خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

موزه کتاب مقدس باواریا آلمان؛ مکانی برای آشتی با انجیل!

موزه کتاب مقدس انجیل در باواریا پس از هفت سال برنامه‌ریزی و صرف ۲.۴ میلیون یورو هزینه، در نهایت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان‌نیوز) به نقل از «بی‌آر ۲۴»؛ هشتم آوریل ۲۰۲۲، جدیدترین موزه کتاب مقدس در شهر نورنبرگ، واقع در ایالت باواریا آلمان، افتتاح شد. موزه کتاب مقدس انجیل پس از هفت سال برنامه‌ریزی و صرف ۲.۴ میلیون یورو هزینه، در نهایت به بهره‌برداری رسید.

این موزه محل نگهداری انجیل‌های قدیمی و تاریخی و همچنین گنجینه‌های تاریخی ارزشمند است.

انجیل به عنوان دارایی باارزش فرهنگی

موزه‌ها به منظور حفظ آثار فرهنگی و هنری به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشری، تأسیس می‌شوند. انجیل، اگرچه با یکی از مهم‌ترین ادیان الهی و زندگی میلیون‌ها مسیحی گره خورده است، اما در عین حال به عنوان یک دارایی باارزش فرهنگی-تاریخی برای تمدن بشر ارزشمند است.

نگارش، حفظ و اشاعه آموزه‌های انجیل تاریخ پرفراز و نشیبی دارد که پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نیست. احداث موزه‌های کتب مقدس در گوشه و کنار دنیا، گامی مثبت در جهت حفظ و حراست از این بخش از تاریخ بشری است. موزه کتاب مقدس در باواریا از حیث ساختار بنا، گنجینه‌های تاریخی به نمایش گذشته شده و رویکرد مدیران برای آشنایی بیشتر نسل جوان با آموزه‌های مسیحیت، اهمیت دارد. محورهای اصلی موزه جدید کتاب مقدس را می‌توان در شش دسته طبقه‌بندی کرد:

بررسی حقایق جالب در مورد کتاب مقدس مسیحیان

بررسی تاریخچه و تأثیرات ۱۵۰۰ حضور انجیل در باواریا

بررسی نحوه ورود کلمات و یا تغییر آن‌ها در انجیل

بررسی نقش نویسندگان کتاب مقدس در تحول این کتاب

بررسی نقش آموزه‌های انجیل در زندگی امروزی

نتایج حفاری لورنز

مدیر موزه، کلودیا هاردرز، معتقد است که در اولین موزه کتاب مقدس ایالت باواریا، انجیل باید به عنوان یک دارایی فرهنگی ارزشمند قابل دسترس باشد. بیشتر انجیل‌های این نمایشگاه از سویی دارندگان آن‌ها هدیه داده شده و یا به  امانت گذاشته شده‌اند.

بازدیدکنندگان می‌توانند این انجیل‌ها را لمس کنند، آن‌ها را ورق بزنند و یا بخوانند. مدیران و طراحان این نمایشگاه توجه ویژه‌ای به تفاوت‌های موجود در فرهنگ دینی داشته‌اند. آن‌ها معتقد بودند که به عنوان یکی از پیام‌های مهم این نمایشگاه، که به طور خاص به انجیل اختصاص دارد، باید تنوع مذهبی را نیز مد نظر داشت. به همین خاطر، فضاهایی از این نمایشگاه نیز به تورات و قرآن اختصاص داده شده‌اند.

کتاب مقدس Gumbertus: دیجیتال، اما قابل لمس

در نمایشگاه جدید کتاب مقدس باواریا، نسخه‌های متعددی از انجیل‌های ارزشمند به نمایش گذشته شده‌اند. با این حال نمونه‌ای که به طور خاص خودنمایی می‌کند، “انجیل گوم برتوس” نام دارد که با وزن ۴۰ کیلوگرم در دسته انجیل‌های غول‌پیکر قرار می‌گیرد.

نسخه اصلی که احتمالاً ۱۳ نویسنده مختلف بیش از دو سال روی آن کار کرده‌اند، در کتابخانه فردریش-الکساندر، در دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ نگهداری می‌شود. این انجیل غول‌پیکر و بسیار باارزش برای نمایش در موزه‌ی کتاب مقدس باواریا دیجیتالی شده است.

هم‌زمان نسخه لمسی این انجیل نیز ساخته شده است تا تجربه‌ای متفاوت را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه به ارمغان بیاورد. در این روش، بازدیدکنندگان می‌توانند کتاب مقدسی را ورق بزنند که بر روی کاغذهای آن محتوای انجیل گومبرتوس هک شده است. علاوه بر انجیل مقدس گوم برتوس، نسخه‌های مختلفی از انجیل‌های بسیار گران‌قیمت، تاریخی و حتی عجیب نیز در این نمایشگاه ارائه می‌شوند.

کتاب مقدس انجیل
موزه <a data ail=119852 target= self href=httpsadyannewscomtagکتاب مقدس >کتاب مقدس<a> در باواریا آلمان مکانی برای آشتی با انجیل

فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب مقدس باواریا

در هر بخش از نمایشگاه کتاب مقدس باواریا، طراحان فعالیت‌های مختلفی را برای بازدیدکنندگان در نظر گرفتند. به عنوان مثال، در بخش‌هایی که تحت عنوان “اتاق داستان” نام‌گذاری شده‌اند، شما می‌توانید تنها با فشار دادن یک دکمه، به داستان‌های مختلفی از انجیل گوش دهید. در برخی از اتاق‌های داستان، حتی اعضای یک خانواده می‌توانند در کنار یکدیگر نشسته و از داستان‌های انجیل استفاده کنند.

حفاری‌های لورنز در نمایشگاه انجیل باواریا

علاوه بر نسخه‌های قدیمی و بسیار گران‌قیمت انجیل، بازدیدکنندگان موزه می‌توانند از یافته‌های باستان‌شناسی ۹۰۰ ساله‌ای که در حین حفاری برای ساختمان جدید در خانه لورنز کشف شده‌اند، دیدن کنند. در جریان این حفاری‌ها یک مجموعه از سکه‌های به ظاهر ارزشمند کشف شد اما مطالعات تکمیلی نشان داد که این سکه‌ها، به احتمال زیاد، تقلبی هستند. به نظر می‌رسد سکه‌های فوق‌الذکر توسط کشیش مخفی و یا دور ریخته شده باشند.

منبع BR24
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.