خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی گفتمان ادیان در دانشگاه آلمان

دانشگاه «فردریش آلکساندر ارلانگن-نورنبرگ» در آلمان به تازگی صاحب یک مرکز تحقیقاتی برای گفتمان بین‌مذهبی شده است. این مرکز با هدف ترویج و توسعه ارتباط میان پیروان ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام شکل گرفته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مرکز تحقیقاتی برای گفتمان بین‌مذهبی در دانشگاه فردریش ـ آلکساندر ارلانگن ـ‌ نورنبرگ افتتاح شد. یوآخیم هرمان، وزیر امور داخلی و ادغام در ایالت بایرن در مراسم افتتاحیه این مؤسسه گفت: «امروز بیش از هر زمان دیگری به تبادلات بین مذهبی و تفاهم میان پیروان ادیان مختلف نیاز داریم».

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در آلمان، وی در ادامه سخنانش، وجود مراکز تحقیقاتی و آموزشی در حوزه گفتمان بین‌مذهبی را برای ادغام بهتر در جامعه آلمان ضروری دانست.

هرمان که همزمان ریاست هیئت امنای مرکز تحقیقاتی برای گفتمان بین‌مذهبی در دانشگاه فردریش ـ آلکساندر ارلانگن ـ نورنبرگ را بر عهده دارد، درباره بودجه این مؤسسه نیز گفت: «دولت بایرن، بودجه‌ای معادل ۸۶۰ هزار یورو به مرکز تحقیقاتی برای گفتمان بین‌مذهبی اختصاص داده است. به اعتقاد من، این مرکز تحقیقاتی در سراسر آلمان بی‌نظیر است. پژوهش‌های مرکز تحقیقاتی برای گفتمان مذهبی دانشگاه فردریش ـ آلکساندر ارلانگن ـ‌ نورنبرگ بر سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام متمرکز خواهد بود. در واقع ما معتقدیم که پیروان این ادیان به راحتی می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. از این‌رو، تلاش می‌کنیم تا آن‌ها را به ارتباط و تعامل با یکدیگر ترغیب کنیم.»

وی همچنین درباره اهداف راه‌اندازی این مرکز تحقیقاتی گفت: «هدف از راه‌اندازی این مرکز، انتقال دانش و تجربه شهروندان به یکدیگر و کمک به همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه است.»

علاوه بر هرمان، برند زیبلر، وزیر آموزش بایرن نیز در افتتاحیه مرکز تحقیقاتی گفتمان بین‌مذهبی در دانشگاه فردریش ـ‌آلکساندر ارلانگن ـ نورنبرگ به سخنرانی پرداخت و درباره این مرکز گفت: «اگر با افراد دیندار با احترام و همدلی برخورد شود، شرایط جامعه بهتر خواهد شد. ما در مرکز تحقیقاتی برای گفتمان بین‌مذهبی قصد داریم تا این روند را پایه‌گذاری کنیم».

دانشگاه فردریش ـ‌آلکساندر ارلانگن ـ‌نورنبرگ دومین دانشگاه عمومی ایالت بایرن در شهر ارلانگن آلمان است که در سال ۱۷۴۳ میلادی بنا شد. علت نامگذاری این دانشگاه این است که دانشکده‌ها در دو شهر نورنبرگ و ارلانگن که آن هم در قلب متروپولیس نورنبرگ بوده و نزدیک به هم هستند تقسیم شده‌اند.

بخش اعظم پردیس دانشگاه در نورنبرگ بنا شده و استقرار شرکت‌های صنعتی بین‌المللی در نورنبرگ و حومه، عامل جذب دانشجویان و مهاجران بسیاری به آن منطقه شده‌ است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.