خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محبوبیت تقویم ادیان و مذاهب در آلمان

تقویم بین ادیان ۲۰۲۱، به صورت تقویم دیواری و در نسخه دیجیتال برای دستگاه‌های موبایل و سیستم تقویم الکترونیکی در آلمان منتشر شده و مورد اقبال ادیان و مذاهب مختلف قرار گرفته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، روی‌آوردن گسترده شهروندان آلمانی طی سال‌های اخیر به تهیه و خرید نسخ مختلف تقویم ادیان و مذاهب، در جامعه‌ای که آمارها حاکی از کاهش چشمگیر اعضای کلیساهاست، به موضوع جالب توجهی تبدیل شده است. در تقویم جدید که نسخه الکترونیکی آن نیز منتشر شده‌است علاوه بر تعطیلات مسیحیان، یهودیان، مسلمانان، علویان، بودایی‌ها، هندوها و مسیحیان باستان خاور نزدیک (ارتدکس سوریه، ارتدکس قبطی و کلیسای رسولان ارمنی)، روزهای جشن ایزدی‌ها ‌نیز ذکر شده است.

وزارت اینتگراسیون (همگرایی) ایالت نوردراین-وستفالن آلمان به تازگی اعلام کرده است که در سال جاری نزدیک به ۳۸ هزار درخواست برای خرید نسخه دیجیتالی تقویم بین ادیان و مذاهب در این ایالت ثبت شده است.

تقویم ادیان از سال ۲۰۰۸ میلادی در آلمان منتشر می‌شود و طی سال‌های اخیر به شدت در کانون توجه شهروندان آلمانی قرار گرفته است.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، معاون وزارت اینتگراسیون در ایالات نوردراین-وستفالن با اشاره به استقبال زیاد شهروندان این ایالت از خرید تقویم ادیان مذهبی می‌گوید: علاقه شدید شهروندان به تقویم بین‌مذهبی، نشان‌دهنده تنوع و تکثر مذهبی در آلمان است. این تقویم بیانگر تاریخ مهاجرت و آیین‌های دینی و مذهبی گروه‌های مختلف در آلمان است. در واقع ما تلاش کرده‌ایم از طریق اطلاع‌رسانی در مورد جشنواره‌ها و آداب و رسوم ادیان و مذاهب، همبستگی و درک متقابل را در جامعه تقویت کنیم.

تقویم بین‌مذهبی در سال ۲۰۰۸ با حمایت مالی وزارت اینتگراسیون ایالت نوردراین-وستفالن و همچنین با همکاری جوامع مسیحی و اسلامی و سایر گروه‌های مذهبی شکل گرفت.

براساس آمارهای دولت نوردراین-وستفالن، این تقویم تا سال ۲۰۱۵ در ۱۰ هزار نسخه منتشر می‌شد و کمی پس از آن به ۱۶ هزار نسخه نیز رسید. بعدها در سال ۲۰۱۷، تقویم بین‌مذهبی به صورت دیجیتال نیز منتشر شد.

این تقویم اطلاعات مفیدی درباره جشنواره‌ها و باورهای ۱۳ جامعه مذهبی از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام ارائه می‌دهد و به همین دلیل است که تقویم بین‌مذهبی در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه شهروندان آلمان قرار گرفته است.

تقویم بین ادیان ۲۰۲۱، هم به صورت تقویم دیواری با فرمت DIN A۱ و هم در نسخه دیجیتالی برای دستگاه‌های موبایل و سیستم تقویم الکترونیکی به صورت رایگان در دسترس است.

در این تقویم علاوه بر تعطیلات مسیحیان، یهودیان، مسلمانان، علویان، بودایی‌ها، هندوها و مسیحیان باستان خاور نزدیک (ارتدکس سوریه، ارتدکس قبطی و کلیسای رسولان ارمنی)، روزهای جشن ایزدی‌ها ‌نیز ذکر شده است.

در این تقویم می‌توان تعطیلات روزهای عید فطر، عید قربان، تاسوعا و عاشورا، ایام شب قدر، آغاز ماه رمضان، شروع سال جدید قمری و تولد رسول اکرم(ص) را مشاهده کرد.

همچنین طی سال‌های اخیر مقامات دینی مسلمان، کاتولیک، ارتدکس، پروتستان، یهودی و بودایی در شهر اشتراسبورگ برای انتشار چنین تقویمی به توافق رسیده بودند. براساس این توافق بر روی جلد این تقویم سمبل‌های اسلام، مسیحیت، یهودیت و بودیسم چاپ شد.

در این نوع تقویم علاوه بر ذکر روزهای تعطیل و مناسبت‌های دینی ادیان مختلف، برای هر ماه نیز تصاویری مربوط به مراسم‌های مذهبی افزوده شده است.

این تقویم در قالب فرمت PDF به نشانی «https://www.mkffi.nrw/interreligioeser-kalender» قابل خرید و دریافت است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.