خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یهودیان ایران ریشه‌دارترین یهودیان دنیا هستند

مدرس و پژوهشگر یهودیت گفت: یهودیان ایران به لحاظ جایگاه تاریخی و جغرافیایی خود در تقسیم‌بندی سفارادی قرار می‌گیرند و ریشه‌دارترین یهودیان دنیا هستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آرش آبائی در نشست سیر شکل گیری شریعت یهود که به صورت زنده از صفحه اینستاگرام انجمن علمی ادیان و عرفان پخش شد، اظهار کرد: ۱۳ اصول ایمان یهود ۸۰۰ سال پیش از متن تورات استخراج شده و هر یهودی به تمام آنچه در تورات گفته شده ایمان دارد.

وی با اشاره به برخی از ۱۳ اصول گفت: خداوند موجود و ناظر است و او بنا بر باور یهود و مستندات توراتی واحد و یکتاست و جسم ندارد و مقدم بر هر موجود در جهان است و عبادت هر موجودی به جز او جایز نیست و از نیات و افکار انسان‌ها آگاه است.

این مدرس و پژوهشگر حوزه یهودیت یادآور شد: نبوت حضرت موسی(ع) حقیقت دارد و حضرت موسی(ع) از نظر نبوت از سایر  انبیا برتر است و تورات مقدس وحیانی و در هیچ زمانی تغییر نیافته است و خداوند پاداش نیکوکاران را می‌پردازد و ماشیح یعنی منجی یهود ظهور می‌کند و  مردگان در آینده زنده می‌شوند.

وی با اشاره به متون فقهی شریعت یهود گفت: برای این متون به طور کلی سه بخش می‌توان دانست که نخستین بخش آن عهد عتیق از کتاب مقدس است و بخش دوم تلمود و بخش سوم توضیح المسائل یا رساله احکام یهود است.

آبائی به سیر شکل گیری احکام و شریعت یهود اشاره کرد و افزود: دوران اول عهد عتیق از حضرت موسی(ع) شروع و تا آخرین انبیای یهود است و دوران دوم تلمودی است و سپس دوران پسا تلمودی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: شریعت و احکام یهود تنها از متن تورات استخراج می‌شود و سایر کتب اهل عتیق ممکن است اشاراتی به این احکام داشته یا تأکید کرده باشد یا در مورد اجرا صحبت کرده باشند ولی از آنها حکم جدیدی استخراج نمی‌شود.

فعال فرهنگی جامعه کلیمیان ایران عنوان کرد: تلمود به مثابه قانون اساسی است و مجموعه‌ای از داستان‌ها و اصطلاحات فقهی است که احکام اجرایی شریعت یهودی را در بردارد و موارد در تورات را تفقه و پیاده‌‎سازی و احکام اجرایی را بیان کردند.

وی با بیان اینکه تلمود حاشیه و پوسته بر میشنا و میشنا پوسته و حاشیه‌ای بر تورات است، تصریح کرد: تورات اصل احکام است و میشنا شکل اجرایی و تلمود و حواشی و توضیحات و استدلالات محسوب می‌شود.

آبائی یادآور شد: پس از تلمود کسانی به ترویج و توضیح تلمود در جوامع پرداختند و همچنان مسائل جدیدی به وجود می‌آمد که نیاز به صدور فتوا داشت و تلمود کشکولی از بحث‌ها، تاریخ‌ها، داستان ها و اخلاقیات است و استفاده از تلمود به یک تبحر و استادی نیاز داشت.

وی با بیان اینکه موسی بن میمون در ۱۲۰۰ میلیادی در ۱۴ جلد کل تلمود و احکام یهود را منظم و فهرست بندی کرد، بیان داشت: این مجموعه نقطه اوج است و موسی بن میمون در سرزمین‌های اسلامی زندگی می‌کرد که موسای دوم یهود می‌نامیدند. بعدها مجموعه ۱۴ جلدی ابن میمون مبنایی برای کتب بعدی است و در ۵۰۰ سال پیش به مجموعه چهار جلدی منجر شد که خلاصه‌تر شده بود.

این مدرس و پژوهشگر حوزه یهودیت عنوان کرد: اینطور نیست که کسی فرمان و یا برداشت جدیدی از تورات ارائه دهد بلکه همه بر پایه تلمود است و اجتهاد در یهودیت به طور عمده با تدوین تلمود بابلی پایان یافت و کامل شد مگر کسی با همان استدلالات و پایه‌های فقه تلمودی حکم جدیدی را بیان کند.

وی به تقسیم بندی یهودیان از نظر باورها پرداخت و اظهار کرد: در یهودیت تقسیم‌بندی مذهب یا فرقه وجود ندارد بلکه دو نوع تقسیم بندی در طول تاریخ است که ناشی از جبر جغرافیایی و عصر روشنگری بوده است.

آبائی با اشاره به شکل گیری یهودیت رفورم و اصلاح‌گرا تصریح کرد: این گروه اعتقاد دارند لزوما تمام دستورات تورات اجبار نیست ولی انسان است که تصمیم می‌گیرد کدام حکم را اجرا کند بر همین اساس شاخه‌ای از یهودیت رفورم شکل گرفت که تورات را پیشنهاد می‌دانستند و نه یک اجبار.

وی با بیان اینکه یهودیان ایران به لحاظ جایگاه تاریخی و جغرافیایی خود در تقسیم‌بندی سفارادی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: ریشه‌دارترین یهودیان دنیا هستند در بسیاری ازکشورها مهاجرت زیاد و جا به جایی عظیمی داشتند. در بین یهودیان ایران محافظه کار وجود ندارد و تنها یهودیت سنتی است.

این مدرس و پژوهشگر حوزه یهودیت خاطرنشان کرد: تنوع فکری، التزام و پایبندی آنها مانند جامعه اکثریت ایران است که یهودیان از آن الگو تبعیت می‌کنند و برای ملاقات و ارتباطات اجتماعی است که درصد بیشتر التزام دینی و پایبند به موازین شرعی یهود دارند.

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.