خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درخواست احمد ریسونی رییس اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان از امت اسلام

احمد ریسونی رییس اتحادیەی جهانی علمای مسلمان، از امت اسلامی خواست برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام علما در مصر دست به دعا بردارند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، احمد ریسونی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان از امت اسلامی، دانشگاه الازهر و نخبگان مصری خواست برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام علما، دعوتگران و اندیشمندان مصری دست به دعا بردارند و قنوت نازله بخوانند.

دادگاه تجدیدنظر هفته گذشته حکم دوازده نفر از علما و دعوتگران را که در سال ٢٠١٣ در تحصن رابعه عدویه به اعدام محکوم شده بودند تأیید کرد. ریسونی که روز چهارشنبه در کنفرانس مجازی علمای امت سخن می‌گفت در خصوص احکام اعدام ظالمانه در مصر اظهار داشت باشد که دعای قنوت مردم مصر باعث شود این بزرگان از چنگال رژیم ددمنش حاکم بر مصر نجات یابند.

ریسونی در بیانیه‌ی علما از امت اسلامی و سایر علما خواست پیامدهای خطرناک این مسأله را گوشزد کنند. وی هشدار داد پیامدهای این جنایت بزرگ و این شرارت و ددمنشی دامن تمام مسلمانان را خواهد گرفت.

شیخ ریسونی ضمن انتقاد از احکام صادره تأکید کرد این احکام یعنی قتل عام علما و نه اعدام یا حکم اعدام؛ من از همگان می‌خواهم در برابر این جنایت آشکار بایستند و آن را در انظار جهانیان برملا کنند.

رئیس اتحادیه همچنین افزود: تمام امت و مردم و نخبگان مصر و در مقدمه‌ی آنها علمای الازهر مسؤول این روند هستند و در درجه‌ی نخست مسؤولیت این جنایتی که در حق دعوتگران مسلمان و علمای مصر و الازهر رخ می‌دهد بر عهده‌ی آنان است.

ریسونی خاطرنشان کرد علمای الازهر باید در این باره موضع‌گیری کنند و حرف دل‌شان را بر زبان آورند و از علم و دانشی که خداوند در اختیار آنان قرار داده است پرده بردارند. پس از آنان یکایک امت و علمای امت در این زمینه مسؤول هستند. این علمای بزرگ و دعوتگران آزاده که اکنون در چنگال جنایتکاران گرفتار شده‌اند، بر همه واجب است برای رهایی آنان تلاش کنند.
ریسونی در خصوص در خصوص قتل علما و حبس ابد برخی از آنان گفت: اینها از حوادث ناگواری است که می‌طلبد برای رفع آن قنوت نازله بخوانیم. امت اسلام باید دست به دعا بردارند تا خداوند قادر متعال این بی‌گناهان دربند را رهایی بخشد و آنان را به آغوش امت باز گرداند.

وی بر ضرورت پناه جستن به خدا و خواندن قنوت نازله و ادامه‌ی آن تا رهایی این مظلومان تأکید کرد و افزود: باشد با دعای امت خدای متعال مصر و مردم سرافراز این کشور و علما و رهبران آزاده را رهایی بخشد. این علما، رهبری و شایستگی و صداقت خود را در انقلاب مصر ثابت کردند و این جایگاه عالی را هیچ کس به آنان نداده است و هیچ مقام مسؤولی از آنان حمایت نکرده است؛ بلکه خود نماینده‌ی مردم مصر هستند و کشتن آنان به مثابه کشتن مردم مصر است.

از جمله کسانی که حکم اعدام آنان تأیید شده است شماری از علما، اندیشمندان و اساتید شریعت هستند مانند: دکتر عبد الرحمن البر، دکتر محمد بلتاجی، دکتر صفوت حجازی، دکتر اسامه یاسین، دکتر احمد عارف، ایهاب وجدی محمد، محمد عبد الحی فرماوی، مصطفی عبد الحی فرماوی، احمد فاروق کامل، هیثم سید عربی، محمد محمود علی زناتی، عبد العظیم ابراهیم محمد. حکم ٣١ نفر نیز به حبس ابد تغییر کرده است از جمله دکتر محمد بدیع و دکتر باسم عوده.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.