خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نکاتی در مورد جواز تاسیس که باید آنها را بدانید!

امروزه بسیاری از افرادی که قصد دارند تا جواز تاسیس را دریافت کنند، ممکن است با مشکلات بسیار زیادبرو شوند. اخذ جواز تاسیس نیز همانند بسیاری از موارد قانونی دیگر دارای مراحل و شرایطی می باشد که در صورت آگاهی داشتن از انها میتوان در کوتاهترین زمان ممکن این اجازه نامه را کسب کرد و در نهایت نیز به راحتی در چارچوب قانون، فعالیت صنعتی را آغاز کرد.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)؛ امروزه بسیاری از افرادی که قصد دارند تا جواز تاسیس را دریافت کنند، ممکن است با مشکلات بسیار زیادبرو شوند و تمامی این مشکلات معمولا دارای اثر منفی می باشد و باعث میشوند تا هزینه و زمان این افراد از دست برود و در نهایت نیز نتوانند جواز تاسیس را در زمان مناسب دریافت کنند. در چنین شرایطی معمولا افراد با خود فکر میکنند که اخذ جواز تاسیس در حالت کلی مسئله ی سختی به حساب می آید و نمی توان به راحتی این جواز را کسب کرد. متاسفانه همین موضوع نیز باعث میشود تا بسیاری از افراد تصمیم بگیرند تا فعالیت صنعتی خود را از راه های غیر قانونی ادامه دهند و متاسفانه پس از مدت کوتاهی متوجه میشوند که تمام سرمایه آنها از دست رفته است و در عوض نیز نتوانسته اند از طریق فعالیت صنعتی خود کسب سود کنند، چرا که قانون در چنین مواردی سریعا با آنها برخورد می کند و به دلیل فعالیت هایی خارج از چارچوب قانون آنها مجبور به پرداخت خسارت می گردد و این خسارت گاهی بسیار زیاد است و به گونه ای میباشد که افراد نمیتوانند آن را پرداخت کنند.

اخذ جواز تاسیس نیز همانند بسیاری از موارد قانونی دیگر دارای مراحل و شرایطی می باشد که در صورت آگاهی داشتن از انها  میتوان در کوتاهترین زمان ممکن این اجازه نامه را کسب کرد و در نهایت نیز به راحتی در چارچوب قانون، فعالیت صنعتی را آغاز کرد.

بر اساس ماده ۱ ایین نامه جواز تاسیس واحد های صنعتی، جواز تاسیس برای ایجاد ظرفیت های جدید، انتقال، توسعه و تکمیل ظرفیت های موجود صادر می شود. اطلاعات درج شده در جواز تاسیس شامل شناسه کسب و کار، شماره و تاریخ ثبت دبیرخانه، شرایط مربوط به جواز، نام و شناسه شخص حقیقی یا حقوقی دارنده جواز، فهرست محصولات، پیش بینی سرمایه گذاری، اشتغال، ظرفیت، ارزش ماشین آلات داخلی و خارجی، تعیین مدت اجرای طرح و دوره گزارش پیشرفت پروژه می باشد.

اخذ جواز تاسیس از لحاظ قانونی به چه چیزی نیاز دارد؟

اخذ جواز تاسیس از لحاظ قانونی به چه چیزی نیاز دارد؟

 یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید و ذهن آنها را مشغول کند آن است که برای اخذ جواز تاسیس به چه مدارکی نیاز است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قبل از دریافت این اجازه نامه دولتی، واحدهای صنعتی باید حتما برای ارائه ی طرح توجیهی خود در محاکم قانونی اقدام نمایند. حقیقت آن است که جواز تاسیس معمولا بر اساس پیش طرح توجیهی به مرحله ی صدور میرسد.

نکته ی بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید آن است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر اساس قوانین تصویب شده در کشور ما به هیچ عنوان بدون تهیه و ارائه ی طرح توجیهی کامل توسط افراد، اقدام به صدور جواز نمیکند و هیچ راه قانونی دیگری وجود ندارد که بتوان بدون ارائه ی طرح توجیهی از اینن سازمان، اجازه نامه کسب کرد.

