خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بعثت در نگاه اوشو

اوشو همانند کافران و دشمنان پیامبر اکرم (ص) در عصر ظهور اسلام پیامبر را متهم به دیوانگی و شاعری می کند با این تفاوت که آنان به طور مستقیم پیامبر را دیوانه و شاعر و ساحر می خواندند و اوشو در لوای تجربه معنوی و حالات شاعری و صوفی گری. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اوشو ماجرای تابناک بعثت پیامبر اسلام را این‌گونه معرفی می‌کند:

سال ۶۱۰ میلادی محمد در غاری در کوهستان حرا بود. همین که نخستین تجربه معنوی اش را درک کرد از اینکه مبادا دیوانه یا شاعر شده باشد ترسید. پس با اضطراب به نزد همسرش رفت و با ترس گفت: اندوهی دارم. من شاعرم یا جن زده ؟ او حتی برای از بین بردن خود به فکر پرت کردن خود از صخره های بلند هم افتاده بود. این حالت برای او مثل یک ضربه روحی قوی مثل نیروی بزرگی از عشق بود او به مدت سه روز مدام در حال لرزیدن بود. طوری که انگار به تب عمیقی و خطرناکی مبتلا شده بود. او ترسیده بود فکر میکرد که شاعر یا دیوانه شده است. در اثر این تجربه در محمد چشمه صوفیگری شیدن می‌گیرد.
همیشه هردوحالت شاعری و دیوانگی با هم همراه بوده است. او هردو بود. او هم شاعر و دیوانه بود. او دیوانه و عارف شده بود ۳۱” اما هنگامی که پیامبر اکرم (ص) در کوه نور غار حرا به بعثت برانگیخته شد. هیچگاه لقب صوفی‌گری به خود نداد و آموزش‌هایش را در مسیر صوفی گری معرفی ننمود. اوشو همانند کافران و دشمنان پیامبر اکرم (ص) در عصر ظهور اسلام پیامبر را متهم به دیوانگی و شاعری می کند با این تفاوت که آنان به طور مستقیم پیامبر را دیوانه و شاعر و ساحر می خواندند و اوشو در لوای تجربه معنوی و حالات شاعری و صوفی گری.
در قرآن کریم می خوانیم :” ما علمنه الشعر و ما ینبغی له ان هو الاذکر و قرآن مبین ۳۲” ما هرگز شعر را به او پیامبر نیاموختیم و شایسته او نیست که شاعر باشد این کتاب آسمانی – فقط ذکر و قران مبین است. در قرآن کریم به کرات به این نکته اشاره شده که کفار پیامبر اسلام و پیامبران هم عصر خود را دیوانه و ساحر و شاعر می خواندند در حالی که واقعیت چیز دیگری بود. خداوند در قرآن کریم می فرمایند : “کذلک ما اتی الذین من قبلهم من رسول الا قالوا ساحرا و مجنون۳۳”

تنها پیامبری که اوشو به او ارادت دارد “زرتشت” است، آن هم بخاطر اینکه زرتشت گفته”من خدایی را می پرستم که قادر به رقصیدن باشد”. زمانی که اوشو این مطالب را درباره پیامبران نقل می کند مردم از او می پرسند پیامبر واقعی کیست و چه افرادی را باید پیامبر بدانیم؟، اوشو می گوید پیامبران ما مارکس، نیچه و فروید هستند، یعنی همان  افرادی که طرز فکرشان به اوشو کمک کرده است.(۱)

در جریان فلسفه و روانشناسی این موضوع آمده است که سه متفکر، انسان را از جایگاهی که انبیا برای آنها ساخته بودند، پایین کشیده اند. یکی از آنها “داروین” بود که گفت: “انسان موجود خاص و جدای از طبیعت نیست و انسان ادامه تکامل یافته حیوانات است روزی حیوان بوده و با تکامل انسان شده است”.(۲)

“مارکس” هم ادعا دارد که اصلا “انسان یک موجود کاملا اقتصادی است و مانند ماشین می ماند و می تواند خونه نشین باشد و یا کار کند” او با عقاید و نظراتش درباره انسان ها  احساسات و عواطف انسانی را زیر سوال می برد. “فروید”  هم مطرح می کند: “انسان ها شناختی نیستند، بلکه عاطفی هستند”(۳)

پی نوشت:
۱) بخشی از گفتگوی حجت الاسلام عشقی با شبستان
۲ و ۳) همان

منبع مفاز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.