خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی: منجی در همه ادیان مصلح جهان هستی است

ابراهیمی دینانی در همایش اندیشه منجی‌گرایی گفت: فلسفه ظهور منجی در هر آیین و مذهبی اصلاح جهان و بشر است‌

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، غلامحسین ابراهیمی دینانی در اختتامیه همایش تخصصی «اندیشه منجی گرایی» که از سوی گروه پژوهشی پویافکر در بستر اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: قاعده‌ای در این عالم وجود دارد و بر اساس آن در هر بخشی مشکلی است راه نجاتی هم وجود دارد و هیچ بن بستی نیست مگر اینکه راه گشایشی برای نجات‌ وجود داشته باشد.

وی افزود: منجی باید بتواند مشکلات را برطرف کند و بشر را از مشکلات نجات دهد. باید در نظر داشت بر اساس اعتقاد شیعیان با ظهور حضرت مهدی(عج) مشکلات بشر مرتفع می‌شود.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، امید به منجی را نجات دهنده بشر عنوان کرد و گفت: منجی نجات‌دهنده است و هادی و مهدی که در شیعه از کلمه مهدی استفاده می‌شود به معنای هدایت است و راه نجات در هدایت وجود دارد و هدایت راهنمایی و حرکت در مسیر راه درست است.

وی تصریح کرد: راه درست رفتن راه عقل است و خداوند به بشر عقل داده که به راه راست برود. زمانی که حضرت ظهور می‌کند عقل انسان کامل می‌شود زیرا بدون عقل خوبی و بدی معنی ندارد و قابل تعریف نیست بنابراین هیچ راهی برای نجات بشر و عالم جز عقل وجود ندارد و عقل حجیت ذاتی دارد.

ابراهیمی دیانی خاطرنشان کرد: عقل دلیل نمی‌خواهد و ذاتا حجت است و خدا را با عقل درک می‌کنیم؛ اکثر مردم به خدا باور دارند ولی باور خدا با فهم و عقل ملاک است.

وی با بیان اینکه عقل راه نجات است، یادآور شد: تعلیمات انبیا از جانب خدا از طریق وحی خلاف عقل نیست وهیچ پیامبری خلاف عقل سخن نگفته است. منجی در هر آیینی ظهور می‌کند تا عالم را اصلاح کند.

این فیلسوف ادامه داد: نجات بشر در کمال عقل است و حضرت مهدی(عج) زمانی ظهور می‌کنند که عقل بشر کامل ‌شود. باید در نظر داشت فساد برای نفسانیت است و عقل حجت ذاتی خداوند است.

وی با بیان اینکه انسان حیوان ناطق است، مطرح کرد: کسی که عقل نداشته باشد نمی‌تواند سخن معقول بگوید. عقل به راه صواب می‌رود و خطا نمی‌کند. حب جاه، مال، ریاست، مقام و خود خواهی و غرور در انسان است و برخی اوقات بر انسان غلبه پیدا و عقل انسان را مغلوب می‌کند.

ابراهیمی دینانی خاطرنشان کرد: عقل ناقص اسیر احساسات است و انسان کامل کسی است که عقلش به حد کمال رسیده و اسیر شهوات قرار نمی‌گیرد. انبیا انسان کامل بودند و هیچ عصری خالی از حجت نیست و باید در نظر داشت انسان کامل کسی است که عقلش کامل است.

وی با بیان اینکه حقیقت عقلانیت در منجی وجود دارد، گفت: عقل، راه صواب را از خطا می‌شناسد و هرگز به خطا نمی‌رود و احاطه بر کل عالم دارد. باید در نظر داشت عوارض در این عالم زیاد است و قدم به قدم شیطنت، نفسانیت و غرور است و اگر عقل کامل باشد خطرها را می‌شناسد و از خطر عبور می‌کند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه عقل در عین اینکه خطای خود را می‌فهمد درصدد رفع خطای خود برمی‌آید، یادآور شد: انسانی که به اشتباه خود اعتراف کند عاقل است و در صدد جبران برمی‌آید ولی حیوانات اشتباه می‌کنند ولی نمی‌فهمند که اشتباه کردند تا جبران کنند.

وی خاطرنشان کرد: عوارض زیادی در این عالم وجود دارد که ما را گرفتار می‌کند و در نتیجه آن کور می‌شویم. اگر کسی بخواهد از منجی بهره ببرد باید گرد و غبار را بزداید تا با چشمان باز بتواند مسیر را مشاهده کند.

این فیلسوف شناخت منجی را قدم نخست عنوان کرد و افزود: زمانی که در انتظار ظهور ایشان هستیم باید حداقل از کسانی که عقلشان بیشتر است استفاده کنیم و بدانیم عقل موازین منطقی و ریاضی دارد و هر کسی منطقی عمل کند اشتباه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عقل اصلاح‌گر است، بیان داشت: منجی باید عقل محض باشد و اگر اینگونه نباشد نمی‌تواند منجی باشد و عقل را ارزانی بدارد.

دینانی خاطرنشان کرد: همه فسادها نتیجه جهل بوده و شمشیر در خدمت جهل است ولی عقل از شمشیر برنده‌تر است. کل عالم هستی را عقل اداره می‌کند و در عالم هستی خطا نیست و همه چیز سر جایش قرار دارد و زمانی که عقل کامل شد انسان دچار خطا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عقل مقتضای رحمت خداوند است، تصریح کرد: این عالم مقتضای رحمت خداوند است و بدون تردید کمال عقل رحمت تام خداوند است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.