بر اساس ماده ۲ آیین نامه جواز تاسیس واحد های صنعتی، در صورتی که سرمایه گذار بعد از فراهم کردن امکانات طرح از قبیل زمین، ساختمان و ماشین آلات تولید تقاضای صدور جواز تاسیس کند و اقدامات انجام شده مطابق ضوابط باشد جواز تاسیس صادر می شود. اعتبار جواز تاسیس صادر شده ۱۲ ماه است و با ارائه گزارش پیشرفت فیزیکی و تایید آن توسط سازمان برای دوره دیگر تمدید می شود. تمدیدهای بعدی منوط به ارائه گزارش پیشرفت است.

بنابراین در یک جمع بندی کلی میتوان این موضوع را دریافت که در طرح های صنعتی و پروژه هایی که ناقص مانده اند، نمیتوان انتظار داشت که افراد بتوانند برای اخذ جواز اقدام نمایند. تا زمانی که تمامی امکانات لازم و شرایط ایده آل برای تولید صنعتی ایجاد نشده باشد، به هیچ عنوان نمی توان برای کسب جواز اقدام کرد.

جواز تاسیس با جواز بهره برداری چه تفاوتی دارد؟

جواز تاسیس با جواز بهره برداری چه تفاوتی دارد؟

مسلما شما نیز تاکنون در مورد واحد های صنعتی چیز های زیادی شنیده اید و شاید در میان نیده هایتان در رابطه با اخذ جواز تاسیس و جواز بهره برداری هم به نکاتی اشاره شده باشد. در چنین مواردی معمولا اولین سوالی که برای افراد پیش می آید آن است که این دو نوع جواز ته تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

در پاسخ به این سوال می توان به آیین نامه و قانون اشاره کنیم. فعالیت صنعتی در واقع همان فعالیتی اقتصادی که در زیرگروه های بخش صنعت در طبقه بندی آی اس آی سی است که با بهره گیری از نیروی انسانی، ماشین آلات، عملیات تحقیقات، طراحی و یا مهندسی منجر به تولید کالا، نرم افزار و یا ارائه خدمات شده و ارزش افزوده ایجاد کند، بازسازی و نوسازی کالاهای مستعمل با شمارگان انبوه و بازیافت در مقیاس مناسب نیز فعالیت صنعتی تلقی می گردد. صدور پروانه بهره برداری معمولا پس از اتمام مراحل احداث و تولید آزمایشی، بازدید و ظرفیت سنجی توسط سازمان انجام می شود و در صورت ارائه گواهی های لازم و رعایت شرایط مندرج در جواز تاسیس، پروانه بهره برداری حسب مورد برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر می شود.

بنابراین می توان به خوبی این موضوع را دریافت که پروانه بهره برداری معمولا برای تمامی فعالیت های صنعتی به مرحله ی صدور میرسد و پس از دریافت جواز تاسیس میتوان برای دریافت آن اقدام کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه بهره برداری

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه بهره برداری

یکی از چالش های اساسی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کند آن است که پس از آنکه جواز تاسیس را دریافت کردیم باید چه مدارکی را برای دریافت پروانه بهره برداری نیز آماده کنیم که در پاسخ به این پرسشتان این مدارک را به موارد زیر تقسیم کرد:

  •  موافقت استاندارد برای واحد‎ها‎ی مشمول استاندارد اجباری
  •  تصویر مصداق سند مالکیت و یا اجاره نامه محل کسب و کار
  •  کسب تایید از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای واحدهای مواد غذائی، داروئی و بهداشتی
  •  کسب تایید از استانداری، اداره کل محیط زیست بهداشت و کار و امور اجتماعی در خصوص پروژه مربوطه
  • موافقت استاندارد برای واحد‎ها‎ی مشمول استاندارد اجباری
  •  تصویر مصداق سند مالکیت و یا اجاره نامه محل کسب و کار
  •  کسب تایید از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای واحدهای مواد غذائی، داروئی و بهداشتی
  •  کسب تایید از استانداری، اداره کل محیط زیست بهداشت و کار و امور اجتماعی در خصوص پروژه مربوطه.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.