خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نقش زنان در جامعه از منظر اسلام بررسی شد

نقش زنان در جامعه از منظر اسلام با حضور و استقبال قابل توجه دانشجویان و اساتید دانشگاه زنان آفریقا، جامعه زنان مسلمان و سایر اقشار زنان تأثیرگذار زیمبابوه بررسی شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همزمان با روز جهانی زن، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه و با همکاری اداره ارتباطات بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار مشترک با موضوع «نقش زنان در جامعه از منظر اسلام» به میزبانی دانشگاه زنان آفریقا در حراره برگزار شد.

این سمینار با حضور و استقبال قابل توجه دانشجویان و اساتید دانشگاه زنان آفریقا، نهادهای غیردولتی زنان، جامعه زنان مسلمان و سایر اقشار زنان تأثیرگذار زیمبابوه، مواجه شد.

در ابتدای این مراسم، پیام استمبیسو نیونی، وزیر امور زنان، جامعه، توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط زیمبابوه توسط خانم ماشانگوا، مدیر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی سیاست استراتژیک این وزارتخانه، قرائت شد.

در پیام استمبیسو نیونی آمده است: وزارت امور زنان، جامعه، توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط زیمبابوه با زنان از ادیان مختلف کار می‌کند و به این درک رسیده است که باورها و اعمال مذهبی می‌تواند پیشرفت و توسعه همه جانبه زنان را در جامعه تقویت کند.

خانواده رکن اساسی جامعه است

حمید بختیار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه با اشاره به نقش مهم زنان در خانواده و جامعه، نهاد خانواده را رکن اساسی جامعه بشری دانست و افزود: اولین شرط یک جامعه سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری خانواده است که این امر نیز به نقش سازنده زن در خانواده بستگی دارد.

وی به دستاوردها و پیشرفت‌های زنان در جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب و حضور ایشان در عرصه‌های مختلف اشاره کرد.

زهره خوارزمی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که ارائه او با استقبال گرم حاضران همراه بود، به تبیین دیدگاه اسلام نسبت به زنان پرداخت و با اشاره به آیات قرآن و روایات به برابری در خلقت و کرامت مرد و زن اشاره کرد.

وی گفت: پس از انقلاب اسلامی، مسائل زنان و نگاه به این حوزه در ایران از مسئله ثانویه به مسئله دست اول تبدیل شده است.

خوارزمی با اشاره به نگاه اندیشمندان نسبت به پیشرفت زنان در سایه اسلام سیاسی، به بیان دستاوردها و پیشرفت‌های زنان در جمهوری اسلامی ایران و حضور آنها در همه عرصه‌ها پرداخت.

سونونگورای چینگاراند، رئیس دانشگاه زنان آفریقا هم در سخنانی، گفت که اکنون زمان آن فرا رسیده است که زنان تفاوت‌های ناشی از مذهب رها شوند و به طور کامل توانمند شوند تا نقش خود را برای تحقق پتانسیل کامل شخصی خود ایفا کنند.

وی ابراز کرد: نگاه به زنان از نظر تاریخی تبعیض آمیز بوده و باید به عنوان اعضای مفید و سازنده در جامعه، که در شرایط برابر با همتایان مرد خود هستند، ایفای نقش کنند.

خانم هاجر مکوینجا، مدیر سازمان زنان فاطمه زهرا(س) در حراره، گزارشی از نحوه همکاری سازمانش با زنان مسلمان در آغاز برنامه‌های توانمندسازی که به نفع جوامع مسلمان است، ارائه کرد.

خانم یوکای موکایرا، استاد دانشگاه زنان آفریقا خاطرنشان کرد که برخی از ادیان مانند مذهب سنتی آفریقا نقش زنان را به عنوان محافظ جامعه و الگو بودن در جامعه به رسمیت می‌شناسند.

وی به برخی سنت‌های دینی در زیمبابوه اشاره کرد که بسیار مورد احترام ملت است و گفت: برخی از نهادهای مذهبی وجود دارند که از آموزه‌هایی ناصحیحی پیروی می‌کنند که رشد زنان را تضعیف می‌کند.

خانم نیپودزای نیانگولو رئیس کمیسیون جنسیت زیمبابوه نیز در سخنانی، خاطرنشان کرد که کمیسیون او در حال کار بر روی ریشه کن کردن مسائل و مشکلات اجتماعی حوزه زنان است که به حقوق زنان در زیمبابوه از طریق استفاده از ابزارهای قانونی کشور مانند دادگاه های حقوقی آسیب می‌زند.

طرح پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و اساتید این سمینار و اجرای سرود و همخوانی توسط دختران مسلمان زیمبابوه از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع ایسنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.