خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جایگاه شیخ بهایی در تمدن اسلامی

معاون وزیر علوم:

غلامحسین رحیمی اظهار کرد: بخشی از فقه شیخ بهایی نشانه عمل اوست. در فرهنگ ما مسلمانان علم بدون عمل ارزش واقعی ندارد، بلکه ارزش واقعی در جامعه تعیّن‌یافته زمانی است که علم به عمل تبدیل شود. لذا بسیاری از فقها و علما هم عالم و هم عامل بوده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست خبری «شانزدهمین جشنواره شیخ بهایی» روز شنبه ۱۵ آبان‌ با سخنرانی غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ عبدالرضا کبیری، دبیر این جشنواره و جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، برگزار شد.

غلامرضا رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست اظهار کرد: به دو نکته اصلی اشاره می‌کنم که یکی راجع‌به نام جشنواره و دیگری درباره خود جشنواره است. سؤال این است که شیخ بهایی که بود و چرا این جشنواره به نام او نامگذاری شده است؟ در محافل علمی و حوزوی شیخ بهایی را به عنوان یک حکیم، فقیه، عارف و متکلم می‌شناسند و به وجه ریاضی و نجومی وی توجهی نشده است. شاید علت این باشد که اسنادی وجود ندارد که مثلاً بتوان منار جنبان را به وی نسبت داد.

رحیمی ادامه داد: شیخ بهایی متعلق به بیش از چهارصد سال قبل است و کتابی با عنوان «خلاصه الحساب» دارد که بیش از صد سال کتاب درسی نهادهای علمی و مراکز آموزشی ایران و هند در زمان گورکانیان و نیز عثمانی‌ها بود. در این کتاب شیخ بهایی می‌‌گوید که روش‌هایی را توصیف و معرفی می‌کنم که برای جاری شدن آب در زمین لازم است. بنده این را نشانه بزرگی می‌دانم که انتساب طراحی شبکه آبرسانی به شیخ بهایی می‌تواند معتبر باشد.

شیخ بهایی از نمادهای تمدن اسلامی است

وی تأکید کرد: ما باید دانشمندان خود را بشناسیم و آثار آنها را معرفی کنیم. وجه کلامی و عقلی شیخ بهایی نشانه علم و نیز بخشی از فقه شیخ بهایی نشانه عمل ایشان است. در فرهنگ ما مسلمانان علم بدون عمل ارزش واقعی ندارد، بلکه ارزش واقعی در جامعهِ تعیّن‌یافته، زمانی است که علم به عمل تبدیل شود. لذا بسیاری از فقها و علما هم عالم و هم عامل بوده‌اند. لذا امیدوارم یک سند پشتیبان را برای این نامگذاری پیدا کنند، چراکه شیخ بهایی از نمادهای بزرگ تمدن اسلامی است و باید این بزرگان علم و عمل معرفی شوند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: اولین نهادی که زمینه میزبانی نهادهای فناور در کشور را فراهم کرد، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود و الان همین شهرک بزرگترین پارک علمی و فناوری وابسته به وزارت علوم و نیز دومین پارک و علمی و فناوری از منظر فیزیکی بعد از پارک پردیس است. برای اولین بار در هفته پژوهش با مسئولیت، مدیریت و پیگیری این شهرک تحقیقاتی، نمایشگاهی از فناوری‌های آینده‌ساز برگزار می‌کنیم، چراکه باید هم پاسخگوی نیازهای حال باشیم و آنها را تقویت کنیم و هم به فناوری‌هایی که چند سال دیگر زندگی بشر را متأثر می‌کنند بپردازیم.

لزوم حمایت از ایده‌های دانشجویان

رحیمی تصریح کرد: اینها مواردی هستند که در مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته‌اند. رهبر معظم انقلاب نیز بر حمایت از مراکز علمی و تحقیقاتی تأکید کرده‌اند. همچنین این جشنواره دو هدف را دنبال می‌کند که یکی تشویق و حمایت از صاحبان ایده است تا ایده‌ها اجرا شود. هدف دوم شناسایی و رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان است تا ایده به محصول تبدیل شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود تأکید کرد: باید مشارکت جوانان و دانشجویان را در ایده‌پردازی معطوف به بازار کسب و کار بیشتر کنیم. هنوز فضای تشویقی و حمایتی را به اندازه کافی فراهم نکرده‌ایم تا از توان همه جوانان ایده‌پرداز در سراسر کشور استفاده کنیم و در این زمینه نقش اهالی رسانه بسیار پررنگ است.

