خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تئوریسین انشقاق: بازخوانی سیر تطور رهبر یک فرقه اکنکار

بخش اول؛

ماجرای جدایی الماسی‌جاف از فرقه اکنکار و تأسیس فرقه جدید به زمانی برمی‌گردد که وی بنا به ادعای خودش مبلغ ۱۵۰۰۰ دلار حق عضویت را از اکیست‌های ایران جمع‌آوری کرده و برای هارولد کلمپ رهبر فعلی فرقه در ایالات‌متحده ارسال می‌کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «در این کتاب موضع مؤسسات بنیاد بنی و کی اونکار فرزندان اک در قبال تمامی این سرقت ادبی تاریخی کاملاً روشن است. در پایان با احترام به پال توئیچل، مؤسسات فرزندان اک برای همیشه از تعالیم او جدا می‌شود و تنها به جوهره تعالیم که از منشأ به استاد درون مرتبط است، آموزش‌های جدید این عصر را بنیان‌گذاری می‌نماید. لذا هدف این کتاب نه‌تنها جدایی از تمامی آموزش‌های قدیم اک است، بلکه منابع تاریخی اک را، جزء تاریخچه مؤسسات فرزندان اک می‌داند.» کمال الماسی‌جاف

الماسی جاف

عبارات بالا بخشی از بیانیه آغازین مجموعه دوجلدی «بنی جبرئیل روح است» بوده که توسط کمال الماسی‌جاف (نویسنده کتاب) نگارش شده است. کمال الماسی‌جاف، نماینده سابق فرقه اکنکار در ایران بود که اکنون در شهر اربیل کشور عراق سکونت دارد.

کمال الماسی‌جاف اهل شهر سنندج بوده و بنابر ادعای مخالفانش در اصفهان با هوشنگ اهرپور، مترجم آثار فرقه اکنکار در ایران، آشنا شده و از اعضاء این فرقه می‌شود. شواهد زیادی از تخلفات وی در اصفهان از جمله اسنادی مبتنی بر کلاه‌برداری وی با چک، کودک‌آزاری و معاونت در تکدی‌گری در دسترس است که نشان می‌دهد وی دارای شخصیتی ضد اجتماع است. این تخلفات فارغ از جرائمی است که منتقدان وی در سنندج به الماسی‌جاف نسبت می‌دهند.

علیرغم شواهد متعددی که تخلفات و زندگی خارج از عرف وی را محرز می‌کنند، الماسی‌جاف خود را از شاگردان مرحوم علامه محمدتقی جعفری معرفی می‌کند و مدعی است مدت زیادی تحت تأثیر تعالیم معنوی ایشان بوده است. هرچند برای این ادعا هیچ شواهدی ارائه نمی‌دهد.

کمال الماسی جاف نماینده فرقه اکنکار

سند چک‌های برگشتی کمال الماسی‌جاف

وی در جلد اول کتاب بنی جبرئیل روح است نیز به شرح برخی حالات معنوی خود می‌پردازد تا اثبات کند دارای ویژگی برگزیدگی است و تحت هر شرایطی در این مسیر قرار می‌گرفته است. بخشی از این ادعاها را در زیر بخوانید:

«به‌طور مثال من در این زندگی، از سن ۶ سالگی تجربیات نور و صوت را داشته ام. مسیر زندگی‌ام به‌گونه‌ای تنظیم شد، که تحت اراده خود من نیز نبود. در سن ۲۷ سالگی از طریق کتاب دندان ببرِ پال، مجدداً با تعالیم اک آشنا شدم. این همان هدایت تکوینی است. منظورم این است که اگر کسی به اسم پال توئیچل هم نبود، من از طریق دیگر، کتاب یا اتفاقی دیگر، مجدداً این تعالیم را پیدا می‌کردم.»

