خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گنجینه موسیقی ارامنه جلفای نو

گنجینه موسیقی ارامنه جلفای نو با دیباچه ای از تاریخ موسیقی و ابزار اهالی ارامنه اصفهان در محله ی جلفا واقع شده است که امروز به طور رسمی افتتاح می شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، طبقه اول این گنجینه، دارای اتاق‌ها و غرفه‌هایی است که مخاطب را با این موارد آشنا می‌کنند: پیشینه اجرای موسیقی در جلفای نو، روش نت‌نویسی قدیمی در مراسم کلیسای ارمنی، معرفی و نقش ضرب‌آهنگ کلیسایی، ادوات کوبه‌ای در کلیسای ارمنی و شاراکان به‌عنوان بخش مهمی از آواز کلیسای ارمنی، نقشه مصور نوازندگان و سازها در ارمنستان و جلفای نو، تصاویری از سنگ‌قبر سازندگان و مرمت گران ساز و عاشوق های ارمنی در قبرستان ارمنیان جلفای نو، نمونه‌هایی از خاز و خاز نویسی، طنین‌های کلیسایی، شکل‌گیری موسیقی مذهبی در جلفای نو، هنر عاشوقی، مکتب عاشوق های جلفای نو و آیین اعطای لقب عاشوقی، روایت معجزه صومعه کاراپت مقدس، بهترین ساز سازان جلفای نو، پیوند معماری و موسیقی، رقص_آواز فولکلور و گروه‌های موسیقی.در طبقه دوم گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو سالن اجرا، کتابخانه صوتی، اتاق آموزش، کارگاه ساز سازی و بالاخره اتاق معرفی مشاهیر موسیقی ارمنی ایران و جهان قرار دارد.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

7 نظرات
  1. حمیدرضا کریمی می گوید

    درود بر شما و تشکر از پایگاه خبری تحلیلی خوب و ارزشمند شما
    من از موزه بازدید خیلی مفصل داشتم و به دقت بررسی کردم. متاسفانه به هیچ وجه کار کارشناسی مناسب در راه اندازی موزه انجام نشده و بیشتر به زرق و برق رسیده اند. بسیاری از مطالب را ناقص یا اشتباه نوشته اند و کمبودها و نقص های فراوانی وجود دارد.
    آنچه دیدم بیشتر مکانی بود برای آشنا شدن برخی دختر و پسرهای جوان، پاتوقی برای رد و بدل شماره تلفن! محلی برای رقصیدن برخی دختران جوان روی پیانو زمینی برای جلب توجه پسران! حتی یک فرد آشنا به موسیقی یا یک استاد موسیقی در آنجا ندیدم، متاسفانه خانم مسئول موزه هم هیچ آشنایی با موسیقی ندارند و حتی با اعتراض بنده که مواجه شدند که گفتم حالا موزه که سراسر مطالب نادرست یا ناقص ارائه می کند، حداقل اینجا شئونات را رعایت کنید، گفتند به شما ربطی ندارد و آقایی را صدا کردند که مرا از موزه بیرون کنند که با تماس من با نیروی انتظامی مواجه شدند و متوجه شدند که نمی توانند زور بازوی خود را در پایتخت فرهنگی مملکت به رخ بکشند!
    آنجا بیشتر مکانی شده است برای به ابتذال کشاندن موسیقی و نه معرفی واقعی موسیقی اصیل و فاخر و قابل توجه.
    واقعا بسیار زشت است که برخی از ارمنیان اصفهان در حال به ابتذال کشیدن افتخارات بزرگی هستند که هموطنان ارمنی در طول تاریخ در زمینه موسیقی داشته اند و هیچ کس هم اعتراضی نمی کند. زشت است دست آوردهای بزرگ هموطنان ارمنی ما در موسیقی به این شکل نامناسب خدشه دار شود. واقعا جای تاسف دارد.
    درود بر ارمنیان اصیل. درود بر بزرگان ارمنی موسیقی ایران.
    حمیدرضا کریمی
    فوق لیسانس موسیقی شناسی (اتنوموزیکولوژی)
    مدرس سنتور

    1. محسن مرادی (نوازنده کمانچه، کارشناس موسیقی ایرانی و آهنگساز) می گوید

      سلام ، به نکات دقیق و درست و کاملا صحیحی اشاره کردین ، درود بر شما

      رسیدگی عاجل مسئولین رو میطلبه واقعا ، تشکر از شما

      نباید اجازه داد اهداف خاص عده ای که هیچ چیزی هم از هنر نمیدونن و بیشتر هم دنبال کسب درآمد هستن باعث به ابتذال کشیده شدن زحمات اساتید واقعی بشه

      موسیقی هنر والایی هست و نباید اجازه داد آلوده بشه

      درود بر پایگاه تحلیلی خبری ادیان نیوز که دغدغه مند و دقیق است و کار ارزشمند و عالی انجام میده . زنده باد . درود بر شما

      1. داریوش قوام هستم خلبان بازنشسته ساکن فلوریدا و نوازنده ویولن در ارکسترهای ایالتی می گوید

        درودت میفرستم که حرف حق زدی.
        سپاس از ادیان نیوز برای اطلاع رسانی.
        درود بر ایرانیان اصیل از فارس و کرد و ترک و ارمنی تا لر و بختیاری و ترکمن و سیستانی و خوزستانی تا بقیه و همه اقوام.
        زنده باد بزرگان اصیلی که کمتر دیده شده اند.
        زنده باد فرزندان اصیل اقوام ایرانی.
        بر ما وظیفه است که پاسدار هویت اصیل باشیم و از ابتذال به دور بمانیم.

