خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازداشت فعالان رسانه‌ای شیعه عربستان مقابل چشم مدعیان حقوق بشر

منابع معارض عربستانی می‌گویند مقامات غربی در خصوص دفاع از مسئله حقوق بشر در عربستان سعودی دروغ می‌گویند و آل سعود موج جدید بازداشت فعالان رسانه‌ای شیعه را در پیش گرفته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، برنامه‌های تفریح و سرگرمی که عربستان سعودی طی چند سال اخیر برای مردم خود تدارک دیده، نتوانسته بر ظلم و بی عدالتی که بر مردم مناطق شیعه‌نشین القطیف و الاحساء در این کشور روا می‌دارد، سرپوش گذارد.

لطیف الحسینی، گزارشگر العهد می‌نویسد: اسکیزوفرنی یک بیماری بومی مقامات سعودی است. محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی تلاش می‌کند تا چهره خود و حکومت سعودی را در برابر افکار عمومی غرب بزک کند، اما او در آزمون حقوق بشر مردود شده است.

در اواخر ژوئن گذشته(اوایل تیر ماه) دستگاه‌های امنیتی عربستان سعودی بی مقدمه موج بازداشت در مناطق القطیف، الاحساء و دمام راه انداختند که در جریان آن ساره العلی، از بانوان ساکن شهر الدمام، شیخ عبدالمجید بن حجی الاحمد، یک روحانی از روستای الدالوه منطقه الاحساء و از اساتید حوزه علمیه، حسین رجب و حسین المطوع، دو جوان اهل القطیف و موسی علی الخنیزی یک فعال رسانه‌ای این منطقه را هم بازداشت کردند.

به گفته منابع مخالفان در شبه جزیره عربستان، وجه مشترک افراد بازداشت شده فعالیت رسانه‌ای آن‌ها بود، زیرا در عربستان سعودی هرکسی که در شبکه‌های اجتماعی و محافل رسانه‌ای طرفدارانی داشته باشد و مخالف سیاست‌های محمد بن سلمان و اطرافیانش باشد، هدف قرار می‌گیرد.

این منابع می‌گویند رژیم آل سعود به درخواست از این فعالان برای سکوت راضی نمی‌شود؛ بلکه به دنبال آن است آن‌ها را به زور وادار کند تا از طرفداران طرح موسوم به چشم‌انداز اقتصادی بن سلمان باشند و به تعریف و تمجید از این طرح بپردازند.

علی الخنیزی به دلیل اینکه از نفرت رژیم آل سعود از شیعیان این کشور و اعتراض از برخورد ناعادلانه رژیم آل سعود با اهالی القطیف و تلاش‌ها برای هدف گرفتن یا به حاشیه راندن آن‌ها سخن گفته، به زندان رفته است.

منابع معارض سعودی می‌گویند که بازداشتی‌های جدید سیاسی تا این لحظه از ارتباط با خانواده‌هایشان محروم هستند و مقامات سعودی همه دستگاه‌های ارتباطی، تلفن‌ها و رایانه‌های آن‌ها را هم توقیف کرده‌اند.

این منابع با بیان اینکه بازداشت مطالبه‌گران آزادی بیان جنایتی با عواقبی وخیم است، گفته‌اند: آل سعود در قانون خدا یا میثاق‌های بین‌المللی حق دخل و تصرف ندارد. این عمل رژیم سعودی مستحق محکومیت و مجازات است. ادیان آسمانی می‌گویند که سلب حق زندگی در صلح و آرامش از هر فرد، رفتاری است که مستلزم جرم‌انگاری است.

مرتجی قریریص تحت فشار بین‌المللی آزاد شد

منابع مذکور درباره آزادی مرتجی قریریص، کوچک‌ترین بازداشتی سیاسی در عربستان سعودی هم گفتند که او برادر شهید علی قریریص است که مقامات سعودی او را در جریان راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم قطیف در دسامبر ۲۰۱۱ به عمد با گلوله به قتل رساندند.

او همچنین پسر حاج عبدالله قریریص است که این پدر هم قبلا توسط مقامات سعودی بازداشت شده بود و هنوز هم دو برابر دیگر مرتجی در زندان هستند که یکی از آن‌ها هر لحظه در معرض اجرای حکم اعدام از طریق گردن زدن است.

به گفته این منابع، مرتجی فقط به دلیل اینکه در جریان راهپیمایی قطیف با دوچرخه شرکت داشته است، بازداشت و حکم اعدام برای او هم صادر شد اما دادگاه تروریسم تحت فشارهای بین‌المللی حکم او را به ۱۲ سال حبس تخفیف داد، به‌خصوص فشار پارلمان اتریش که مرکز گفت‌وگوی ادیان عربستان سعودی را پس از این حکم تعطیل کرد؛ از همین رو مقامات سعودی مجبور شدند مرتجی را آزاد کنند.

منابع معارض سعودی تأکید کردند: حقوق بشر در عربستان سعودی برای افکار عمومی غرب اولویتی نیست؛ بلکه آن‌ها فقط شعار می‌دهند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تنها چند روز پس از اینکه مقامات سعودی اعدام ده‌ها نفر از اهالی القطیف را در مارس ۲۰۲۲ اجرا کرد به ریاض رفت و به آنچه رخ داده بود، اهمیتی ندارد.

دیری نپایید مشخص شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به دروغ شعار دفاع از حقوق بشر در عربستان می‌دهد، کاملا خلاف حرف‌هایش عمل می‌کند و فقط جلوی دوربین‌ها شعار می‌دهد.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.