خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان اهل سنت دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می شود

از سال آینده در دو رشته فقه شافعی و فقه حنبلی در دانشگاه ادیان و مذاهب به جذب دانشجو خواهیم پرداخت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دانشگاه ادیان و مذاهب با توجه به رویکرد خود، در فراهم نمودن زمینه تحصیل برای پیروان مذاهب گوناگون، تعدادی از دانشجویان اهل سنت استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، مازندران،خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و فارس را پذیرش کرده است. تعدادی از این دانشجویان هم اکنون در مرحله فارغ التحصیلی هستند و در مراسمی که همزمان با ایام مبعث نبی مکرم اسلام  و با حضور رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می شود،از این فارغ التحصیلان با اهدای دانشنامه آنان تقدیر به عمل خواهد آمد. در این راستا با رحمان بوالحسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب مصاحبه ای فراهم کرده ایم که در ادامه می خوانید:

رحمان بوالحسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن اشاره به آغاز فارغ‌التحصیلی دانشجویان اهل‌سنت گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب با توجه به روی‌کردی که دارد، کوشیده است فضایی مناسب برای تحصیل پیروان کلیه ادیان و مذاهب گوناگون کشور فراهم نماید. این دانشگاه بین دانشجویان با ادیان و فرق مختلف هیچ تفاوتی قائل نیست و به همه با یک دید نگاه می‌کند. لذا دانشجویان گوناگون از سراسر کشور را در دل خود جای داده است. حتی هم‌اکنون دانشجویانی از کشورهای خارجی اعم از مسلمان و غیرمسلمان در این دانشگاه شاغل به تحصیل هستند.

وی درباره رشته‌هایی که بیشترین تعداد دانشجوی اهل‌سنت در آن تحصیل می‌کنند، گفت: رشته‌هایی مثل مذاهب اسلامی، مذاهب فقهی و مذاهب کلامی از رشته‌هایی هستند که بیش از دیگر رشته‌ها زمینه‌های پذیرش دانشجوی اهل‌سنت را دارند. این رشته‌ها به صورت حضوری و بیشتر به صورت مجازی به دانشجویان اهل‌سنت ارائه شده است. البته برادران اهل‌سنت اعم از طلبه و غیرطلبه می‌توانند در هر رشته‌ای که مایل باشند به تحصیل خود در دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه دهند.

بوالحسنی هم‌چنین گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب از مدتی قبل کوشیده است زمینه تحصیل طلاب اهل‌سنت به صورت مجازی را فراهم کند. در این راستا با تفاهم‌نامه‌ای که با دبیرخانه طلاب اهل‌سنت به امضا رسید، امکان تحصیل برای طلابی که نتوانسته‌اند به هر دلیل مدرک سطح دو خود را دریافت کنند، فراهم شد.

وی گفت: بدین ترتیب طلاب اهل‌سنتی که نتوانسته‌اند به هر دلیل مدرک سطح دو خود را دریافت کنند، با شرکت در دوره تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب می‌توانند ضمن دریافت مدرک سطح دو حوزه، در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب شرکت و به صورت مجازی به ادامه تحصیل بپردازند. این دوره‌ها تا کنون در چند سال متوالی برگزار شده است و هم‌اکنون تعدادی از این عزیزان فارغ‌التحصیل شده‌اند که ان شاء الله در مراسمی که روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، دانشنامه تعدادی از این عزیزان به آنان تقدیم و از آنان تقدیر به عمل خواهد آمد.

بوالحسنی هم‌چنین در ادامه به تشریح نحوه شرکت این دسته از طلاب اهل‌سنت در دوره‌های تکمیلی اشاره کرد و گفت: این دانشجویان باید در سامانه نام ثبت‌نام کرده و  پس از اعلام فراخوان دانشگاه ادیان و مذاهب مبنی بر جذب طلاب اهل‌سنت، نسبت به ثبت‌نام از طریق سامانه دانشگاه ادیان و مذاهب اقدام کنند. این دسته از طلاب اهل‌سنت در دوره تکمیلی که برای سال تحصیلی جدید در تابستان سال آینده برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند و دروس مرتبط با سطح دو حوزه اهل‌سنت را پشت سر می‌گذارند. پس از پایان این دوره، آزمون سطح دو این عزیزان هم‌زمان با آزمون اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود. این طلاب پس از قبولی در این دو آزمون که به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب در رشته‌های مربوطه ادامه تحصیل دهند و در پایان تحصیل خود، هم مدرک کارشناسی ارشد و هم مدرک سطح دو خود را دریافت کنند.

دکتر بوالحسنی در پایان گفت: ان شاء الله از سال آینده در دو رشته فقه شافعی و فقه حنبلی نیز به جذب دانشجو خواهیم پرداخت. در تلاشیم مجوز برگزاری این دوره‌ها به صورت مجازی را نیز کسب کنیم. لذا علاقه‌مندان می‌توانند از سال آینده در این دو رشته ادامه تحصیل دهند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: این دانشگاه دارای دو نوع شیوه پذیرش است. افرادی که دارای مدرک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند، می‌توانند با شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش، در دانشگاه ادیان و مذاهب تحصیل کنند. طلاب و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های حوزوی نیز می‌توانند در آزمون اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شرکت کنند. لذا طلاب دارای سطح دو می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد و طلابی که سطح سه دارند می‌توانند در آزمون دکتری شرکت کنند.

منبع روابط عمومی دانشگاه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.