خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آشنایی با تاریخچه و رازهای معبد دلفی در یونان

معبد دلفی نوعی معبد مذهبی فرهنگی در یونان باستان است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، معبد باشکوه دلفی در ادوار گذشته برای تصمیم گیری های بزرگ مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع مردم ابهامات خود را برای کاهنان معبد مطرح می کردند. کاهنان نیز با برقراری ارتباط با خدای یگانه درباره ی آینده سخن می گفتند.

عبادتگاه دلفی

معبد دلفی نوعی معبد مذهبی و فرهنگی مختص پرستش آپولو در دنیای یونان باستان است. بنای اصلی این معبد در قرن ۶ هجری در نزدیکی جنگلی به نام دلفی ساخته شده است. پس از پونصد سال یعنی در سال های ۱۹۰۳ الی ۱۹۰۶ کلیسای اصلی معبد بر اساس هنر امپراتوری روم شرقی (بیزانس) طراحی شد.

اصطلاح دلفی نامی یونانی مدرن به معنی “بیشه زار” می باشد.

از نظر یونانیان باستان معبد و شهر دلفی، مرکز دنیا است و طبق روایت ها، این مکان محل برخورد دو عقابی است که زئوس در دو طرف جهان رها کرد.

معبد دلفی در سال ۱۹۹۰ توسط کمیته میراث جهانی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تاریخچه معبد دلفی


یونانیان باستان مکان های مقدسی را برای نیایش و پرستش خدای یگانه اختصاص می دادند. در میان معبد های متعدد، مشهورترین پرستش گاه، معبد دلفی بود.

خدای معبد دلفی شخصی به نام آپولون بود. همچنین زنانی در مرکز دلفی به برقراری با خدای واحد مشغول بودند و به سیاست مداران و ثروتمندان شهر برای انجام امور مختلف پیشگویی هایی عرضه می داشتند. لذا به کاهنان غیبتگوی عبادتگاه، پوتیا و اوراکل می گفتند.

در واقع پوتیاها در معبد دلفی تکنیک هایی را برای تصمیم گیری و حل مسئله در موقعیت های ابهامی به کار می بردند.


اهالی آتن برای این امر فاخر قربانی ها و هدایای گران بهایی را در نظر می گرفتند. لذا با گذر زمان احیای تجارت در معبد دلفی آغاز شد و این معبد به انبار بزرگی از هدایای گران بها، طلا و جواهرات تبدیل شد.

علاوه براین، دلفی محل برگزاری دومین بازی مهم یونان به نام پیتیان بوده است.

بنای معبد دلفی

معبد دلفی بر روی دامنه ی کوه پارناسوس در ده کیلومتری خلیج کورینت قرار دارد. این معبد توسط پادشاه لاپیتس به سبب کشته شدن دختر و دامادش تخریب شد.

هم اکنون تنها جزئیاتی از بنای گذشته برجای مانده است. بنای اصلی معبد دلفی در بالای تراسی قرار داشت و توسط دیوار چند ضلعی احاطه شده بود.

اهالی آتن در ساخت این بنا از سنگ های مرمر جزیره ی پاروس بهره گرفتند. آن ها در این مکان نذری های خود را پیششکش آپولو می کردند. همچنین دو محراب آتنا و آپولون را به وسیله ی ستون هایی باریک و کوچک تعبیه کرده بودند.

در قرن چهارم تغییراتی در شکل ظاهری معبد اعمال شد. در طی این تغییرات تئاتری به گنجایش ۵۰۰۰ نفره برای تماشای مسابقات موسیقی در بازی «پایثین» ساخته شد. لازم به ذکر است این بازی از سال ۵۹۰ قبل از میلاد در این منطقه برگزار می شد.

این استادیوم تاریخی در بالاترین قسمت محوطه ی معبد قرار دارد لذا چشم انداز بی نظیری از کل مجموعه را در مقابل دیدگان قرار می دهد.

امروزه بازدید کنندگان از معبد دلفی به جهت بازدید از عبادتگاه مقدس و محراب مجموعه ی آپولو، مجسمه ی برجسته و برنز ارابه ران و سالن تئاتر آکوستیک دیدن می کنند.


روایتی به یادماندنی در معبد دلفی
سقراط یکی از دانشمندان و فلاسفه در قرن پنجم بوده است. این شخصیت برجسته ی یونانی کتابی با مضمون دانش های خود به نگارش در نیاورده است و تنها یکی از شاگردان او به نام “افلاطون” کتاب هایی بر اساس دانش های سقراط نوشته است.

آتنی های یونان باستان معبدی به نام معبد دلفی داشتند که معتقد بودند خدای این پرستگاه، آپولون، قادر به پیش بینی آینده است.

بر سر در ورودی این معبد جمله ی ” خودت را بشناس! ” حکاکی شده است.

براساس روایت ها روزی یکی از دوستان سقراط به معبد دلفی رفت و پرسید داناترین شخص در میان اهالی آتن کیست؟

آپولون در جواب او پاسخ داد: سقراط

سقراط با شنیدن این خبر روانه ی بیرون از شهر شد و به دنبال فردی دانا در میان مردم گشت.

او معتقد بود کسی که داناست با وجود علم فراوانی که دارد هیچ گاه اظهار دانایی نمی کند، وی با جست و جوی فراوان جوابی برای سئوال خود نیافت. لذا به راست گویی معبد دلفی پی برد.

دسترسی به معبد دلفی
یونان- آتن – ۱۱ کیلومتری شمال غرب شهر آتن- شهر دلفی- در دامنه ی کوه پارناسوس- معبد دلفی

منبع بیتوته
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.