خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ملکه الیزابت و تحریم غیررسمی اسرائیل

۷۰سال بایکوت اسرائیل؛

ملکه الیزابت دوم در طول ۷۰ سال سلطنت خود با وجود این که به بیش از ۱۲۰ کشور جهان سفر کرد و جهان را درنوردید ولی هرگز از اسرائیل دیدن نکرد.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان‌نیوز)، ملکه الیزابت به بیش از ۱۲۰ کشور جهان سفر کرده اما همواره جای این پرسش وجود دارد که چرا ملکه الیزابت دوم هیچگاه به اسرائیل نرفت؟

مارگارت تاچر اولین رهبر بریتانیایی بود که در سال ۱۹۸۶ به طور رسمی به اسرائیل سفر کرد. هر چند شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه، در سال ۱۹۹۴ برای سر زدن به آرامگاه مادرش که در نزدیکی بیت المقدس به خاک سپرده شده، به اسرائیل سفر کرد و شاهزاده چارلز، پسر ملکه نیز در سال ۱۹۹۵ و ۲۰۱۶ برای شرکت در مراسم تشییع جنازه اسحاق رابین و شیمون پرز به اسرائیل رفت ولی هیچ‌یک از این سفرها دیدارهای رسمی سلطنتی نبود.

در واقع، تا سال ۲۰۱۸، زمانی که شاهزاده ویلیام، نوه ملکه، برای هفتادمین سالگرد استقلال اسرائیل، وارد این کشور شد، هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا به عنوان یک مقام رسمی از این کشور دیدن نکرده بودند و جملگی به آن چیزی که از نظر بسیاری به عنوان «تحریم غیررسمی اسرائیل» مطرح می‌شود، پایبند بودند.

ملکه الیزابت و اسرائیل
دیدار ملکه الیزابت دوم با رهبران جامعه یهودیان بریتانیا در انگلستان عکس Ap

هنگام بازدید ملکه بریتانیا از اردن در سال ۱۹۸۴، یکی از چندین دیداری که از خاورمیانه داشت، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که ملکه هنگام تماشای کرانه باختری از دوردست، گفته است: «چقدر ترسناک است.» همچنین گفته شده که چندی بعد نیز ملکه الیزابت پس از مشاهده نقشه‌ای از ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی گفته بود: «چه نقشه ناراحت کننده‌ای است.»

شاهزاده چارلز، پسر ارشد ملکه، هم در نامه‌ای پس از دیدار از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به همراه پرنسس دایانا نوشته بود: «مطمئنا رئیس جمهوری ایالات متحده باید شهامت ایستادگی و مقابله با لابی یهودیان در آمریکا را داشته باشد.

ولی احتمالا آدم ساده‌لوحی هستم [که اینگونه فکر می‌کنم].» او همچنین تاکید کرده بود که هجوم یهودیان اروپا به اسرائیل یکی از دلایل ادامه درگیری بین اسرائیل و جهان عرب است. البته مشخص نیست که آیا شاهزاده چارلز درباره نظراتش در مورد اسرائیل با مادرش صحبت کرده است یا خیر.

قابل ذکر است که ملکه با جامعه یهودی بریتانیا رابطه قوی داشته است، زیرا خاخام اعظم امانوئل یاکوبوویتس و جانشین او، جاناتان ساکس، را به همتایان خود ارتقا داده و به بسیاری دیگر از یهودیان بریتانیا نشان شوالیه اعطا کرده است.

اما به‌طور کلی برداشت این موضوع از عدم سفر به اسرائیل نشان از نوعی تحریم غیررسمی اسرائیل است. خوانشی که می‌تواند بیانگر نوعی عدم مشروعیت به رژیم صهیونیستی در کنش‌مندی ملکه الیزابت باشد.

ملکه الیزابت دوم در سلطنت ۷۰ ساله خود، کره زمین را در نوردید و عمداً اسرائیل را نادیده گرفت. در سال ۱۹۸۴، در جریان سفر به اردن، شهرک‌های صهیونیستی را «خجالت‌آور» و هواپیماهای نیروی هوایی را عوامل رعب و وحشت در منطقه خطاب قرار داد.(۴)

فرآوری: محمد پناه زاده

منابع:

۱. ملکه الیزابت دوم: چرا پادشاه بریتانیا هرگز از اسرائیل دیدن/ میدل‌استیت

۲. بایکوت غیر رسمی اسرائیل توسط ملکه الیزابت دوم/flipboard

۳.  بازدید از ۱۲۰ کشور منهای اسرائیل: بایکوت غیررسمی ملکه/archive

۴. بایکوت ۷۰ساله ملکه الیزابت دوم/groundnews

منبع Adyannews
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.