خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب «اهل‌ سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به زبان ترکی منتشر شد

برای نخستین بار کتابی جامع و آکادمیک «اهل‌سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به زبان ترکی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ردنا (دیان نیوز)، کتاب «اهل‌ سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، اثر عبدالظاهر سلطانی اهل استان خراسان جنوبی از سوی دوغان اوزلوک، دانشجوی دکترای دانشگاه آنادولو به ترکی ترجمه و در کشور ترکیه چاپ شده است.

این اثر ۳۲۰ صفحه‌ای از نخستین کتاب‌های جامع و آکادمیک درباره اهل‌ سنت ایران است و همچنین به‌ عنوان رساله دکترای نویسنده نیز توسط دانشگاه «الاوزاعی» لبنان تأیید و به عربی منتشر شده است.

در این کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه برای شناخت اهل‌ سنت ایران ذکر شده که می‌تواند منبعی را در اختیار اندیشمندان، دانشجویان و پژوهشگران در ترکیه و دیگر کشورها قرار دهد.

جمعیت اهل‌ سنت ایران که طبق حداقل تخمین‌ها و آمارها، حداقل ۱۰ میلیون نفر هستند، فرصت بسیار خوبی برای این کشور محسوب می‌شود. جمعیت آنان از حدود ۱۶۰ کشور در جهان بیشتر است.

در این کتاب به حضور در صحنه برای رفع مشکلات تأکید شده تا از فرصت‌ها به بهترین شیوه استفاده شود. فرصت‌ها و چالش‌های اهل‌ سنت از محورهای اصلی این کتاب محسوب می‌شود که در بخش‌های پایانی مطرح شده است.

تاریخ و مناطق اهل‌ سنت ایران، قومیت، مذاهب، بافت سیاسی، اجتماعی و دینی امکانات مالی و فشار‌ها بر روی آنها از مباحث مهم این اثر است.

مباحث این کتاب به طور واقع‌بینانه، مبتنی بر آمار دقیق و واقعی، علمی و بی‌طرفانه تألیف و امکانات و توانمندی‌های سنی‌ها در ایران و موانع و مشکلات آنها در نظر گرفته شده است.

کتاب «اهل سنت ایران، فرصت‌ها و چالش‌ها» شامل دو بخش اصلی است که بخش نخست؛ بافت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهل سنت در قالب سه فصل است فصل اول آن شامل مناطق سنی‌نشین ایران در استان‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی است.

در فصل دوم؛ به مؤسسات و مراکز دینی و فرهنگی مانند شامل مدارس، مساجد، انجمن‌های خیریه، انتشاراتی‌ها و کتابخانه‌ها پرداخته می‌شود؛ در فصل سوم مهم‌ترین احزاب و جنبش‌های فکری و سیاسی اهل سنت مانند جماعت تبلیغ، جماعت دعوت و اصلاح، سلفیه، صوفیه، مکتب قرآن و دیگر طیف‌های فکری و قومی ذکر می‌شود.

بخش دوم با عنوان «نقش اهل سنت در نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور» دارای شش فصل است که در فصل اول: ارتباط اهل سنت با گروه‌ها و مذاهب ایرانی، فصل دوم: نقش اهل سنت در نظام سیاسی، فصل سوم: جایگاه فرهنگی و فکری اهل سنت و در فصل چهارم وضعیت اقتصادی اهل سنت بررسی و در دو فصل پنجم و ششم مهم‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های اهل سنت بررسی و مطرح می‌شود.

به گفته دوغان اوزلوک، ترجمه این کتاب دو سال زمان برده است و به همت انتشارات فجر در ۱۰۰۰ نسخه چاپ و منتشر شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.