خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هابرماس جایزه کتاب “الشیخ زاید” را به امارات پس داد

در تصمیمی قابل توجه، فیلسوف آلمانی از پذیرش جایزه کتاب الشیخ زاید که توسط امارات ارائه می‌شود، منصرف شد. این بازنگری بعد از آن صورت گرفت که مجله اشپیگل آلمان از اقدام این فیلسوف مشهور در پذیرش این جایزه انتقاد کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از القدس العربی، یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی با بیان اینکه پذیرش این جایزه یک تصمیم اشتباه بود، اعلام کرد که این جایزه مالی را از دولت ابوظبی که به ارزش ۲۲۵ هزار یورو است، قبول نمی‌کند.

وی تاکید کرد که به محتوای سیاسی خاص در تصمیم خود برای این جایزه به خوبی توجه نکرده بود.

پیشتر مجله اشپیگل با انتشار مقاله‌ای، از اقدام این فیلسوف آلمانی در پذیرش جایزه کتاب الشیخ زاید انتقاد کرده بود. این جایزه یکی از بالاترین جایزه‌ها به مولفان در جهان است که نظارت بر آن را محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی برعهده دارد.

این مجله آلمانی نوشت، اینکه یکی از مهم‌ترین فیلسوف‌های آلمان جایزه کشوری را قبول کرده که به سرکوب و نبود دموکراسی مشهور است.

این مجله نوشت: مرکز پژوهش‌های آمریکایی فریدوم هاوس که سالانه وضعیت تغییرات دموکراتیک در جهان را ثبت می‌کند، اعلام کرده که امارات به جای آنکه پیشرفت داشته باشد، عقب گرد داشته است. امارات از میان ۱۰۰ امتیاز فقط ۱۷ امتیاز را کسب کرد.

این مجله نوشت: آیا ممکن است که هابرماس به ابزار تبلیغی برای امارات تبدیل شود که از این ابزار برای مخفی نگه داشتن وحشی گری نظام حکم‌رانی در پشت پرده دودی از کلمات والا و درخشش فرهنگی استفاده می‌شود؟

این فیلسوف ۹۱ ساله بعد از آنکه مقاله‌ای در خصوص این جایزه را در مجله خواند، برای اشپیگل نوشت که پذیرش این جایزه را رد می‌کند و از بُعد سیاسی که امارات خواستار آن بود، سوء برداشت داشته است.

وی گفت: تصمیم من اشتباه بود، آن را اکنون اصلاح می‌کنم. من به طور کامل رابطه مستحکم میان نهاد اعطا کننده این جوایز در ابوظبی و نظام سیاسی کنونی را درک نکرده بودم.

این مجله آلمانی مقاله‌ای جدید را منتشر کرد و در آن تصمیم این فیلسوف آلمانی برای عدم پذیرش جایزه را ستود و این تصمیم را غلبه عقل و منطق خواند.

هابرماس از فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی معاصر مشهور و وارث مکتب فرانکفورت است که در چارچوب سنت نظریه انتقادی و پراگماتیسم آمریکایی کار می‌کند.

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.