تجدیدنظرخواهی کمال الماسی‌جاف فرقه اکنکار

تجدیدنظرخواهی کمال الماسی‌جاف در دادگاه و مواجه شدن

با رد اعتراض به دلیل عدم پرداخت دادرسی

 

ماجرای جدایی الماسی‌جاف از فرقه اکنکار و تأسیس فرقه جدید به زمانی برمی‌گردد که وی بنا به ادعای خودش مبلغ ۱۵۰۰۰ دلار حق عضویت را از اکیست‌های ایران جمع‌آوری کرده و برای هارولد کلمپ رهبر فعلی فرقه در ایالات‌متحده ارسال می‌کند. اما هارولد کلمپ با ادعای اینکه در صورت اعطاء حق عضویت به اکیست‌های ایرانی، موقعیت آن‌ها از سوی حکومت ایران به خطر می‌افتاد، از دادن حق عضویت سر باز زده و ضمن عدم عودت مبلغ دریافتی، از الماسی‌جاف می‌خواهد که به اکیست‌های ایرانی مراتب موضوع را اطلاع داده و آن مبلغ را تحت عنوان کمک اکیست‌های ایرانی به معبد اک در نزد خود نگه می‌دارد.

این موضوع منجر به شکل‌گیری اختلافاتی میان الماسی‌جاف و اعضاء فرقه اکنکار در ایران می‌شود. در این میان شخصی به نام محمد شفیعی که از اکیست‌های ایرانی است، اقدام به افشاء اطلاعاتی مبنی بر متخلف بودن الماسی‌جاف می‌کند. که این موضوع شکاف ایجادشده میان کمال الماسی‌جاف و اکیست‌های ایرانی را عمیق‌تر می‌کند.

فرقه اکنکار

موضوع: کودک‌آزاری، معاونت در تکدی‌گری، توهین و نشر اکاذیب و…

البته شکل‌گیری این‌گونه اختلافات در فرقه اکنکار ریشه در معبد اک در ایالات‌متحده دارد. برای مثال بعد از اینکه داروین گراس، ۹۷۲مین استاد زنده اک (و در حقیقت دومین رهبر فرقه اکنکار پس از پال توئیچل که بنیان‌گذار این فرقه بود) به علت بیماری مجبور به کناره‌گیری از رهبری فرقه می‌شود، اعضاء معبد اک، هارولد کلمپ را به‌عنوان رهبر جدید فرقه انتخاب می‌کنند. دیکتاتوری ایجادشده از سوی هارولد کلمپ در فرقه اکنکار، منجر به اعتراض داروین گراس می‌شود و هارولد کلمپ با اخراج داروین گراس از فرقه اکنکار و معبد اک پاسخ وی را می‌دهد.

کمال الماسی‌جاف به بهانه اختلافات به وجود آمده با معبد اک و عدم تعیین تکلیف پول جمع‌آوری شده از اکیست‌های ایرانی، از فرقه اکنکار جدا شده و با توجه به تجربیاتی که در زمینه اداره تشکیلات فرقه‌ای بدست آورده است، فرقه جدیدی با نام «بنیاد فرزندان اک» را تأسیس می‌کند.

در نتیجه این اقدام الماسی‌جاف، اکیست‌های ایرانی پس از مطلع شدن از  فریب‌کاری وی از اطرافش پراکنده گشته و به دنبال رهبری جدیدی برای سلوک خود در فرقه بودند. در این میان دو تن از اعضاء فرقه اکنکار به نام‌های مرتضی نعمتی و زهره سوهانی (با نام مستعار زهره رهال) رهبری فرقه را در دست گرفته و شروع به جمع‌آوری اکیست‌های ایرانی به دور خود کردند.

فرقه اکنکار

مرتضی نعمتی و زهره رهال

مرتضی نعمتی و زهره رهال علاوه بر ادعای نمایندگی معبد اک در ایران، به کمک برخی اکیست‌ها دست به انتشار اسناد مربوط به کلاه‌برداری‌های کمال الماسی‌جاف می‌زنند. این موضوع خشم الماسی‌جاف را برانگیخته و موجب می‌شود که وی در کتاب دوجلدی بنی جبرئیل روح است اعترافاتی در مورد دروغ‌های رهبران اکنکار و تناقضات درونی این فرقه داشته باشد. علاوه‌بر این، وی با انتشار یک فایل صوتی از یک تماس تلفنی که در آن مدعی بود با معبد اک در ایالات‌متحده برقرار شده است، از عدم اعطای حق نمایندگی به مرتضی نعمتی و زهره رهال از سوی معبد اک سخن گفت.

منبع بهداشت معنوی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.