خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مبلغان، دین را شفاف و بدون شبهه تبلیغ کنند/ مباحثات علمی طلاب تحت هیچ شرایطی تعطیل نشود

آیت الله العظمی شبیری زنجانی خواستار شدند:

مرجع عالی قدر شیعیان گفتند: بحث علمی محدود به زمان و مکان نیست و این یکی از امتیازات حوزه است لذا در شرایط کرونا مباحث علمی طلاب تعطیل نشود و مبلغان دین توجه داشته باشند مسائل را شفاف برای تبیین کنند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مرجع عالی قدر شیعیان در گفتگو با خبرنگار ردنا (ادیان نیوز) با اشاره به عدم امکان برگزاری مراسم عمومی به دلیل شیوع کرونا در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کردند: الان به خاطر شرایط، مجالس عمومی مورد تایید برخی از متخصصین نیست، این به معنای فاصله گرفتن از دعا و نیایش نیست. مردم تلاش کنند آنچه مورد تاکید ائمه معصومین علیهم السلام است را به صورت خصوصی دنبال کنند.

ایشان اخلاص و نیت برای قرب به پرودگار را لازمه استجابت دعا و عبادت دانستند و فرمودند: مسلمان باید رضایت خدا را در نظر بگیرد. سعی کنیم آنچه شرعا مفید است را مورد توجه قرار دهیم نه مسائلی که گاهی ترویج می شود؛ نفس رایج شدن یک موضوع نشانۀ صحیح بودن و اولویت آن نیست ما نباید معیارمان چیزهای رایج و بدون پشتوانه باشد.

توصیه به روحانیون و طلاب در شرایط کرونا

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به وظیفه سنگین روحانیون در هدایت دینی جامعه افزودند: مبلغان دین هم باید این نکته را در نظر بگیرند که چه چیزی در هدایت مردم بیشتر تأثیر دارد مسائل و مباحثی که «بیّن‌الرُشد» است را مطرح کنیم نه مطالبی را که واضح و روشن نیست و جای شبهه دارد یا در آن رضایت زید و عمرو نهفته است، رضایت خداوند و حضرت ولی عصر (سلام الله علیه) را ملاک و معیار اعمال و سخنانمان قرار بدهیم. مباحث اخلاقی و احکام شرعی از موضوعاتی بوده که همواره مورد توجه بزرگان ما در این ایام عبادت بوده است.

ایشان ادامه دادند: مؤمان در ماه مبارک رمضان قرآن زیاد تلاوت کنند و سعی کنند به فقراء کمک کنند. کسی که نمی تواند روزه بگیرد، کمک کند تا یک خانواده نیازمند بتواند روزه بگیرد. کمک به مردم بالاترین عبادت است.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی به طلاب و کسانی که اهل علم و دانش هستند، سفارش کردند تا از این فرصت برای تقویت داشته های علمی خود بهره ببرند.

ایشان تصریح کردند: آن چیزی که احتیاج به برنامه ها و تشریفات خاصی ندارد بحثهای علمی است. طلاب مطالب علمی را که برایشان جای سؤال و ابهام داشته را مطرح و دنبال کنند. این نیازی به شرایط خاصی ندارد. مباحثه‌ها می تواند در این شرایط هم دنبال شود. بحث علمی محدود به زمان و مکان نیست و این یکی از امتیازات حوزه است. تدریس حضوری الان مشکل دارد. اما می توان همان مطالب قبلی را با مباحثات دنبال کنند و از مباحث علمی فاصله نگیرند.

مرجع عالی قدر شیعیان خاطرنشان کردند: در شرایط سخت کنونی چه توصیه ای به مردم دارند، اظهار کردند: امیدواریم خداوند متعال به پزشکان و کادر درمان توفیق دهد و هرچه زودتر خطر این ویروس رفع شود. وظیفه ما در این شرایط توسل به درگاه خداوند و حضرات معصومین علیهم السلام است.

تصریح کردند: حضرات معصومین، مقربان درگاه الهی هستند. در طول تاریخ، شیعه با توسل به آن حضرات از موانع زیادی عبور کرده است. امروز وظیفه همۀ ما دعا کردن است. به‌ویژه در ماه رمضان که ماه دعا و استغفار و عبادت است.

خبرنگار: محمد علی خرمی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.