خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نماهنگ شادباش فرارسیدن هنگام زیارت همگانی پیرنارکی

ماه مرداد که فرا می‌رسد هنگام دیدار و زیارت پیرنارکی می‌شود. زمان این دیدار دوازده تا شانزدهم مردادماه خورشیدی برابر با روز مهر تا ورهرام ایزد از ماه امرتات برپایه‌ی گاهشمار اوستایی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پیر نارکی، پنجمین میعادگاه و یکی از مهم‌ترین نیایشگاه‌های زرتشتیان، تنها پیرانگاهی است که در جنوب خاوری یزد دیده می‌شود. این پیر در پای کوهی، به نام کوه نارکی، در دنباله کوهستان بهوروک (بوروک) در بیست کیلومتری شمال باختری شهر باستانی مهریز جا دارد.

یکی هم نارکی تجینگ کوه است که از خوبی با فرو شکوه است
چنان خورشید نورانی ز کوه است گذارش سخت و دور از هر گروه است

آیین‌های سنتی پیر نارکی نیز همانند آداب و رسوم در دیگر نیایشگاه‌ها است. زرتشتیان در این نیایشگاه به نیایش پروردگار هستی‌بخش می‌پردازند و برنامه‌های شادمانی همگانی برپا می‌دارند. همازوری و همبستگی، نوکردن دیدارها، انجام آیین‌های دینی، دادودهش و شادی دستاورد گردهمایی‌های آیینی و نویدبخش امید برای ادامه‌ی راه است.
هر ساله به یاری نیک‌اندیشان گردهمایی بزرگ جشنواره‌ی فرهنگی-آموزشی در بازه زمانی دیدار پیرنارکی برگزار می‌شود. این رویداد آیینی فرهنگی همراه با سپاسداری از دانش‌پژوهان برتر زرتشتی نقش بسزایی در راستای پاسداشت دین و فرهنگ در میان جوانان دارد. سرپرستی و نگهداری این نیایشگاه و هماهنگی برگزاری آیین در این پنج روز ویژه‌ی نارکی را انجمن زرتشتیان کوچه بیوک یزد با فرنشینی و همکاری بهدین بهروز جراح بر دوش گرفته است. امسال برای دومین سال پیاپی در پی پیامدی که پایداری ویروس ناشناخته کرونا پیش آورده، گردهمایی در سپندینه پیر «نارکی» امکان‌پذیر نشد.
سالنمای راستی، نخستین ناشر سالنمای زرتشتیان ایران، با تهیه‌ی نماهنگ این فضای مینوی را برای دل‌های در گرو زیارت پیرنارکی و جشنواره فرهنگی فراهم کرده است. با امید آن‌که همه‌گیری کرونا در سراسر جهان به پایان برسد، آیین‌ها و جشن‌ها با گردهمایی و تازه‌گردانیدن دیدارها انجام شود. با آرزوی دیدار. تن‌تان تندرست و پرتوان.

سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

زیارتگاه نارکی در ۵۸ کیلومتری جنوب‌شرقی یزد بر دامنه کوه بلندی به نام تجنک در غرب شهرستان مهریز جا گرفته است. زمان برگزاری زیارت از دوازده تا شانزده امردادماه خورشیدی برابر با روز مهر تا ورهرام از ماه امرتات است. جایگاه اصلی نیایشگاه در پایین کوه به شکل بنایی گنبدی بوده که اکنون بازسازی شده است. در باورهای سنتی آمده که پیرنارکی مکان جان باختن و ناپدید شدن نازبانو شاهزاده ی ایرانی است. زرتشتیان در این نیایشگاه به نیایش خداوند می‌پردازند و برنامه شاد برپا می‌کنند. همه ساله در این زیارتگاه جشنواره فرهنگی برای سپاسداری از دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز زرتشتی برپا می‌شود. همچنین برخی از سال‌ها جشن سدره‌پوشی همگانی نوباوگان زرتشتی از سوی خانواده روانشاد شاهرخ میزانیان، بنیادگذار جشنواره ی فرهنگی نارکی، در تالار شاهرخ و شیرین این زیارتگاه برگزار می‌شود.

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.