خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عذرخواهی کلیسای کاتولیک از نسل‌کشی بومیان در مدارس شبانه‌روزی کانادا

در پی کشف گورهای جمعی حاوی اجساد ۱۲۰۰ کودک بومی کانادا، کلیسای کاتولیک در کانادا با اذعان به آزار و سوءاستفاده از بومیان در مدارس شبانه‌روزی دولتی تحتِ مدیریت کلیسا، از آن عذرخواهی کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کلیسای کاتولیک در کانادا به دلیل یک قرن سوء‌استفاده از بومیان این کشور با برپایی مدارس شبانه‌روزی تحت مدیریت کلیسا که توسط دولت برای تلفیق کودکان بومی در جریان اصلی راه‌اندازی شده بود، عذرخواهی کرد.

این اقدام به دنبال اکتشافات اخیر گورهای بی‌نشان ۱۲۰۰ کودک بومی که به اجبار به این مدارس برده شدند، انجام شد.

کلیسای کاتولیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما، اسقف‌های کاتولیک کانادا، ندامت عمیق خود را ابراز و صراحتاً عذرخواهی می‌کنیم.

به گزارش روزنامه «نشنال»، دانش‌آموزان در این مدارس مورد سوء‌استفاده فیزیکی و جنسی مدیران و معلمان قرار گرفتند که فرهنگ و زبان آن‌ها را سلب کردند. جوامع بومی کانادا همچنان با آسیب‌های پایدار سیاست شکست‌خورده دولت دست و پنجه نرم می‌کنند.

این عذرخواهی کمتر از یک هفته پیش از اولین «روز ملی حقیقت و آشتی» صورت می‌گیرد که برای بزرگداشت کودکان گمشده بومی و بازماندگان این مدارس اعلام شده و قرار است در ۳۰ سپتامبر برگزار شود.

در بیانیه مذکور، اسقف‌ها گفتند «رنجی را که دانش آموزان تجربه کرده‌اند» و «سوء استفاده های جدی» را که بر آن‌ها تحمیل شده است، تصدیق می‌کنند و به بدرفتاری «جسمی، روانی، احساسی، روحی، فرهنگی و جنسی» اشاره کردند.

آن‌ها گفتند که «بسیاری از جوامع و اسقف‌نشین‌های مذهبی کاتولیک در این سیستم شرکت داشتند که منجر به سرکوب زبان‌ها، فرهنگ‌ها و معنویت بومی شد و موجب بی‌‌حرمتی به تاریخ غنی، سنت‌ها و حکمت مردم بومی گردید. ما همچنین متأسفانه آسیب‌های تاریخی و جاری و میراث رنج‌ها و چالش‌های پیش روی مردم بومی را که تا به امروز ادامه دارد، تصدیق می‌کنیم».

اسقف‌ها همچنین گفتند قرار است هیاتی از مردم بومی کانادا در ماه دسامبر برای دیدار با پاپ به واتیکان سفر کنند. در همین حال، آ‌ن‌ها همچنین متعهد شدند که با واتیکان و رهبران بومی برای برنامه‌ریزی سفر پاپ فرانسیس به کانادا همکاری کنند.

اواخر تیرماه یک رسانه کانادایی از کشف چهارمین گور جمعی بیش از ۱۶۰ کودک بومی در یکی از مدارس سابق واقع در استان غربی این کشور طی چند هفته خبر داد.

انتشار ماجرای هولناک کشف صدها گور جمعی در محوطه مدارس شبانه‌روزی قدیمی که از آن‌ها اجساد کودکان بومی کانادایی بیرون کشیده‌ شد، باعث ایجاد تنش‌ در این کشور مدعی حقوق بشر و اختلاف میان دولت کانادا و واتیکان شد. رسانه‌های کانادایی در هفته‌های قبل از آن سه بار از کشف گورهای جمعی که مدفن نزدیک به ۱۰۰۰ تن از کودکان بومی کانادا بوده، خبر داده بودند.

در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانواده‌های خود به‌ اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌شان و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا به‌جای عذرخواهی از بومیانی که فرزندان‌شان قربانی جنایت نژادپرستانه مدارس دولتی شبانه‌روزی در سال‌های گذشته شده بودند، از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان خواست عذرخواهی کند و همه تقصیر را گردن واتیکان انداخت.

منبع فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.