خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گفت‌وگوی ادیان بین ایران و اتریش، تبدیل به الگویی جهانی شده است

به گزارش ادیان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب در دیدار سفیر اتریش که دکتر کارل هابسورگ رئیس انجمن بین‌المللی سپر آبی یونسکو نیز وی را همراهی می‌کرد،‌ گفت:‌ ما خواهان استمرار و گسترش روابط خود با اتریش هستیم. در دوره‌های کوتاه‌مدت دانشگاه ادیان و مذاهب همواره پژوهشگرانی از اتریش شرکت می‌کنند.

اشتفان شولتس سفیر اتریش در ایران نیز که برای سومین بار در دانشگاه ادیان و مذاهب حاضر می‌شد،‌ در این دیدار گفت: سال گذشته ایران و اتریش، بیست و پنجمین سال گفت‌وگوی ادیان را جشن گرفتند. این طرح و مدل گفت‌وگوی ادیان، برای اولین بار با ایران انجام شد و با الگو گرفتن از این گفت‌وگو، پنجاه کشور دیگر نیز با ایران وارد گفت‌وگو شدند. اولین ارتباطات مشترک بین ایران و اتریش به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. آنان برای اولین بار روابط با ایران را برقرار کردند. این بازدید که در زمان ابوسعید ایلخانی انجام شد، آن‌قدر در اتریش تأثیرگذار بود که پنجاه سال بعد از آن، دوک چهارم اتریش وصیت کرد که پس از مرگ، او را در کفنی منقش به نام الله و عباراتی در تمجید از ایلخانیان به خاک بسپارند.

وی درباره حضور دکتر کارل هابسورگ رئیس انجمن بین‌المللی سپر آبی یونسکو در ایران نیز گفت: وی برای افتتاح کمیته ملی سپر آبی ایران که وظیفه آن عمدتاً حفاظت سازمان‌دهی شده از آثار تاریخی و فرهنگی کشور ایران است،‌ به ایران سفر کرده است.

کارل هابسورگ نیز گفت:‌ من در هر بار سفر خود به ایران شاهد توسعه ایران هستم. امروزه جهان به‌گونه‌ای است که هویت‌ها مورد هدف قرار گرفته است و نه‌تنها از طریق حوادث مختلف بلکه گاه از سوی رسانه‌ها، هویت‌ها مورد هدف قرار می‌گیرد. ما به یک نقطه بسیار مهم در فعالیت‌های خود رسیده‌ایم و آن هم همکاری‌های آکادمیک است. مکانی مثل دانشگاه ادیان و مذاهب نقش بسیار مهمی می‌تواند در آگاهی جوانان نسبت به میراث فرهنگی‌شان داشته باشد.

ریاست دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور ما در گسترش ادیان در جهان نقش داشته است. یکی از پادشاهان ایرانی،‌ بودا را شناخت و آن را در جهان گسترش داد. نشانش هم آن است که بامیان افغانستان جزو ایران بود و مجسمه‌های بودا در بامیان را پادشاهان ایرانی ساخته‌اند. زرتشت را ایرانیان در جهان گسترش دادند. مسیحیت به‌واسطه نشر این دین توسط ارامنه وامدار ایران هستند. یهودیان حیات خود را مدیون ایران هستند. وقتی یهودیان تحت‌فشار قرار گرفتند، کورش کبیر آن‌ها را نجات داد. مانی و مزدک نیز متعلق به ایران هستند. مدفن بسیاری از پیامبران الهی در ایران است.

در پایان این دیدار، لوح دانشگاه به دکتر کارل هابسورگ اهدا شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.