عبدالرضا کبیری، دبیر این جشنواره، نیز گفت: جشنواره ویژگی‌های بارزی دارد. این رویداد برترین رویداد فن‌آفرینی کشور است که سال ۸۲ پایه‌گذاری و تا سال ۹۹، ۱۵ دوره از آن با موفقیت برگزار شد. این جشنواره یک رویداد پیشرو در فناوری است و پویایی و خلاقیت و تغییر ساختار به اقتضای مأموریت و نیازهای روز از دیگر ویژگی‌های آن محسوب می‌شود و با شیوع کرونا به شکل مجازی برگزار شد و بخشی از فعالیت خود را صرف مقوله سلامت کرد.

ویژگی‌های جشنواره شیخ بهایی

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های بارز این جشنواره، آینده‌نگری و توجه به فناوری‌های نوپدید است. همه این موارد منجر شده که جشنواره شیخ بهایی نه تنها یک رویداد فرهنگ‌ساز، بلکه یک رویداد مکتب‌ساز باشد و تعداد زیادی از پژوهشگران کشور خود را مدیون آن می‌‌دانند. در دوره اول تا ششم هدف عمده آن ترویج کارآفرینی بود و تا دوره یازدهم تقدیر از تسهیل‌‌گران، برگزاری نشست‌ها و معرفی نوآوران را مد نظر داشت. در دوره پانزدهم تغییراتی ایجاد شد و معرفی فرصت‌های فن‌آفرینی، برگزاری نشست‌های دوجانبه و جذب حمایت‌های مالی و تسهیلاتی جزو اولویت‌ها بود.

همچنین در جشنواره شانزدهم رونق و اثربخشی به کسب و کارهای دانش‌بنیان و نیز حمایت و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را در راستای حل مسائل اساسی کشور در اولویت قرار دادیم. از اهداف جشنواره شانزدهم معرفی شرکت‌های نوآور، زمینه‌سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان، رونق بخشی به کسب و کارهای فناورانه، افزایش روحیه اعتمادآفرینی اجتماعی، تشویق فرهنگ خلاقیت و نوآوری، حمایت از محیط زیست و نیازهای صنعت دارو بوده است. مخاطبان جشنواره نیز شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری، واحدهای تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر و نیز خیرین حامی کارآفرینی بوده‌اند.

تغییرات جشنواره شانزدهم

دبیر این جشنواره یادآور شد: تغییری که در نظام داوری در جشنواره شانزدهم رخ داده شده این است که طرح‌ها، ایده‌ها و تیم‌ها باید قابلیت‌ تجاری‌سازی داشته باشند تا بتوانند وارد مرحله نهایی شوند. همچنین به پاسداشت محمود شیخ زین‌الدین، به برترین طرح‌های فناورانه که به تولید انبوه رسیده باشند جایزه اهدا می‌شود. این جایزه را معاونت علمی و فناوری ریاست و شهرک علمی و فناوری اصفهان در نظر گرفته است.

کبیری اظهار کرد: در مجموع ۳۶۸ طرح برای جشنواره شانزدهم ثبت‌نام کردند که ۱۲۱ طرح درباره تجاری‌سازی فناوری و بقیه در بخش طراحان کسب و کار بوده‌اند. در بخش تجاری‌‌سازی فناوری، تعداد راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی ۱۹ شرکت بوده است که بهترین‌های حوزه کاری خود بوده‌اند، اما از بین آنها ۱۳ شرکت به مرحله نهایی راه یافته‌اند و به زودی ارزیابیِ نهایی در مورد آنها انجام می‌شود. اطلاعات کامل‌تر نیز در وب‌سایت جشنواره موجود است.

فرهنگ‌سازی؛ ویژگی مهم جشنواره شیخ بهایی

جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز اظهار کرد: ارزیابی حدود ۳۷۰ طرح در فرصتی دوماهه کار بسیار سنگینی است که خوشبختانه به خوبی انجام شد. فرهنگ‌سازی و تبادل تجربه از ویژگی‌های مهم جشنواره شیخ بهایی است که می‌تواند امیدی برای جوانان و دانشجویان ما باشد تا بدانند که می‌توانند به فناوری‌هایی دست یافت که در سطح بین‌المللی قابل رقابت باشد. به همین دلیل چند برنامه برای افزایش علاقه‌مندی دانشجویان طراحی شده است.

وی افزود: در این جشنواره نگاه به بین‌المللی‌سازی نیز وجود دارد و تلاش کرده‌ایم طرح‌های بین‌المللی را دریافت کنیم. همچنین وقتی چنین جشنواره‌ای برگزار می‌شود و هزینه‌های مختلفی صورت می‌گیرد باید ثمره‌ای برای رقابت‌کنندگان داشته باشد و در این باره سرمایه‌گذاران نقش پررنگی دارند و خوشبختانه این مقوله به خوبی در سیاستگذاری‌های جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.