        1. محمد پناه زاده می گوید

          درود بر شما آقای قوام بزرگوار و کلیه مخاطبین ارجمند و فرهیخته ادیان نیوز/

          هدف و رسالت ما التزام به گردش آزاد اطلاعات و پوشش اخبار اقلیت های دینی و مذهبی است.
          سپاس بیکران از توجهتان

  2. دکتر سید حسین هاشمی می گوید

    عرض سلام دارم خدمت شما و عرض ادب و احترام

    خبر افتتاح این موزه را پارسال بارها دیدم و بازدید از این موزه را در برنامه مسافرت امسالم به ایران قرار دادم و قبل از برگشتنم و با وجود اینکه زمان خیلی کمی داشتم اما با ذوق بسیار به موزه رفتم. انتظار دیدن عکس و شرح و تفسیر و زندگینامه بزرگان ارمنی موسیقی ایران و موسیقی فاخر ایرانی را داشتم اما افسوس که تصورم اشتباه بود و از بزرگان تنها عکس و بیوگرافی چند استاد که حتی در ویکیپدیا هم هست در آنجا بود و نه بیشتر! عکس‌ها هم اکثرا از ویکیپدیا بود و معلوم هم نبود حق نشر را رعایت کرده‌اند یا خیر! بیشتر تبلیغ مسیحیت در موزه دیدم، مثلا حتی آتشدان کندر کلیسا به دیوار موزه آویزان بود با شرح و تفصیلات بسیار! البته یاد گرفتم که نام آتشدان کلیسا بوروار است و اگر کمی بیشتر در موزه میماندم حتما با بسیاری از نمادهای کلیسا بیشتر آشنا میشدم! در این به اصطلاح موزه موسیقی تصاویر عروسی هم فراوان بود! ای کاش وقت مردم را اینگونه هدر ندهند، ما در سال فقط چند روز ایران هستیم و وقت دیدن تصاویر قدیمی عروسی مردم را که معلوم نیست با اجازه نوادگان آنها در این موزه آویزان است یا خیر را واقعا نداریم. ان‌شاءالله که آویزان کردن عکس عروسی مردم با اجازه بوده است.

    موزه اصلا آن چیزی نیست که در اخبار بارها گفته شده بود و در سایت‌های مختلف تبلیغ شده بود. در هر حال زحمتی کشیده‌اند و برخی جنبه‌های مثبت محدود دارد اما نقاط منفی آن هم بسیار است. ظاهرا بیشتر دنبال گیشه و کسب درآمد و تبلیغ کیش و آئین خود بوده‌اند نه بحث موسیقی فاخر و اصیل ایران.

    اصل تمرکزشان بر همان محله خودشان در جلفای اصفهان است. شرح حال و تصویر افراد بسیار زیادی را در موزه میبینید که هیچکس و از جمله خود مدیر موزه هم نمیداند که چه کسانی هستند و چه کرده‌اند و در اینترنت هم اسم و اثری از آنها نیست و با جستجوی در گوگل هم چیزی پیدا نمیکنید!

    مدیر موزه اطلاعات اندکی از موسیقی دارد و موسیقیدانان بزرگ ارمنی امروز ایران از جمله استاد سرژیک میرزائیان، استاد آندره گالستیان، استاد آرمن آساطوریان و بسیاری دیگران را نمیشناسد و نام آنها در موزه نیست. از نسل‌های گذشته هم به عنوان مثال نام و اثری از مدرس بزرگ بین‌المللی ویولن و افتخار موسیقیدانان ایرانی در جهان استاد ایوان گالامیان نیست و حتی از استاد واهه خوجایان با آن همه خدماتش به موسیقی ایران و مخصوصا موسیقی در صدا و سیما اثری مشاهده نمیشود. حتی به جوانترها هم بها نداده‌اند و نام و اثری از پیانیست و آهنگساز جوان نابغه ارمنی آقای درن براتیان با آن همه آهنگسازی و کنسرت و آلبوم منتشر شده نیست!

    جالب اینکه از خوانندگان لس آنجلسی و حتی از موسیقیدانان غیرایرانی شوروی سابق در موزه عکس و تفصیلات بسیاری هست اما دریغ از بسیاری از موسیقیدانان بزرگ ارمنی موسیقی فاخر ایران.

    خلاصه اینکه مسیحیت را در کنار کمونیسم در موزه میبینید و حالا دقیقا موسیقی‌اش کجاست؟ الله اعلم.

    در آخر باز هم عرض می‌کنم که موزه آن چیزی نیست که در اخبار آمده است، بسیار محدود است و نواقص بسیاری دارد.

    واقعا این موزه در شان و اندازه هموطنان عزیز ارمنی نیست. جای تاسف بسیار است.

    سال نو بر همه ایرانیان مبارک
    دکتر سید حسین هاشمی
    ساکن ایالات متحده آمریکا

    1. محمد پناه زاده می گوید

      با سلام و درود خدمت سیدحسین هاشمی ارجمند

      به زودی با تحقیق در خصوص این اسامی مهمی که در تارک موسیقی ایرانی و علی الخصوص مسیحیان ارمنی ایران و جهان می درخشد مجموعه اخبار تولیدی منتشر خواهد شد.
      استاد سرژیک میرزائیان، استاد آندره گالستیان، استاد آرمن آساطوریان جز نوابغ موسیقی ایرانی و بین المللی هستند.
      با سپاس فراوان از توجه و ارائه انتقادات بسیار ارزشمندتان

    2. مسعود فخرآبادی می گوید

      با عرض سلام، بنده هم کاملا با فرمایشات شما موافقم.
      سپاس از وقتی که برای نوشتن نظریات ارزشمندتان صرف کردید.
      استفاده کردیم.