خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ما نیز مقصر هستیم

به گزارش ادیان‌نیوز، سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب در دیدار با حسنی کاپو رئیس دانشگاه قفقاز شهر کارس ترکیه به حسن روابط ایران و ترکیه در سال‌های گذشته تا کنون گفت:

نقاط مشترک بسیاری بین ایران و ترکیه وجود دارد. از جمله این‌ها مولانا است. این یک پیوند مشترک ایجاد کرده است. سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز از دیگر نقاط مشترک ایران و ترکیه است. فکر سید جمال در ایران بوده، حضورش در ترکیه بوده و مزارش نیز اکنون در افغانستان است.

وی افزود: تاریخ و تمدن ما مشترک است و گرچه حکومت و صفوی با یکدیگر در جنگ بودند اما حکومت صفوی آداب دربار عثمانی و به‌خصوص آداب و سنن دینی را به ایران منتقل کرد. نماز جمعه در مناطق شیعی مرسوم نبود اما چون در عثمانی محترم بود، حکومت صفوی پانصد مسجد جمعه ساخت و نماز جمعه را در سراسر ایران رایج کرد و ۱۸۴ کتاب و رساله در باب نماز جمعه در دوران صفویه نوشته شد. در ارتش عثمانی نیروهای روحانی به عنوان قاضی‌عسکر حضور داشتند. در حکومت صفویه نیز قاضی‌عسکر وجود داشت.

وی ضمن اشاره به این‌که در دوره‌ای به تدریس تاریخ عثمانی اشتغال داشته است، گفت: حکومت عثمانی با وهابیت و تندروی نیز گره نخورد. هنوز هم ریشه‌های اعتدال حکومت عثمانی وجود دارد. به خاطر این که در عثمانی‌ها ریشه‌های تصوف وجود داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب هم‌چنین گفت: ما احساس کردیم جهان،‌اسلام را نمی‌شناسد و اسلام نیز جهان را نمی‌شناسد. شما می‌بینید که مسلمانان دویست سال است که در آمریکا حضور دارند اما هنوز هم در آمریکا قرآن سوزانده می‌شود و به اسلام اهانت می‌شود. نباید فقط آنان را مقصر دانست. ما نیز مقصر هستیم. ما نیز خود را، پیامبر اسلام و دین اسلام را به خوبی معرفی نکرده‌ایم و از فرصت معرفی نکردن ما و این خلأ، دیگران سوء استفاده کردند و چهره کریه داعش در جهان به نام اسلام معرفی شده است و ما باید در معرفی خود تلاش کنیم.

وی در ادامه ضمن دعوت رسمی رئیس دانشگاه قفقاز به ایران، به معرفی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب تا کنون چهارصد عنوان کتاب منتشر کرده است و بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب در خاورمیانه متعلق به ما است.

نواب، فلسفه، عرفان، مطالعات زنان و دین‌پژوهی را از جمله موضوعاتی برشمرد که دو دانشگاه می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.

در این دیدار بر سر تدوین و امضای تفاهم‌نامه همکاری و نحوه آغاز همکاری‌های مشترک دو دانشگاه بحث و گفت‌وگو شد و مقرر شد به زودی این تفاهم‌نامه بین دو دانشگاه به امضا برسد.

حسنی کاپو رئیس دانشگاه قفقاز شهر کارس ترکیه نیز ضمن تشکر از دعوت ریاست دانشگاه، آمادگی خود را برای سفر به ایران اعلام کرد و گفت: ما برای تبادل استاد و دانشجو آمادگی داریم و از حضور دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه قفقاز استقبال می‌کنیم.

وی گفت: الهیات در ایران بسیار عمیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد اما مطالعات در حوزه الهیات در ترکیه چندان وسیع و عمیق نیست. در علوم انسانی، ایران از ترکیه پیشرفته‌تر است. یکی از دلایل ضعف ترکیه در این زمینه، قطع ارتباط ترکیه نوین با گذشته خود است.

 

حسنی کاپو در ادامه گفت: در تفکر من علی شریعتی تأثیر گذاشته است. من شاگرد ناظف شاهین‌اوغلو بوده‌ام و شخصیتی بزرگ‌تر از وی هنوز در ترکیه ظهور نکرده است. به دلیل تغییر الفبا در ترکیه ارتباط ما با گذشته قطع شده است و ما در الهیات وابسته به منابع غرب هستیم.

گفتنی است این دیدار در چهارچوب سفر سه روزه ریاست دانشگاه به شهرهای شیعه‌نشین ایغدیر، توزلوجا و کارس در شرق ترکیه به همت مرکز توسعه دانشگاه به انجام رسید.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.