خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رصدخانه استهلال در پاکستان افتتاح می‌شود

در آستانه ماه مبارک رمضان، دولت پاکستان رصدخانه‌ای را برای استهلال در پایتخت این کشور افتتاح می‌کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، برای رصد صحیح حرکت، جهت و اندازه ماه، رصدخانه ماه در اسلام‌آباد تأسیس شده است و فؤاد چودری، وزیر علوم و فناوری پاکستان، آن را در ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) افتتاح می‌کند.

رصدخانه استهلال ماه در نزدیکی بنای یادبود پاکستان ساخته شده و از طریق این رصدخانه، حرکت ماه به درستی ثبت می‌شود که به تعیین مناسبت‌های اسلامی کمک می‌کند.

به دستور فؤاد چودری، وزیر علوم و فناوری پاکستان، یک برنامه تلفن همراه با نام «رؤیت»(The Ruet) نیز راه‌اندازی شده است. در مدت زمان کمی، بیش از ۷۰۰ هزار نفر این برنامه را دانلود کرده‌اند. از طریق این برنامه نصب شده، هر فرد از طریق تلفن‌های همراه اندروید خود می‌تواند از زمان دقیق رؤیت ماه، جهت، حرکت و اندازه آن آگاه شود.

فؤاد چودری در ملاقات با مولانا عبدالخبیر آزاد، رئیس کمیته رؤیت هلال گفت: در تلاشیم تا در زمینه تعیین آغاز ماه رمضان و روز عید فطر با دانش علمی همگام باشیم.

استهلال تلاش برای رؤیت هلال ماه را گویند. این عمل دارای ارزش نجومی است، زیرا ماه قمری ممکن است ۲۹ یا ۳۰ روزه باشد و مشاهده ماه نو گاه کاری دشوار و نیازمند محاسبات نجومی است. از نظر اسلام نیز این کار مهم و مستحب محسوب می‌شود. زیرا مناسبت‌های دین اسلام بر مبنای گاه‌شمار قمری تنظیم شده‌است.

منبع سنی دیلی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.