خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رزق و روزی از مهمترین دغدغه‌های این جهان است/ آثار پارسامنشی روزه در زندگی

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر رزق و روزی را از مهمترین دغدغه‌های این جهان ذکر کرد و افزود: رزق عاملی است که نیازهای روانی ما را رفع می‌کند؛ این که نیازها رده‌بندی دارد از جسم شروع می‌شود تا تخیل، تفکر، دل و روح ما می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حاجی ابراهیم، عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر در بیست و یکمین نشست دوره عرفان و معنویت با عنوان «روزه و تقوی و آثار آن» اظهار کرد: خداوند در آیه ایه ۱۸۳ سوره بقره یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ می‌فرماید ای اهل ایمان بر شما روزه واجب گردید و همچنان که بر امت‌های پیش از شما روزه واجب شد تا شما اهل پارسامنشی شوید.

وی تصریح کرد: ماه رمضان در قرآن با نزول قرآن (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ) معرفی و تعریف شده است. هر چند روزه‌داری جز مقومات این ماه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه خداوند از بندگان خواسته تا شما پذیرنده و پذیرایی نسبت به تقوا داشته باشید و منش شما همراه پارسایی شود، عنوان کرد: فلسفه تشریع روزه اینگونه معرفی شده که شما اهل پارسایی شوید.

وی افزود: در ادبیات دینی از تقوا سخن رفته و خدا در همه جا متقی شدن را به  عنوان فلسفه امور مختلف از جمله فلسفه روزه‌داری ذکر کرده و سِر این مسئله آثاری است که تقوا منشی با خود دارد.

راه گریز در بن بست ها برای انسان‌های پارسامنش

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیم با اشاره به نخستین اثر پارسایی و پارسامنشی در زندگی ما گفت: زمانی که پارسامنشی باشد؛ بلاها و تنگناها به بن بست تبدیل نمی‌شود و خدا راه گریز و خروجی برای انسان متقی قرار می‌دهد به طوری که خداوند در آیه سوم سوره طلاق فرمودند که هر کس اهل اتقای الهی باشد خداوند برای او راه گریز قرار می‌دهد و پارسامنشی نمی‌گذارد مشکلات به بن بست تبدیل شود.

وی رزق و روزی را از مهمترین دغدغه‌های این جهان ذکر کرد و افزود: رزق عاملی است که نیازهای روانی ما را رفع می‌کند؛ این که نیازها رده‌بندی دارد از جسم شروع می‌شود تا تخیل، تفکر، دل و روح ما می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: برخی اوقات رزق عادی غذای سالم و گاهی مسموم است. رزق مادی و معنوی گاهی محتسب و غیر محتسب است و از آثار پارسامنشی است که برکاتی را ظهور می‌دهد که گمان نمی‌بردید که چنین روزی معین شده باشد.

وی عنوان کرد: خدا در آیه سوم سوره طلاق وعده فرمود که راه گریزی قرار می‌دهم و از جایی که گمان نمی‌کنند برای آنها رزق‌هایی قرار می‌دهیم و هر کس بر خدا اتکا کند خدا برای او بس است. خدا کار خود را به مقصد می‌رساند و برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیم اثر سوم پارسا منشی را فرقان و بصیرت ذکر کرد و گفت: همه دنبال راه‌هایی هستیم که چیزی در مورد آینده بیشتر بفهمیم و به ویژه کسانی که در کار تجارت هستند و دل نگرانی اجتماعی دارند و در خانواده خود بیماری دارند و نگران بیمار هستند و می‌خواهند بدانند آینده چه می‌شود و زودتر از فردا نسبت به نتیجه آگاه شوند.

وی یادآور شد: در برخی مکان‌ها باید تصمیم سرنوشت‌ساز اتخاذ کنیم و فرد نمی‌داند مورد مناسبی است. برخی برای بصیرت به آینده به سراغ راه‌های غیر متعارف مانند فال می‌روند در حالی که برای بصیرت نسبت به آینده و تصمیم‌گیری درست خداوند در قرآن فرموده است  اگر شما اهل پارسامنشی باشید بصیرت می‌دهیم تا بین حق و باطل فرق بگذارید و تصمیم صحیح را بفهمید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر دستیابی به پشتیبانی و حمایت معنوی را اثر دیگر پارسا منشی ذکر کرد کرد و گفت: پارسا منشی محصول روزه‌داری است و خدا فرمود ما روزه را تکلیف کردیم تا به این اثر دست پیدا کنیم و در زندگی پشتیبانی و حمایت معنوی داشته باشید تا در تصمیمات احساس تنهایی نکنید.

خدا معیت و همراهی با انسان‌های پارسامنش دارد

وی تصریح کرد: خداوند در زمینه آثار پارسایی این حمایت و معیت خود را ذکر می‌کند و در آیه ۱۹۴ سوره بقره تعبیری دارد که نسبت به خدا اهل پارسامنشی باشید و بدانید که خدا معیت و همراهی با انسان‌های پارسامنش دارد. هر جا سایه و پرتوی از وجود الهی است؛ خدا حضور دارد و قوامی که هر موجود پیدا می‌کند به برکت لطف و عنایت الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیم عنوان کرد: خداوند با انسان‌های متقی و پارسامنش همراهی و همکاری خاص دارد و پشتیبانی سِر نهفته چنین انسان‌هایی است و که انسان‌های غیر پارسا از این پشتیبانی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه اثر پنجم پارسامنشی در زندگی ما احساس امنیت است که با احساس پشتیبانی لازم و ملزوم است، اظهار کرد: هر چه احساس کنیم که پشتیبانی قوی‌تر داریم در تصمیم‌گیری سخت و دشوار دلمان آرام‌تر است و خداوند می‌فرماید که انسان‌های متقی به واسطه خصوصیت و پارسایی که جزو سرشت آنها شده دلهره‌ها و دل آشوب‌ها از وجودشان پاک می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر یادآور شد: کسانی که مؤمن‌تر، مقرب‌تر، مکرم و محبوب‌تر نزد خدا هستند؛ در متن بلاها آرامش دارند و با دل آرامی زندگی می‌کنند که نتیجه و نشانه روحیه پارسامنشی است که روزه یکی از عوامل تقویت‌کننده پارسایی در وجود ما است.

وی با اشاره به آیه ۵۱ سوره دخان گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید اگر دلهره‌ سراغ شما آمد و دلتان آشوب است و دائم با خود کلنجار می‌روید در زندگی خود دقت و بررسی کنید که آیا در مرز حرکت کردید زیرا مؤمن نباید دل آشوبی و دل نگرانی داشته باشد زیرا توکل او بر خداست و خدا کارش را به نهایت می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیم خاطرنشان کرد: اثر ششم پارسامنشی در حوزه اخروی است که در آیات سوره دخان بحث بهشتی شدن برای این مسئله مطرح شده است که انسان‌هایی که در مرز انسانیت راه می‌روند و جز خصلت‌های سرشتی آنها حقیقت‌جویی است و زمانی که عقل و شرع در کنار یکدیگر قرار می‌دهند درست عمل کردند اهل بهشت هستند و در قیامت در بهشت محشور می‌شوند.

یادآور می‌شود، دوره تخصصی «عرفان و معنویت» از سوی مؤسسه بین المللی حکمت، ویژه ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۹:۳۰ به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

خبرنگار: ایمن سادات موسوی نژاد

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.