خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هنر؛ رساترین وسیله انعکاس اندیشه‌ها

به گزارش ادیان نیوز؛ هفته هنر انقلاب اسلامی یادآور هنرمندان متعهدی است که فراتر از هنر خویش به یک جریان و سلوک فردی و اجتماعی پرداخته و آن را در قالب آثار هنری تجلی می‌‌کنند و نامگذاری روز شهادت شهید «مرتضی آوینی» سید شهیدان اهل قلم به نام روز «هنر انقلاب اسلامی» نمادی از وفاداری به هنر اصیل انقلابی است که با ابزار هنر و رسانه در‌صدد است مفهوم انقلاب را به دنیا صادر کند.

به همین دلیل هم هنر انقلاب اسلامی در هر حال، خروش علیه بی‌عدالتی‌ها و کژتابی‌ها هم محسوب می‌شود. نقد اجتماعی در آثار هنری انقلابی، ترقی‌خواه و حماسی و خط‌ شکن است تا در پی آن عالمی دیگر و از نو آدمی را بسازد.

مقام معظم رهبری نیز در بیانات متعدد خودشان بر هنر دینی و انقلابی تاکید کرده و در جمع هنرمندان به این موضوع اشاره کرده‌اند به‌عنوان مثال در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنردر سال ۱۳۸۰ فرموده‌اند «نباید تصوّر کرد که هنر دینی آن است که حتماً یک داستان دینی را به تصویر بکشد یا از یک مقوله دینی – مثلاً روحانیت و غیره – صحبت کند. هنر دینی آن است که بتواند معارفی را که همه ادیان و بیش از همه، دین مبین اسلام به نشر آن بین انسان‌ها همت گماشته‌اند و جان‌های پاکی در راه نشر این حقایق نثار شده است، نشر دهد، جاودانه کند و در ذهن‌ها ماندگار سازد. این معارف، معارف بلند دینی است. اینها حقایقی است که همه پیامبران الهی برای آوردن آن‌ها به میان زندگی بشر، بارهای سنگینی را تحمّل کردند. نمی‌شود ما این‌جا بنشینیم و تلاش‌های زبده‌ترین انسان‌های عالم را که مصلحان و پیامبران و مجاهدان راه خدا بودند تخطئه کنیم و نسبت به آن بی‌تفاوت بگذریم. هنر دینی این معارف را منتشر می‌کند؛ هنر دینی عدالت را در جامعه به‌صورت یک ارزش معرفی می‌کند؛ ولو شما هیچ اسمی از دین و هیچ آیه‌ای از قرآن و هیچ حدیثی در باب عدالت در خلال هنرتان نیاورید.»

مهدی لزیری یکی از هنرمندان شاخص هنرهای نمایشی معتقد است: هنر از بدو پیدایش با هنر دینی گره خورده است، برداشت انسان از هنر برداشت دینی بود برای همین است که بشر از کائنات، هستی و نظم و ترتیبی که در جهان وجود دارد معقولات را در بیان محسوسات مطرح می‌کند. کائنات به حدی هستی وسیع بوده و نظم و ترتیب در آن حاکم است که بشر را به چالش می‌کشد.

وی با اشاره به ماهیت فرهنگی و مذهبی  انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی، مذهبی و فرهنگی است که بزرگ ترین شاخصه آن دینی بودن است و چه بهتر که ما بتوانیم هنر را در قالب حرکت انقلابی تعریف کنیم و باید نگاه ما نگاه پرمفهوم انقلابی باشد اگراین گونه نباشد انقلاب ما موثر واقع نشده است.

وی افزود: هنرمند انقلابی از دو دریچه سمعی و بصری  می‌تواند بر دیگران و بر ماهیت جریانات تاثیرگذارباشد؛ چرا که هنر از این دریچه استفاده می‌کند و وظیفه هنرمند کنکاش و تحلیل است یعنی یک بخشی از هستی را انتخاب و تحلیل کند تا آن را به نتیجه برساند.

لزیری اظهار کرد: شهید آوینی به‌عنوان یک مستندساز وارد جبهه شد و در این وادی به تعالی رسید یعنی یک بخشی از هستی را انتخاب کرد و در آن انتخاب به جایی رسید که سید شهیدان اهل قلم شد.

وی داشتن صداقت در هنر انقلابی را شاخص مهم این موضوع ذکر کرد و افزود: در هنرانقلاب اگر صداقت نباشد موفقیت کسب نمی‌شود، قبای دنیا خیلی نازک است هر کس این قبا را با ریاکاری و تزویر بر تن کند به راحتی معلوم می‌شود ولی آوینی اهل ریاکاری نبود و صداقت و پاکی در وجودش موج می‌زد و این‌ موفقیت حاصل حضور در جبهه بود و حاصل این صداقت و آرامش می‌شود روایت فتح که فتح بزرگی بود.

لزیزی تصریح کرد: هر هنرمندی می‌تواند راه شهید آوینی را ادامه دهد چرا که هنر از دو دریچه سمعی و بصری تاثیرگذار است.

وی با اشاره به شتاب گرفتن رسانه‌های الکترونیکی و مجازی بر رسانه‌های مکتوب و شتاب عصر علم و فناوری افزود: باید در عصر شتاب‌زده کنونی که جوانان حالی برای مطالعه ندارند بتوانیم با ترفندهایی به ذهن جوانان نفوذ کرده و این مفاهیم را به جوانان انتقال دهیم و در این راستا باید از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی و شبکه‌های در جهت ارتقای فرهنگ انقلابی استفاده کنیم.

هنرمند عرصه تئاتر کشور با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی در طولانی‌مدت جوابگو است، بیان کرد: فرهنگ‌سازی کاری طولانی‌مدت بوده و سرمایه‌گذاری فرهنگی با عجله سروکار ندارد و تمامی تلاش ما باید این باشد که از هنر در تاثیرگذاری متعالی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات مشاهده می‌شود افراد در مقابل ابزارهای رسانه‌ای مقاومت می‌کنند، گفت: گاهی اوقات نحوه برخورد با ابزار رسانه خوشایند نیست و افراد در مقابل ابزارهای اطلاع‌رسانی و رسانه مقاومت کرده و تمایلی به آن ندارند در حالی که باید ابزارهای هنری را به کار گرفت و به بهترین شکل از وجود آن بهره‌مند شده و مفاهیم را انتقال دهیم. در این زمانه که جوانان که فرصتی برای مطالعه کتاب و روزنامه ندارند باید از طریق اپلیکیشن‌های رسانه‌ای مفاهیم را انتقال دهیم.

وی با اشاره به وظایف دولتمردان در حمایت از هنر انقلاب اظهار کرد: انقلاب یک حرکت و جریان است که با اندرون بدن انسان کار کرده و جای خودش را در بین انسان‌ها باز کرده و توان دفاع از آرمان‌ها و اهداف خودش را دارد. انقلاب یک جریان است که در بطن جامعه ریشه دوانده و برای تقویت آن دولتمردان وظایف گوناگونی دارند وحمایت از انقلاب وظیفه یک دولت خاص نیست. در این میان نقش اجتماعی دولت‌ها مهم است به‌عنوان مثال اگر یک دولتمرد در زمان ارائه یک اثر هنری حضور داشته باشد حضور این فرد حمایت از آن اثرهنری انقلابی است و علاوه بر آن باید از هنرشاخص انقلابی حمایت های مادی نیز صورت گیرد.

انتهای پیام

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.