خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کتاب| شیعه و حکومت در عراق

پژوهش در قلمروهای گوناگون تاریخ تشیع و پرده گشایی از زوایای پنهان آن، از دیرباز مدنظر محققان عرصه مطالعات اسلامی بوده و تاکنون آثار ارزشمند متعددی در این حوزه تولید شده اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب حاضر درباره اوضاع شیعیان در عراق از سال ۱۹۱۴ تا۱۹۹۰ می ‏باشد. در این کتاب مواردی چون منشأ تشیع، عوامل دینی، سیاسی و اقتصادی در حرکت شیعه، نقش علما و مراجع بزرگ شیعه ‏در مبارزه با استعمار انگلستان و کسب استقلال کشور، فرقه‏ گرایی‏ رژیم و… بررسی شده است.

فهرست مطالب عبارتست از: درباره تشیع، تشیع در عراق، از مبارزه‏ تا انقلاب، فقها و استقلال عراق، شیعه و تأسیس حکومت در عراق،فرقه ‏گرایی حکومت قومی، رکود فرقه‏ گرایی در رژیم جمهوری،اقلیم‏ گرایی حکومت، فرقه‏ گرایی در عراق، نقد فرقه‏ گرایی، نتیجه‏ فرقه‏ گرایی.

پژوهش در قلمروهای گوناگون تاریخ تشیع و پرده گشایی از زوایای پنهان آن، از دیرباز مدنظر محققان عرصه مطالعات اسلامی بوده و تاکنون آثار ارزشمند متعددی در این حوزه تولید شده اند.

کوفه، بصره و بغداد، سه حوزه بسیار مهم در این عرصه اند که بخش قابل توجهی از فعالیت ها و بستر شکل گیری، رشد و بالندگی تشیع را به خود اختصاص می دهند.

کتاب «تشیع در عراق» از سه بخش «تشیع کوفه در قرن اول و دوم هجری» اثر حمید ملک مکان «تشیع بصره در قرون نخستین» تالیف مصطفی سلطانی و «تشیع بغداد(۳۵۰- ۴۵۰ق)» نوشته امیر جوان آراسته تشکیل می شود.

براساس این گزارش، عمده پژوهش‌های جعفریان درباره تاریخ تشیع است. زمینه‌های دیگر پژوهش‌های وی عبارت اند از: تاریخ سیاسی صدر اسلام، تاریخ تشیع و تاریخ دوره صفوی. کتاب‌هایی چون تاریخ سیاسی اسلام (سیره رسول خدا و سیره خلفا)، تاریخ تشیع در ایران، اطلس شیعه و نیز سیاست و فرهنگ روزگار صفوی از جمله کارهایی است که در این زمینه‌ها منتشر کرده‌است.

در زمینه تاریخ معاصر نیز کتاب جریانها و سازمان‌های مذهبی سیاسی بین سالهای ۱۳۲۰ – ۱۳۵۷ را نوشته‌است. مجموعه مقالات جعفریان در هجده مجلد به چاپ رسیده‌است.

آثار چندی نیز به عنوان تصحیح و ترجمه از وی انتشار یافته‌است. جعفریان درباره تاریخ حجگزاری ایرانیان نیز تحقیقات و مقالاتی داشته که در کتب و نشریات مختلفی چاپ شده‌است. (نک: پنجاه سفرنامه حج قاجار، ج۱، اولین مقاله) او در زمینه تصحیح نسخه‌های خطی سفرنامه‌های حج ایرانیان سالها فعالیت کرده و مجموعه‌ای از آنها را به صورت مستقل و نیز در مجموعه‌ای با نام پنجاه سفرنامه حج قاجار (نشر علم، تهران، ۱۳۸۹)چاپ کرده‌است.

منبع رسانه ها
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.