خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توجه به بعد اجتماعی روزه سبب کاهش جهانی فقر می‌شود

در نشست «روزه در ادیان» مطرح شد؛

رئیس گروه پژوهشی پویا فکر گفت: اگر فرهنگ اجتماعی روزه که رسیدگی به فقرا و ضعفاست در بین کسانی که پایبند به روزه هستند درک شود و جا بیفتد دنیای خیلی بهتری خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، یحیی صباغچی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف در نشست مجازی «روزه در ادیان» که از سوی پژوهشکده پویا فکر برگزار شد، به اهمیت بعد اجتماعی روزه اشاره و اظهار کرد: بعد اجتماعی روزه مغفول واقع‌ شده است و ضرورت دارد که حتماً به آن توجه شود. از پیامبر اکرم (ص) پیش از ورود به ماه رمضان نقل هست که «به گرسنگی و تشنگی خود در این ماه گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد کنید و بر فقیران مسکینان خود صدقه دهید» امام عسگری (ع) نیز در جواب این سؤال که چرا خداوند روزه را واجب کرده است فرموده‌اند: تا غنی حال گرسنگی را بچشد و به فقیر احسان کند.

وی با تأکید بر اینکه روزه باید فرهنگ ساز باشد و به سایر انسان‌ها هم ثمر برساند، افزود: روزه ماه رمضان تقویت‌کننده کمک اجتماعی هست، به‌منظور رسیدگی به انسان‌های فقیر و گرسنه به‌ نحوی‌ که آن میزان غذای کمتر یک نفر سبب سیر شدن یک نفر دیگر شود.

مرگ روزانه ۲۵ هزار نفر در جهان به دلیل سوءتغذیه

صباغچی در توضیح بعد اجتماعی روزه که کمک به نیازمندان است به آمارهای جهانی از فقر و گرسنگی اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای برنامه جهانی غذا و سازمان ملل متحد، ۶۶ میلیون کودک در کلاس‌های مدارس ابتدایی در کشورهای درحال‌توسعه گرسنه شرکت می‌کنند. سالانه ۲/۳ میلیارد دلار (که در مقیاس جهانی عدد بالایی نیست) برای رسیدگی به این کودکان نیاز هست. حدود ۷۹۵ میلیون نفر در جهان یعنی یک‌نهم از جمعیت کل دنیا غذای کافی برای یک زندگی فعال و سالم در اختیار ندارند. تغذیه نامناسب سالانه موجب حدود نیمی از مرگ‌ها در کودکان زیر پنج سال می‌شود، یعنی ۱/۳ میلیون کودک (حدود ۸۵۰۰ کودک در یک شبانه‌روز) به خاطر گرسنگی از دنیا می‌روند.

وی ابراز کرد: روزانه ۲۵ هزار نفر در اثر گرسنگی و سوءتغذیه در دنیا از بین می‌روند، این آمارها برای روزه‌دار واقعی قابل تحمل نیست، روزه برای این است که نگاه اجتماعی انسان به فقرا تقویت شود.

رئیس گروه پژوهشی پویا فکر ادامه داد: آمار دیگری که در همین زمینه در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که براثر بیماری ایدز و مالاریا روزانه به‌طور میانگین ۳۰۰۰ نفر از دنیا می‌روند و در یک سال اخیر براثر بیماری کرونا روزانه به‌طور میانگین ۸۰۰۰ نفر به کام مرگ کشانده شده‌اند.

صباغچی در پایان گفت: پیروان ادیانی که امروز از روزه در ادیان آن‌ها صحبت شد در دنیا حدود چهار میلیارد نفر را تشکیل می‌دهند که بیش از نیمی از جمعیت دنیا است و اگر فرهنگ اجتماعی روزه که رسیدگی به فقرا و ضعفاست در بین کسانی که پایبند به روزه هستند بهتر درک شود و جا بیفتد دنیای خیلی بهتری خواهیم داشت.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.