خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جهانِ پس از ظهور، ایده آل تمام بشر است

رهبر دینی زرتشتیان ایران:

موبد خورشیدیان گفت: نمی توان منکر رستاخیر نهایی جهان شد و افراد از هر دین و مذهبی به این موضوع اعتقاد دارند، حتی منتقدان این تفکر به آن امیدوار هستند چرا که این مسأله ایده آل بشریت است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، موبد اردشیر خورشیدیان، رهبر دینی زرتشتیان ایران ظهر امروز در همایش «اندیشه منجی گرایی» که از سوی گروه پژوهشی پویافکر در بستر اینستاگرام برگزار شد، به تبیین «منجی در دین زرتشت» پرداخت.

وی با اینکه منجی در همه ادیان یکسان است اما با نام های مختلف شناخته می شود، افزود: همان گونه که خدا یکی است و همه پیامبران از جانب همین خدای واحد آمده اند، حقیت «دین» نیز نزد همه مذاهب یکسان است.

رئیس انجمن موبدان تهران خاطرنشان کرد: تشخیص نیکی و راستی از بدی و کژی ها از یک قانون جهان شمول و همیشگی پیروی می کند که براساس اخلاق انسانی، وجدان و حقوق بشر است.

موبد خورشیدیان تصریح کرد: نمی توان منکر رستاخیر نهایی جهان شد بالاخره روزی فرا می رسد که منجی موعود برای اقامه عدل و داد و نجات بشر از گرفتاری ها ظهور می کند و افراد از هر دین و مذهبی به این موضوع اعتقاد دارند، حتی منتقدان این تفکر به آن امیدوار هستند چرا که این مسأله ایده آل بشریت است.

وی تصریح کرد: ما زرتشتیان او را «سوشیانت» می نامیم به معنای سودرسان ترین انسان معنوی که سرشار از اخلاق نیکو است و می خواهد با آموزش مراحل تعالی و تکامل ما را به سوی بالاترین مقام (اهورامزدا) برساند؛ چیزی که حقیقت مطلق و آفریننده کل است.

رهبر دینی زرتشتیان ایران عنوان کرد: «گاتها» همچون سایر کتب آسمانی اصول و مقررات دین را مشخص کرده است تا انسان به واسطه پیروی از آنها مراحل تکامل را پیموده و به معنویتی که حقیقت مطلق و اهورا (هستی بخش) است، برسد.

وی با اشاره به اینکه اشوزرتشت، پیامبر زرتشتیان در گاتها خود را یکی از سوشیانتها می داند، افزود: سخنان گاتها تماما براساس حقیقت است و آخرین دانش روز هم آن را اثبات کرده مثل تمام حقایقی که در تمام ادیان وجود دارد و یکسان است اما درک ما از حقیقت نسبی است؛ چرا که هوش بشر در عین اینکه توانایی های بسیار دارد، محدود است و نمی تواند به درک کامل از هستی برسد.

موبد خورشیدیان ادامه داد: سوشیانت که یک انسان آرمانی به شدت دانا، به شدت پاک و با وجدان است، زمانی ظهور می کند که بستر فراهم شده باشد یعنی ما به اندازه ای به دانش و وجدانیات قوی مجهز شده باشیم تا بتوانیم ایشان را در گسترش نیکی و راستی و از بین بردی تباهی ها کمک و یاری کنیم.

جنگ منجی با عقلانیت سازگار نیست

وی بیان کرد: برخی معتقدند منجی وقتی می آید شمشیرکشی می کند، جنگ و خونریزی راه می اندازد در حالی که این با عقلانیت سازگار نیست و هیچ عقل سلیمی نمی تواند آن را بپذیرد.

موبد خورشیدیان در ادامه سخنانش به کمال انسان زرتشتی پرداخت و عنوان کرد: هر کس می تواند با پیمودن مراحل عرفانی که از نیک اندیشی و راستی شروع می شود به امرداد یعنی جاودانگی، برسد و در نهایت با خدا یکی شود.

وی تصریح کرد: اولین گام برای رسیدن به تکامل شناخت خود است یعنی انسان به جایی برسد که بداند از نظر فیزیکی جسم و روان او در جهان هستی مثل ندارد و موجودی برتر از انسان آفریده نشده است البته به شرطی اشرف مخلوقات است که از تمام نیروهایش در راه رسیدن به عرفان بهره ببرد و خداگونه شود.

رهبر دینی زرتشتیان ایران عنوان کرد: از زمان اشوزرتشت تا ظهور سوشیانت ۱۲ هزار سال طول می کشد و در ده هزار اول روشنایی و تاریکی، جهل و خرافات با دانایی و حکمت مرتب درهم آمیخته‌اند.

وی با نقل این سخن اشوزرتشت در گاتها «انسان آفریده اخلاق است»، افزود: خداوند به انسان قدرتی داده که می تواند به تمام فضائل اخلاقی دست پیدا کند لذا هنگامی که منجی ظهور می کند، او به تمام اصول انسانی و اخلاق نیکو دست می یابد.

موبد خورشیدیان ادامه داد: بعد از اسلام تفکر شاه‌بهرام در ایران به وجود آمد؛ شاه‌برام از نسل شاهان کیانی از سوی هند می آید و ایران را نجات می دهد در اینجا فرهنگ ایرانی جای فرهنگ جهانی را می گیرد البته این پایان گیتی نیست بلکه پایان زشتی ها، پلیدی ها، ناپاکی ها و  دروغ ها است که داد و راستی تمام جهان را فرا خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه همه ما معتقد به ظهور منجی هستیم، ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم ایشان را درک کنیم هر چند زمان ظهور منجی موعود معلوم نیست اما ما باید تلاش کنیم بستر ظهورش را کنیم و در نهایت با استفاده از آنچه خدا در اختیار ما نهاده به خدای یکتا برسیم.

ملیحه ترزفان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.