خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اسرائیل ممکن است حمایت جامعه یهودی آمریکا را از دست بدهد

اخطار رهبران یهودی آمریکا؛

برخی از رهبران جامعه یهودی آمریکا معتقدند: دولت تندرو مذهبی بنیامین نتانیاهو در اسرائیل احتمالاً مشروعیت و پایگاه حمایتی خود نزد جامعه یهودیان آمریکا را از دست بدهد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا(ادیان نیوز)، به نقل از “عرب نیوز”؛ رهبران جامعه یهودی آمریکا معتقدند دیدگاه‌های افراطی و نژادپرستانه دولت تازه اسرائیل می‌تواند به حمایت‌های جامعه یهودی آمریکا از اسرائیل آسیب بزند.

رهبران یهودی ایالات متحده امریکا در  نشست اوایل ماه جاری خود به مقامات اسرائیلی اخطار دادند اسرائیل به دلیل روی کارآمدن دولت راست‌گرا و تندرو دینی ممکن است حمایت یهودی‌های آمریکا را از دست بدهد.

رهبران یهودیان آمریکا در این نشست که در واشنگتن صورت گرفت تاکید کردند: سیاست‌های افراطی و متعصبانه بر حمایت‌های جامعه یهودی‌های آمریکا از اسرائیل تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سیاست‌های افراطی اسرائیل

دولت راست‌گرای تازه اسرائیل با اعلام سیاست‌های افراطی و متعصبانه خود در قبال “فلسطینی‌ها، مهاجرت یهودی‌ها به اسرائیل، زنان و به طور کلی دموکراسی” نگرانی‌هایی در جامعه یهودیان آمریکا که در سراسر دنیا برانگیخته است.

در جلسه اوایل ماه جاری میلادی رهبران یهودی آمریکا با مقامات اسرائیلی، شولی داوودویچ، رئیس دفتر وزارت خارجه اسرائیل برای دیاسپورا، رهبران یهودی آمریکا را دعوت کرده بود تا نظرات آنها در مورد اوضاع کنونی اسرائیل را بشنود.

تشکیل راست‌گراترین دولت تاریخ اسرائیل

باید گفت نتانیاهو به‌زودی برای بار سوم به کرسی نخست‌وزیری اسرائیل بازمی‌گردد و این‌بار راست‌گراترین دولت تاریخ این کشور را تشکیل می‌دهد. یک مقام ارشد اسرائیلی گفت جلسه اوایل ماه جاری در سفارت اسرائیل در واشنگتن نشان داد که رهبران جامعه یهودی آمریکا درباره سیاست‌های دولت جدید «نتانیاهو» درقبال یهودیان خارج از کشور (دیاسپورا) و آنچه که زوال ارزش‌های دموکراتیک در اسرائیل نگرانی‌هایی دارند.

در جلسه رهبران یهودی امریکا با مقامات اسرائیلی که روز هفتم دسامبر (۱۶ آذر) برگزار شد نمایندگان چند سازمان اصلی جامعه یهودیان آمریکا که نقش مهمی در دفاع از اسرائیل در آمریکا دارند حضور داشتند.

کابینه نژادپرستانه نتانیاهو

این جلسه درحالی برگزار شد که مذاکرات بین نتانیاهو و رهبران احزاب مذهبی ارتدوکس و احزاب راست در جریان بود. این مذاکرات اکنون عموما به خاتمه رسیده‌ است و اسرائیل به‌زودی دولتی خواهد داشت که برخی چهره‌های آن از «هم‌جنس‌گراستیز» بودن خود گفته‌اند و برخی سابقه گفته‌های نژادپرستانه علیه اعراب و فلسطینی‌ها دارند.

از سویی هم منابعی که با «آکسیوس» صحبت کردند و خواستند نامشان فاش نشود گفتند جو جلسه بسیار تند بود و تقریبا تمامی شرکت‌کنندگان نگرانی‌هایی درباره سیاست‌های دولت جدید مطرح کرده‌اند.

تبعیض سیاسیون بین شاخه‌های مختلف یهودیان

بیشتر گزارش‌ها درباره به مواردی مثل هم‌جنس‌گراستیزی و عرب‌ستیزی این جناح سیاسی اشاره می‌کند؛ اما یکی دیگر از نگرانی‌های، تبعیضی است که از نگاه برخی این حزب بین یهودیان مختلف قائل می‌شود. بسیاری از چهره‌های راست، یهودیان شاخه اصلاح‌گرا را یهودی واقعی نمی‌دانند و برخی حتی خواهان لغو اجازه مهاجرت آنان به اسرائیل شده‌اند. این درحالی است که حدود ۳۵ درصد یهودیان آمریکا به همین شاخه «اصلاح‌گرا» یا «ریفورم» تعلق دارند و با بزرگ‌ترین گروه درمیان آن‌ها محسوب می‌شوند.

تغییر احتمالی «قانون بازگشت»

در جلسه روز هفتم دسامبر نگرانی‌های بسیاری در مورد تغییر احتمالی «قانون بازگشت‌» که به‌موجب آن یهودیان تمام جهان حق مهاجرت به اسرائیل را دارند، مطرح شد. در نسخه کنونی این قانون حتی اگر فردی خودش غیریهودی باشد، اما تنها یکی از پدربزرگ‌ها یا مادربزرگ‌هایش یهودی باشند، هم او و هم همسرش حق دریافت شهروندی اسرائیل را دارند. اما حالا اکثریت اعضای کابینه جدید اسرائیل خواهان تغییر این قانون‌اند و می‌گویند افرادی که خودشان از نظر مذهبی، یهودی نیستند، نباید بتوانند به‌راحتی شهروندی دریافت کنند. چنین چیزی بر میلیون‌ها نفر از یهودیان در جهان و به‌خصوص آمریکا که بسیاری از یهودیان آن سکولارند، تاثیر خواهد گذاشت.

