خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نظریه جایگزینی بزرگ چیست و چرا رادیکال‌های سفیدپوست آن را باور می‌کنند؟

گندرون در مانیفست خود از سفیدپوست ها خواسته است تا از خواب غفلت برخیزند و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و یهودیان را بکشند.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، یک فاشیست سفیدپوست برتری‌طلب؛ این توصیفی است که مرد مظنون به قتل ۱۰ نفر در یک سوپرمارکت در ایالات متحده خود را در یک مانیفست ۱۸۰ صفحه‌ای که ظاهرا توسط خودش نوشته شده است، اینگونه توصیف می‌کند.

متهم بعد از ظهر روز شنبه ۱۴ ماه مه وارد یک سوپرمارکت در شهر بوفالو در ایالت نیویورک که ساکنانش اغلب سیاه‌پوست هستند، شد و هم‌زمان با پخش زنده اینترنتی، شروع به تیراندازی به مشتری‌ها کرد.

گندرون در مانیفست خود از سفیدپوستان خواسته است تا از خواب غفلت برخیزند و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و یهودیان را بکشند.

جایگزینی بزرگ

گندرون در صفحه ۱۶۵ مانیفست آنلاین خود ذیل عنوان «دشمنان برجسته را بکشید»، صادق خان، شهردار لندن، که از نسل مهاجران پاکستانی است را به عنوان یکی از سه مردی که می‌خواسته بکشد، معرفی کرده است.

اظهارات نژادپرستانه و ضد مهاجر این سند ۱۸۰ صفحه‌ای را پر کرده و استدلال می‌کند که آمریکایی‌های سفیدپوست در خطر جایگزینی با رنگین‌پوستان هستند، یک ایدئولوژی محبوب در راست افراطی که به عنوان نظریه “جایگزینی بزرگ” شناخته می‌شود.

این نظریه‌ای است که در گذشته الهام‌بخش دیگر افراط‌گرایان بوده است.

در سال ۲۰۱۹، برنتون تارانت، افراطی استرالیایی، به مسجدی در کرایست چرچ نیوزلند حمله کرد که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰ نفر شد و این حمله را در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد. وی بیانیه‌ای ۷۴ صفحه‌ای را در شبکه اجتماعی فیسبوک تحت عنوان «جایگزینی بزرگ» منتشر کرد.

نسل‌کشی سفید

«جایگزینی بزرگ» به جنبش جهانی آنلاینی گفته می‌شود که به سرعت در حال رشد است که ادعا می‌کند اروپایی‌ها با آنچه «نسل‌کشی سفیدپوستان» می‌خوانند مواجه هستند.

مرکز این تئوری توطئه این است که مردم اروپا در حال نابودی هستند و مهاجرانی با فرهنگ متفاوت، پست و خطرناک جایگزین می‌شوند.

سرآغاز نظریه از فرانسه

ایده جایگزینی بزرگ برای نخستین بار در فرانسه مطرح شد.

این نظریه در سال ۲۰۱۰ توسط رنود کامو، نویسنده راست افراطی فرانسوی، پس از انتشار کتابش به نام «جایگزینی بزرگ» معرفی شد، و این نظریه از آن زمان توسط سیاستمدارانی مانند نامزد سابق راست افراطی ریاست جمهوری فرانسه، اریک زمور، مطرح شد.

کامو از اعتراف به این که اظهاراتش باعث ایجاد نفرت یا خشونت می‌شود خودداری کرده است، اما شبکه اجتماعی توییتر سال گذشته حساب کاربری او را تعلیق کرد.

اما بسیاری استدلال می‌کنند که مفاهیم این نظریه به سال ۱۹۰۰ بازمی‌گردد، زمانی که موریس باریه، پدر ناسیونالیسم فرانسوی، از مردم جدیدی صحبت کرد که قدرت را به دست خواهند گرفت و «وطن ما را ویران خواهند کرد».

باریه در مقاله‌ای که در «لو ژورنال» منتشر شد، نوشت: «نام فرانسه می‌تواند زنده بماند، اما شخصیت خاص کشور ما از بین خواهد رفت و افرادی که به نام ما و در سرزمین‌های ما منصوب خواهند شد، به سمت مقاصدی مخالف با سرنوشت و نیازهای کشور ما خواهند رفت.»

نرخ زاد و ولد و باروری نیز نقش مهمی در این نظریه دارد

تارانت، مهاجم مسجد نیوزیلند، در بیانیه خود از کم بودن تعداد تولدها در کشورهای غربی در مقایسه با سایر نقاط شکایت کرد و این موضوع را یک “تهاجم” نامید.

تارانت نوشت: «مهاجرت انبوه و نرخ بالای زاد و ولد مهاجران باعث افزایش جمعیت آنان می‌شود و این منجر به جایگزینی کامل قومی و فرهنگی اروپایی‌ها خواهد شد.»

سرزنش دولت

مدافعان نظریه «جایگزینی بزرگ» اغلب دولت‌ها را متهم می‌کنند که مسئول آنچه که ادعا می‌کنند هستند.

بخشی از این نظریه این است که دولت‌ها و شرکت‌ها با افزایش نرخ مهاجرت تنها با انگیزه حفظ سرمایه‌داری جهانی، نسل‌کشی سفیدپوستان را تشویق می‌کنند.

گاهی اوقات، این نظریه با مقصر دانستن یهودیان برای سیستم اقتصادی جهانی، عقاید نئونازی و یهودی‌ستیز را در برمی‌گیرد.

این گروه‌ها، که معمولاً مردان سفیدپوست با تحصیلات پایین هستند، احساس می‌کنند مورد غفلت سیاست قرار گرفته‌اند و بر این باورند که نگرانی در مورد مشکلات دیگران بیشتر از مشکلات آنهاست.

توطئه بخشی ضروری از تعداد روزافزون انجمن‌های اینترنتی، به ویژه در گروه‌های پنهان و خصوصی در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی است.

در این گروه‌ها، معتقدان به این نوع نظریه‌ها، به دور از واقعیت‌ها و منابع موثق اطلاعاتی، به تبادل اخبار کذب و تقویت ترس خود می‌پردازند.

منبع دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.