خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

به بهانه درگذشت متفکر سویسی هانس کونگ

حاصل آن گفتگو که با همرایی سردبیر نشریه اخبار ادیان موسسه گفتگوی ادیان بود شد همین که روی جلد مجله مصاحبه اختصاصی اخبار ادیان با هانس کونگ نام گرفت.

ردنا (ادیان نیوز) – در سال ۲۰۰۴ در پارلمان ادیان جهان در حاشیه یک سخنرانی به سراغش رفتم و تقاضا کردم فرصتی برای مصاحبه به من بدهد تا کمی گفت و گو کنیم. در همان سالن بزرگ قبول کرد در گوشه ای پس از ترک حضار با هم گفت و گو کنیم.

حاصل آن گفتگو که با همرایی سردبیر نشریه اخبار ادیان موسسه گفتگوی ادیان بود شد همین که روی جلد مجله مصاحبه اختصاصی اخبار ادیان با هانس کونگ نام گرفت.

هانس کونگ را با صفا یافتم و در باره اخلاق جهانی که او در بیانیه پایانی پارلمان ادیان جهان در کیپ تاون مطرح ساخت و استاد ملکیان ترجمه خوبی از آن ارایه کرد، مورد پژوهش بنده نیز قرار گرفت اما هنوز به چاپ نرسید. با معرفی ایشان به همکار گرامی دکتر حسن قنبری که دست به ترجمه بود، چند اثر او به فارسی ترجمه شد.

هانس کونگ با نوشتن کتاب های مختلف و طرح نظریه رد خطاناپذیری پاپ و تشکیل موسسه اخلاق جهانی در مسیر سه اصل محوری عدالت ، صلح و تداوم بقاء فعالیتهای زیادی انجام داد.

گفتمان مبتنی بر گفتگوی ادیان با جملات او خود را معرفی میکند.

یکی از مهمترین جملات و مشهورترین آنها این است. هیچ صلحی بر قرار نمی شود مگر از طریق صلح میان ادیان و صلح میان ادیان رخ نمیدهد مگر از طریق گفتگوی ادیان.

هانس کونگ از زاویه ای دیگر هم دوست داشتی بود. فروتنی و افتادی و نوع دوستی.
باشد که روح او در آرامش قرار گیرد.

یادداشتی از: دکتر طالبی دارابی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.