خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

داوودیه؛ فرقه‌ای منشعب از کلیسای ادونتیست

فرقه داوودیه یکی از فرقه‌های دین مسیحی و منشعب از کلیسای ادونتیست است. این فرقه در سال ۱۸۳۰ در آمریکا توسط فردی بنام ویلیام میلر که کشاورزی انگلیسی بود، پایه‌گذاری شد؛

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، فرقه داوودیه یکی از فرقه‌های دین مسیحی و منشعب از کلیسای ادونتیست است. این فرقه در سال ۱۸۳۰ در آمریکا توسط فردی بنام ویلیام میلر که کشاورزی انگلیسی بود، پایه‌گذاری شد.

او تحصیلات رسمى نداشت، اما کلیه نوشته‌هایى را که به آنها دسترسى داشته خوانده ‌بود و با مطالعه مشتاقانه‏اى که روى کتاب مقدس به ویژه کتاب دانیال و مکاشفه انجام داده بود به بازگشت حتمى مسیح قانع شده بود. ویلیام میلر ، بازگشت مسیح را طبق فرازهایى از کتاب مقدس مانند رساله دوم پطروس و دانیال براى سال ۱۸۴۳ میلادی پیش‏بینى کرد و در سال ۱۸۴۱ میلادی این نظریه خود را منتشر کرد.

فرقه داوودیه تا سال ۱۹۵۵ همچنان بعنوان یک فرقه ادونتیست شناخته می‌شد.

فرقه داوودیه هم به ظهور منجی باور دارد و برای آن تاریخ ۱۸۴۳ را نیز تعیین کرد.که بامحقق نشدن این پیش بینی ، این فرقه کم‌کم خود به فرق گوناگونی تقسیم گردید. ادونتیست‌های تبشیری، کلیسای مسیحی ادونت، کلیسای خدا و عیسی مسیح از مهمترین فرق منشعب از داوودیه‌ است.

ورنن وین هوول رهبر فرقه داوودیه که بعدها نام خود را به دیوید کورش (David Koresh) تغییر داد از مهمترین رهبران این فرقه‌است.

به گفته حجت‌الاسلام جواد محرابی ، طی بررسی و پیشینه فرقه داوودیه یا دیویدیان با توجه به اینکه این فرقه شاخه‌ای از فرقه ادونتیست مسیحیت است، معتقد است: اعتقاد آنها به ظهور منجی است که برای ظهور آن تاریخی معین کرده است.

او همچنین معتقداست که از مشهورترین انشعابات فرقه ادونتیست فرقه داوودیه است، و برخی موسس آن را « لوییس رودن » می‌دانند، اما به هر حال این فرقه در سال ۱۹۵۵ از کلیسای ادونتیست جدا شد و به صورت فرقه‌ای اصلاح‌گرا اعلام موجودیت کرد و در ابتدا ادونتیست‌ها سعی داشتند این فرقه را فقط یک انجمن محلی معرفی کنند.
« دیوید کورش » از مهم‌ترین رهبران این فرقه است ، البته نام اصلی وی ( ورنن وین هوول ) است که سال ۱۹۸۳ به رهبری این فرقه رسید و بعدها نام خود را به دیوید (داوود) کوروش تغییر داد.

حادثه ویکو

این واقعه در ۲۸ فوریه سال ۱۹۹۳ تا ۱۹ آوریل با یورش ناگهانی به شیوه جنگی در شهر واکو واقع در ایالت تگزاس آغاز شد.در روز ۲۸ فوریه سال ۱۹۹۳ مأموران پلیس اف‌بی‌آی در ایالات متحده آمریکا به مقر فرقه داویدیان به رهبری کورش دیوید در شهرک ویکو (Waco) در ایالت تگزاس، بدستور دادستانی آمریکا، یورش بردند و این مرکز را محاصره نمودند.
پس از ۵۱ روز مقاومت و محاصره توسط اف بی آی و کشته شدن ۴ تن و زخمی شدن ۲۰ تن از ماموران توسط افراد مسلح فرقه داویدیان در ۱۹ آوریل ۱۹۹۳ در حالی که اعضای این فرقه از ۲۸ فوریه در ساختمانی در شهر ویکو در ایالات متحده آمریکا جمع شده‌بودند، مورد هجوم تانک‌ها و ماموران اف‌بی‌آی قرار گرفتند.

تحقیقات دولتی پیرامون این واقعه به دولت حاکیست که افراد مسلح در درون این فرقه بطور عمد آتش‌سوزی را به راه انداختند و زنان و کودکانشان را به همراه خود کشتند، در حالی که هواداران این فرقه از جمله تیموتی مک‌وی، دولت بیل کلینتون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را مسبب این کشتار معرفی کردند. و همچنین مک وی به تلافی این حادثه، ساختمان فدرال اوکلاهما سیتی را در روز ۲۰ آوریل سال ۱۹۹۵ منفجر کرد که ۱۶۸ کشته (از جمله چندین کودک) و ۸۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

دولت آمریکا بهانه این کار را نگرانی‌های خود از وضع بهداشتی محل اقامت دیویدیان و جلوگیری از آزار و اذیت کودکان توسط دیوید کورش، رهبر این فرقه و همچنین طولانی شدن مدت زمان ماموریت و محاصره و در نتیجه خسته شدن ماموران اف بی‌ آی، دانست که منجر به انتشار گاز در محل خانه‌ی تحت محاصره شد. شواهد و مدارک موجود باعث شد تا بعضی از آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که فرقه دیویدیان به عمد توسط دولت آمریکا کشته شدند. آتشی بسیار وحشتناک و جهنمی که حدود ۴۰ دقیقه ساختمان را سوزاند، و یکی از وحشیانه‌ترین کشتارها در طول تاریخ است.
برخی بیان کردند، تانک‌ها به طور تصادفی با چراغ‌های نفتی موجود در ساختمان برخورد کردند و در نتیجه‌ وجود مواد آتش‌زا و همچنین سوخت‌های رایجی که در منازل نگهداری می‌شود، موجب آتش سوزی شده، اما بعد از این حادثه فریاد‌های عمومی برای آغاز بررسی کنگره درباره این حادثه بلند شد ، ولی پس از گذشت سال‌ها از این جهنم ایجاد شده ، دلیل مرگ این فرقه همچنان پنهان باقی ماند.
یادآور می‌شود، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دریکی از نمازهای جمعه ، خطاب به سردمداران غرب ، به ویژه آمریکا یادآور شدند که کشوری که دستش به خون افراد بیگناهی مانند زنان و کودکان پیرو فرقه دیویدیان ( داوودیان ) آلوده است، حق ندارد دم از حقوق بشر بزند.

منبع راسخون
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.