خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حمایت دین از کارآفرینی با تکیه بر تلاش و پشتکار/ چرا مدیران در دنیا دین را از برنامه‌های مدیریتی خود جدا می‌کنند

استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا معتقد است؛ تأکید دین بر سخت کوشی بستری حمایتی برای کارآفرینی ایجاد می‌کند به طوری که امروز رابطه مثبت بین دین و رشد اقتصادی در جوامع مسیحی پذیرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، پروفسور پاروین پاربوتی در چهارمین وبینار هدهد (هدایت هدفمند به سوی بین المللی شدن دانشکده معارف اسلامی و مدیریت) با عنوان «دین و کارآفرینی» که از سوی دانشکده معارف اسلامی و دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، به تبیین علت ورود به حوزه دین و تحقیق پرداخت و افزود: بیشترین دغدغه من در تحقیق مدیریت بین الملل بوده و است و این مطلب را پیگیری می‌کنم که چرا مدیران در دنیا دین را از برنامه‌های مدیریتی خود جدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که سبب می ­شود محققان در سراسر دنیا نخواهند بحث دین را وارد تحقیق کنند این است که دین، بحث برانگیز و سنجش آن مشکل است.

پروفسور پاربوتی با بیان اینکه با مرور تحقیقات پیشین متوجه شدم بحث دین در تحقیقات نادیده گرفته شده است، گفت: برای من جالب بود که در این حوزه کاری کنم در همین راستا نخستین مقاله ام در سال ۲۰۰۸ با عنوان روابط بین انسانی منتشر شد و نخستین هدف من برای مقاله تبیین اهمیت دین در جوامع بشری بود و نشان دادن اینکه چه اندازه ادیان برای انسان‌ها نقش مهم و ضروری دارد.

استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا اظهار کرد: مدیر بین المللی برای موفقیت باید توجه و فهم عمیقی از موضوع دین در دنیای امروز داشته باشد. بحث معنویت و دینداری نه تنها در لایه جوامع حتی در بخش محیط های کاری موضوع مهمی است و در تحقیقات گسترده‌ای به آنها پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها در دنیا بین‌المللی هستند، بیان داشت: نقش و در واقع اهمیت دین برای افراد و پرسنل در محیط‌ های کاری بسیار پررنگ است. در گام اول باید تئوری‌ها را مطالعه کنیم و فهم عمیقی از تئوری‌های موجود به دست آوریم تا کار علمی صورت گیرد.

تعهد کاری در ادیان گوناگون

پروفسور پاربوتی عنوان کرد: زمانی که بخواهیم موضوعی را مورد تحقیق قرار دهیم باید در جوامع مختلف یک متغیر ثابتی پیدا کنیم که پذیرش وظایف کاری است و میزانی که افراد کار خود را در آن راستا در برابر جامعه انجام می‌دهند و تعهد کاری دارند.

وی کار و تعهد کاری را از دیدگاه ادیان مختلف یک مبحث مهم عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال بر اساس دیدگاه وبر اخلاق و مسیحیت همخوانی دارد و از دیدگاه اسلام آموزه‌هایی برای سخت کار کردن و پشتکار داشتن است و از دیدگاه هندوئیسم کار المان مثبتی است و از دید یهود کار به عزت نفس انسان‌ها کمک می‌کند.

استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا تصریح کرد: در ادیان و باورهای دینی مختلف کار و تلاش به عنوان یک بعد مهم و مثبت در جوامع در نظر گرفته شده است. افراد بیشتری کار را یک مقوله مثبت می‌دانند و سخت کار بودن و پشتکار داشتن را مقوله‌ای می‌دانند که از سوی خدا به بشر داده شده است.

پروفسور پاربوتی بیان کرد: در فرض اول آمده که یک رابطه مثبت بین جنبه شناختی دین و تعهد کاری وجود دارد؛ هر چه انسان‌ها در جامعه دین پذیرتر باشند، تعهد کاری بالاتر است و در بسیاری از جوامع به صورت پیش فرض پذیرفته شده و کسی شک و سؤال ندارد فرضیه دوم اشاره می‌کند که رابطه مثبت بین بحث هنجاری و تعهد کاری وجود دارد.

هنجارهای قانونی هر جامعه بر پایه دین رسمی آن شکل می گیرد

وی با اشاره به بحث قانون گفت: وجود قوانین، محدودیت‌ها و ساختارها برای اطمینان خاطر در جامعه است تا نظم و پایانی در جامعه وجود داشته باشد. دین رسمی در جوامع نشان دهنده جنبه قانونی دین در هر جامعه‌ای است. نظریه سوم اعلام می‌کند که رابطه مثبت بین محتوای قانونی و تعهد کاری در جامعه وجود خواهد داشت.

استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا با بیان اینکه در یک جامعه تا چه اندازه ادیان می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و درک متقابل داشته باشند، اظهار کرد: از یک منظر تنوع عقیده دین را تضعیف می‌کند به طوری که اگر در یک جامعه نگاه مختلف به دین باشد ادیان ضعیف می‌شوند و نگاه دیگر اشاره می‌کند که ادیان مختلف باید برای جذب پیرو با یکدیگر بجنگند بنابراین تقویت آثار مذهب در جامعه برای آنها لازم است.

پروفسور پاربوتی افزود: مطالعه بعدی به طور خاص مسیحیت و کارآفرینی بوده که به تازگی منتشر شده و بحث گپ‌هایی است که در تحقیقات ممکن است ایجاد شود و این تحقیق رابطه بین جوانب دینی و کارآفرینی را بررسی کرده است.

وبینار «دین و کارآفرینی»

وی تصریح کرد: براین اساس مسیحیت محیط حمایتی برای کارآفرینی ایجاد می‌کند که تأکید آن بر سخت کوشی است. رابطه مثبت بین دین و رشد اقتصادی در جوامع مسیحی پذیرفته شده است.

استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا تصریح کرد: جنبه شناختی رابطه مثبتی با کارآفرینی دارد و در بحث هنجاری به این موضوع اشاره می ­کنند که به عنوان یکی از آداب دینی عبادت مذهبی حضور در کلیسا و کارهایی از این قبیل وجود دارد و فرضیه این است که جنبه قانونی دین رابطه مستقیم با بحث کارفرینی دارد.

وی با بیان اینکه ابعاد سه گانه دین از منظر تئوری نهادی شامل ابعاد شناختی، هنجاری و قانونی است، عنوان کرد: بعد شناختی از طریق میزان باور مردم به خدا و معاد و بعد هنجاری میزان ترویج ارزش‌های دینی در  جامعه  بر کارآفرینی را بررسی می ­کند و بعد سوم بعد تنظیم گری است که تأثیر هر یک از ابعاد در فضای کار و کارآفرینی سنجیده شده است.

پروفسور پاربوتی عنوان کرد: از جمله فرضیه‌ها این بوده که بعد شناختی و هنجاری تأثیر مثبت و بعد تنظیم گری تأثیر منفی روی فضای کسب و کار می‌گذارد.

استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا خاطرنشان کرد: دو فرضیه وجود دارد اگر یک دین در جامعه حاکم باشد، دین‌های دیگر سبب می‌شوند ارزش‌های آن دین در جامعه نهادینه شود که تأثیر مثبت در فضای کارآفرینی آن کشور می‌گذارد و فرضیه دوم می گوید اگر ادیان مختلف بتوانند تبلیغ کنند تأثیر مثبت می‌گذارد که مطالعات نشان می‌دهد در کشورهایی که ادیان مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ تأثیر منفی در فضای کسب و کار دارد.

خبرنگار ایمن السادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.