوان یک یهودی، بدن انسان به خداوند تعلق دارد و انسان فقط یک امانت دار و موظف است تا از این امانت مراقبت کند.

چگونه رهبران مذهبی می ­توانند این احساس وظیفه را به کسانی که در استفاده از واکسن مردد هستند، منتقل کنند؟

اولین مساله آموزش عمومی است، در این واکسن برخلاف واکسن آبله و یا آنفولانزا هیچ اثری از ویروس وجود ندارد، این واکسن با دی ان ای ما سروکار دارد. مساله بعدی، اهمیت دادن و جدی گرفتن سخنان مسئولان بهداشت عمومی است. ما باید تمامی اقداماتی که مسئولین متذکر می ­شوند را انجام دهیم و زمانی که نوبت به ما رسید، واکسینه شویم.

براساس آموزه های یهود اولویت واکسیناسیون با اقشار آسیب پذیر است

ما در خصوص افرادی می ­شنویم که هنوز واجد شرایط دریافت واکسیناسیون نیستند. آیا می­ توانید از منظر یهودیت به این موضوع بپردازید؟

آیین یهود از تخصیص منابع کمیاب اطلاع دارد. برای مثال، شما در میان فقرا چطور تصمیم می­ گیرید؟ چه کسی چه چیزی را دریافت می­ کند و چه کسی هزینه آن را می ­پردازد؟ آنچه در آیین یهود مورد بحث است، این است که چه کسی آسیب ­پذیر است و افرادی که باید ابتدا به آنها کمک شود، چه کسانی هستند؟ ما باید درک کنیم که نخست باید افراد آسیب­ پذیر واکسن بزنند. این همان کاری است که مراکز کنترل بیماری سعی در انجام آن دارند. باید در صف دریافت واکسن منتظر بمانیم، حتی اگر ترسناک باشد.

پیامدهای سلامت روان کووید-۱۹ همه را تحت تاثیر قرار داده است. آموزه­ های یهودیت برای مدیریت این خطرات چیست؟

در «فصل ۲ کتاب پیدایش» آمده است که خوب نیست انسان به تنهایی زندگی کند. همانطور که ارسطو گفت ما موجوداتی اجتماعی هستیم و بخش عمده ­ای از آسیب ­های سلامت روان ناشی از پاندمی این است که مردم احساس افسردگی و انزوای بسیار می ­کنند و این مسأله منجر به افزایش اعتیاد به الکل و خشونت خانوادگی شده و ضرورت مراقبت ­های بالینی افزایش چشمگیری داشته است.

اگر زوم و فیس تایم نداشتیم، این بیماری بسیار بدتر بود. ما باید از مزایای در خانه ماندن استفاده کنیم به کسانی که می ­شناختید و مدتی است با آنها صحبت نکرده ­اید، بیاندیشید. این کار باعث برقراری ارتباط روزانه شما با آنها می ­شود و واقعا در خدمت سلامت روان شما خواهد بود. در آیین یهودی، این به معنای مراقبت از خود است.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.