نتانیاهو که سال‌ها در آمریکا تحصیل و زندگی کرده و هم انگلیسی را با لهجه آمریکایی صحبت می‌کند و هم با فضای مطبوعاتی این کشور آشنا است به‌تازگی کوشید با این نگرانی‌ها مقابله کند. او چندی پیش در گفت‌و گو با برنامه «میت د پرس» شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا گفته بود اجازه تغییر قوانین را نمی‌دهد. اما طبق جزئیات توافقی که او با احزاب راست انجام داده، قرار است کمیته‌ای تشکیل شود که قوانین را بررسی کند. نتانیاهو گفت: «مناظره بزرگی پیش رو داریم، اما من دیدگاه‌‌های سرسختانه‌ای در این رابطه دارم. بعید است تغییراتی در این زمینه داشته باشیم.»

در گزارش «آکسیوس» از جلسه هفت دسامبر میان رهبران یهودی امریکا با مقامات اسرائیل آمده است رهبران جامعه یهودی آمریکا به‌طور مشخص درمورد سه چهره راست که قرار است بخشی از کابینه نتانیاهو باشند، ابراز نگرانی کرده‌اند: ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی؛ بتزالل اسموتریخ، وزیر دارایی؛ و آوی مائوز، معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیر.

برخی از شرکت‌کنندگان در جلسه هشدار دادند که احتمال دارد یهودیان آمریکا برای اعتراض به دولت جدید نتانیاهو مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن تظاهرات کنند. یک منبع به «آکسیوس» گفت: «در طول جلسه حتی این احتمال مطرح شد که صدها نفر با هواپیما به اسرائیل فرستاده شوند تا در بیت‌المقدس (اورشلیم) تظاهرات کنند.»

جامعه یهودیان آمریکا
برخی بر این باورند که حمایت یهودیان آمریکا از اسرائیل می‌تواند تحت تاثیر جریان‌های سیاسی آینده باشد/ عکس: نیوعرب

مقامات اسرائیل سعی کردند از رهبران یهودی آمریکا بخواهند آرامش پیشه کنند و منتظر تشکیل دولت جدید باشند. آن‌ها  که به دولت درباره این نگرانی‌ها اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

دو مقام وزارت خارجه اسرائیل به «آکسیوس» گفتند مدت کوتاهی پس از این جلسه، داویدویچ به مایک هرتزوگ، سفیر اسرائیل، و تمامی سرکنسول‌های اسرائیل در آمریکا گزارش داده است.

همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه اسرائیل به «آکسیوس» گفت، داویدویچ پس از بازگشت به آن کشور، به مقام‌های ارشد وزارت خارجه درمورد این جلسه گزارش داده است. اما وزارت خارجه به «آکسیوس» گفت که درمورد این موضوع اظهار نظر رسمی نمی‌کند.

دولت جدید اسرائیل روز پنجشنبه درحالی آغاز به کار می‌کند که بن گویر به‌عنوان وزیر امنیت ملی اختیاراتی بی‌سابقه در زمینه کنترل پلیس و ازجمله، واحدهای مرزبانی در سرزمین‌های فلسطینی واقع‌در کرانه غربی رود اردن خواهد داشت؛ اسموتریخ علاوه‌بر وزارت دارایی، جایگاهی هم در وزارت دفاع خواهد داشت که به‌موجب آن مسئول واحدهای نظامی خواهد شد که سیاست‌های اتخاذشده درقبال غیرنظامیان در کرانه غربی رود اردن را اجرا می‌کنند؛ آوی مائوز نیز رئیس کمیسیون جدیدی خواهد بود که وظیفه آن تدوین هویت یهودی است و در تعیین برنامه‌های آموزشی مدارس ایفای نقش خواهد کرد.

توافق بین نتانیاهو و شرکایش برای تشکیل دولت ائتلافی چند ماده جنجالی دارد، ازجمله تصویب قانونی که به برخی شرکت‌ها اجازه می‌دهد به دلایل مذهبی علیه هم‌جنس‌گرایان «تبعیض» قائل شوند و لغو قانونی که در حال حاضر نامزدی نژادپرستان در انتخابات مجلس اسرائیل را ممنوع می‌‌کند.

نتانیاهو روز یکشنبه، چهارم دی‌ماه، تلاش کرد در گفت‌وگو با رسانه‌ها فاصله خود را با برخی از مفاد توافق ائتلاف نشان دهد و مشاورانش به رسانه‌ها گفتند که او در عمل قصد ندارد این مفاد را اجرایی کند. اما رهبران جامعه یهودی آمریکا از مقام‌های اسرائیلی خواسته‌اند که برای مطرح‌کردن نگرانی‌های خود، با شخص نتانیاهو دیدار کنند.

خبر اصلی «از دست رفتن مشروعیت دولت نتانیاهو نزد جامعه یهودیان آمریکا» را اینجا بخوانید.

https://www.newarab.com/news/us-jews-warns-israel-could-lose-us-jewish-supporters

 

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.