خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قرائت‌ها از قوانین نباید منجر به بی‌عدالتی درباره خانواده‌ شهدای سلامت شود

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعمال تبعیض در ارائه خدمات به خانواده شهدای سلامتی که مادر یا دختر خود را در راه مقابله با کرونا از دست داده‌‌اند به بهانه سرپرست خانوار نبودن قابل قبول نیست و باید اصلاح شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همایون سامه یح عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است به خانواده بانوانی که در مقابله با کرونا به شهادت می‌رسند، اما سرپرست خانوار نیستند هم حمایت شود، افزود: بانوان کادر سلامت که در خط مقدم مقابله با کرونا به شهادت می‌رسند را شهید محسوب و در قطعه شهدا به خاک می‌سپارند اما، خدماتی که بنیاد شهید به خانواده‌های شهدای خانم‌ کادر درمان که سرپرست خانوار نیستند خدماتی ارائه نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید در ارایه خدمات به خانواده شهدا تبیعض باشد، اظهار داشت: هر شخصی که برای پیشبرد اهداف نظام و ارتقای کشور و پیشرفت آن و نیز حفظ آن تلاش کرده و برای این هدف و در راه انجام آن جان خود را از دست داده شهید محسوب می‌شود. ما مرهون شهدا هستیم و به آنان بدهکار هستیم و مقام یک شهید از شهیدی دیگر ارجحیت ندارد و باید به بازماندگان آنان نیز خدمات لازم ارائه شود.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وجود برخی قرائت‌ها از قوانین نباید منجر به ایجاد بی‌عدالتی در خدمات دهی به خانواده‌ شهدا شود، تاکید کرد: مجرد یا متاهل بودن شهید، سرپرست خانوار بودن یا نبودن شهید نباید ملاک عمل در ارایه خدمات باشد و نهادهای مرتبط با این موضوع باید در مقابل این خانواده‌ها عملکردی یکسان داشه باشد.

سامح یح با رد اینکه قانون منجر به این تبعیض‌ها در رویه عملکردی بنیاد شهید شده است، افزود: نمی‌شود که تنها اسم یک نفر را شهید گذاشت و دیگر هیچ. پس خانواده‌های شهدا و بازماندگان آنان چه می‌شوند؟

وی گفت: فرزندان این افراد که در سنین مختلف مادر خود را از دست داده اند با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو می‌شوند چطور می‌شود گفت که فرزند چنین شهیدی چون پدرش زنده است حق ندارد از خدمات بنیاد شهید استفاده کند و مشمول این خدمات نشود؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در صورتی که بنیاد شهید قانون را مانعی برای ارایه خدمات به مادران شهید غیر سرپرست خانوار می‌داند، یا خود یا مسئولان سازمان نظام پزشکی می‌توانند موضوع را به کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کنند تا طرح یا لایحه‌ای از سوی دولت تهیه شود تا این مشکل قانونی برطرف شود.

به گفته وی، بررسی چنین طرح یا لایحه‌ای در مجلس در شرایط عادی بین یک تا یک سال و نیم زمان نیاز دارد که این زمان بسیار طولانی است. ضرورت دارد با اتخاذ تدابیری برای رفع این مشکل و تدوین قانونی برای کمک به برطرف کردن مسئله اقدام جدی انجام و موضوع بعد از بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان مورد توجه قرار گیرد.

منبع فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.